Dewil´s SPORTster-projekt

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Just nu är det svingarmsförstärkningen jag jobbar på.

Ursprungligen var tanken att ha ett bockat rör, men de verkstäderna jag snackade med ville ha löjliga pengar för att bocka till ett lite mer avancerat "U". Görs väl på en kafferast tyckte jag men det tyckte inte dom!

Först gav jag mig på fyrkantsrör som jag slipade i vinklar och svetsade ihop, blev lite för tungt utseende och dessutomm lite tvivelaktig höjd så nu har jag gett mig på V-2.0 som blir ihopsvetsade rör.

Någon som har tips när man TIG-svetsar trånga utrymmen och rör med liten diameter? Det är så lätt att skyddsgasen bara blåser av sidorna och man bränner hål. Tips på vilken kopp man ska ha och om man på något sätt kan fånga upp gasen vore jag tacksam!

Verision 1
IMG_0331.jpg


v-2.0
IMG_0351.jpg

IMG_0352.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Just nu är det svingarmsförstärkningen jag jobbar på.

Ursprungligen var tanken att ha ett bockat rör, men de verkstäderna jag snackade med ville ha löjliga pengar för att bocka till ett lite mer avancerat "U". Görs väl på en kafferast tyckte jag men det tyckte inte dom!

Först gav jag mig på fyrkantsrör som jag slipade i vinklar och svetsade ihop, blev lite för tungt utseende och dessutomm lite tvivelaktig höjd så nu har jag gett mig på V-2.0 som blir ihopsvetsade rör.

Någon som har tips när man TIG-svetsar trånga utrymmen och rör med liten diameter? Det är så lätt att skyddsgasen bara blåser av sidorna och man bränner hål. Tips på vilken kopp man ska ha och om man på något sätt kan fånga upp gasen vore jag tacksam!

Prova att kör med gaslins, då blir gasströmmen mer laminär och du kan köra mer utstick.
Gaskåpa 5 el 6 och 1.6 mm elektrod skulle jag använt om det inte är tjockare än säg 2-2.5 mm.

Gaslins är bättre för det mesta tycker jag, ger lugnare båge och sparar gas.

Det här har du säkert redan tänkt på, men säger det för säkerhets skull:
Tänk på att bygga lätt, det är ju ofjädrad vikt. Samt glöm inte kedjan/remmen och momentstaget. Många som förstärkt svingar och sedan inte fått dit kedjan :D
 
Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Prova att kör med gaslins, då blir gasströmmen mer laminär och du kan köra mer utstick.
Gaskåpa 5 el 6 och 1.6 mm elektrod skulle jag använt om det inte är tjockare än säg 2-2.5 mm.

Gaslins är bättre för det mesta tycker jag, ger lugnare båge och sparar gas.

Det här har du säkert redan tänkt på, men säger det för säkerhets skull:
Tänk på att bygga lätt, det är ju ofjädrad vikt. Samt glöm inte kedjan/remmen och momentstaget. Många som förstärkt svingar och sedan inte fått dit kedjan :D

bra tips med gaslinsen. Åker iväg och köper det meddetsamma nu innan j obbet.
Tack för påminnelsen om ofjädrad vikt, bygger så lätt det går men ändå i material jag kan svetsa ihop!
På tal om ofjädrad vikt: Stötdämparna på harleys har oftast gasbehållaren nertill, kan man inte vända dem uppochned för att minska ofjädrade vikten?

Ska punkta fast förstärkningen och provmontera innan det blir slutlig fastsvetsning, men enligt mitt ögonmått ska det inte vara några större bekymmer!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
bra tips med gaslinsen. Åker iväg och köper det meddetsamma nu innan j obbet.
Tack för påminnelsen om ofjädrad vikt, bygger så lätt det går men ändå i material jag kan svetsa ihop!
På tal om ofjädrad vikt: Stötdämparna på harleys har oftast gasbehållaren nertill, kan man inte vända dem uppochned för att minska ofjädrade vikten?

Ska punkta fast förstärkningen och provmontera innan det blir slutlig fastsvetsning, men enligt mitt ögonmått ska det inte vara några större bekymmer!

Vet tyvärr inte om man kan vända på harley-dämpare. På sikt är nog det bästa att byta till några sportigare dämpare. Dämparna brukar inte vara den bästa komponenten på en HD.
 
Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Vet tyvärr inte om man kan vända på harley-dämpare. Bästa är nog att byta, de brukar inte vara den bästa komponenten på en HD.

Absolut, orginaldämparna e dessutom för korta. Jag har beställt progressive 412 dämpare (14.25"). Helt medveten om att de inte heller är top of the line men vill inte kasta ut några stora pengar om det skulle visa sig att längden inte är optimal!

Dreglade lite efter sånna här, men det e ju andra pengar!
t_silber.jpg

fick bli sånnahär istället
!B)Hp2Cw!2k~$(KGrHqZ,!jgEv1+0EL4BBMMJgfdQi!~~_12.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Absolut, orginaldämparna e dessutom för korta. Jag har beställt progressive 412 dämpare (14.25"). Helt medveten om att de inte heller är top of the line men vill inte kasta ut några stora pengar om det skulle visa sig att längden inte är optimal!

