Hatten av. Ringer dig nästa gång jag behöver skrynkellacka nåt
Just nu är det svingarmsförstärkningen jag jobbar på.
Ursprungligen var tanken att ha ett bockat rör, men de verkstäderna jag snackade med ville ha löjliga pengar för att bocka till ett lite mer avancerat "U". Görs väl på en kafferast tyckte jag men det tyckte inte dom!
Först gav jag mig på fyrkantsrör som jag slipade i vinklar och svetsade ihop, blev lite för tungt utseende och dessutomm lite tvivelaktig höjd så nu har jag gett mig på V-2.0 som blir ihopsvetsade rör.
Någon som har tips när man TIG-svetsar trånga utrymmen och rör med liten diameter? Det är så lätt att skyddsgasen bara blåser av sidorna och man bränner hål. Tips på vilken kopp man ska ha och om man på något sätt kan fånga upp gasen vore jag tacksam!
Prova att kör med gaslins, då blir gasströmmen mer laminär och du kan köra mer utstick.
Gaskåpa 5 el 6 och 1.6 mm elektrod skulle jag använt om det inte är tjockare än säg 2-2.5 mm.
Gaslins är bättre för det mesta tycker jag, ger lugnare båge och sparar gas.
Det här har du säkert redan tänkt på, men säger det för säkerhets skull:
Tänk på att bygga lätt, det är ju ofjädrad vikt. Samt glöm inte kedjan/remmen och momentstaget. Många som förstärkt svingar och sedan inte fått dit kedjan
bra tips med gaslinsen. Åker iväg och köper det meddetsamma nu innan j obbet