Dreglade lite efter sånna här, men det e ju andra pengar!
View attachment 333418

fick bli sånnahär istället
View attachment 333419

Öhlins har ju även en budgetmodell, utan piggyback-behållare. Finns tex i svart och säljs via tex probike. Undrar om du inte skulle testa den istället för progressive.
 
Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Jo, fast nu e de ju beställda! :S har du någon länk och pris på öhlinarn?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, fast nu e de ju beställda! :S har du någon länk och pris på öhlinarn?

Nej jag vet bara att en kille med en gummiupphängd sportster i vårt garage inte gillade sina progressive och köpte Öhlins enklare modell istället. Han tyckte att progressive-dämparna i likhet med original gjorde hojen gungig och ormig i långa kurvor med ojämnheter i vägbanan (så att fjädringen får arbeta under nedlägg).

Men det kan ju bero på att just hans progressive-exemplar var dåliga, eller att avstånden mellan övre och nedre stötdämparfästen ej var lika på hans hoj. Detta skiljer från individ till individ, men kan lätt hanteras om man har justerbar längd på dämparna.
Om inte avstånden är korrekta så märks det mycket på hojar med klen sving: dämparna vrider svingen när fjädringen arbetar, eftersom de inte delar på lasten symmetriskt. Är det tex 8 mm mindre avstånd på ena sidan så blir det ju som att köra med 8 mm förspänning på ena sidan och 0 mm på den andra. Då händer det grejer. Du borde kunna hitta dessa dämpare på Öhlins hemsida under dual chocks eller vad det nu kallas.

Jo, fast nu e de ju beställda! :S har du någon länk och pris på öhlinarn?

Hittade en dämpare som ser ut som de min garagegranne köpte, det är en Öhlins budgetmodell.
http://www.ohlins.com/Our-products/Motorcycle/Products/Cruiser/HD-645/

Men gå in på öhlins hemsida och skriv in ditt hojmodell så får du upp alla dämparna de har till din hoj. Det var så jag hittade.
 
Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Nej jag vet bara att en kille med en gummiupphängd sportster i vårt garage inte gillade sina progressive och köpte Öhlins enklare modell istället. Han tyckte att progressive-dämparna i likhet med original gjorde hojen gungig och ormig i långa kurvor med ojämnheter i vägbanan (så att fjädringen får arbeta under nedlägg).

Men det kan ju bero på att just hans progressive-exemplar var dåliga, eller att avstånden mellan övre och nedre stötdämparfästen ej var lika på hans hoj. Detta skiljer från individ till individ, men kan lätt hanteras om man har justerbar längd på dämparna.
Om inte avstånden är korrekta så märks det mycket på hojar med klen sving: dämparna vrider svingen när fjädringen arbetar, eftersom de inte delar på lasten symmetriskt. Är det tex 8 mm mindre avstånd på ena sidan så blir det ju som att köra med 8 mm förspänning på ena sidan och 0 mm på den andra. Då händer det grejer. Du borde kunna hitta dessa dämpare på Öhlins hemsida under dual chocks eller vad det nu kallas.



Hittade en dämpare som ser ut som de min garagegranne köpte, det är en Öhlins budgetmodell.
http://www.ohlins.com/Our-products/Motorcycle/Products/Cruiser/HD-645/

Men gå in på öhlins hemsida och skriv in ditt hojmodell så får du upp alla dämparna de har till din hoj. Det var så jag hittade.

Öhlinarna ser ju onekligen fina ut och är säkerligen bättre, men får ge de jag redan beställt en chans. Annars vet jag ju vad jag ska investera i!

Grymt bra tips med gaslinsen! Det var verkligen natt och dag skillnad, kommer aldrig köra med något annat!
Gjorde klart förstärkningen och det blev acceptabelt. ´Jag är dock något perfektionistiskt lagd så jag kommer att göra en ny, men nu har jag i alla fall en bra mall att följa beträffande vinklar.

Jag skall leta upp bra tvingar med så jag kan göra något liknande en jigg så det blir helt symetriskt.
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Nästan klar med förstärkningen till svingen... Det ska bli lite fackverks stuk på den innan den är klar, får hoppas jag hinner grejja med det i veckan, mycket med jobbet nu och vill dessutom göra iordning bilen inför fina vädret.

IMG_0360.jpg

IMG_0361.jpg
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Monterade på sving, hjul och allt för att se hur mycket marginal jag har mellan remmen och förstärkningen. Gott om marginal till godo!

När det var mätt och klart slipade jag bort färgen på svingen och svetsade på förstärkningen. Gasen tog slut precis när jag la sista fogen!

Efter den pulverlackats blir det nya lager och så kan jag boka av den från listan.

Motorn till svarven har jag monterat i nu men vet inte hur jag ska koppla kablarna, så det får de hjälpa mig med på tisdag.

IMG_0375.jpg

IMG_0376.jpg

IMG_0378.jpg

IMG_0382.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gillar förstärkningen, ser sjukt nice ut:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite olyckligt med spetsen i framkant på förstärkningen bara. Borde varit en krök med jämn radie för max styvhet.
Men det blir säkert betydligt styvare än original. :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lite olyckligt med spetsen i framkant på förstärkningen bara. Borde varit en krök med jämn radie för max styvhet.
Men det blir säkert betydligt styvare än original. :tummenupp

En "stötta" under spetsen skulle väl kunna bidra med lite strukturell integritet, eller tänker jag fel?:va
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top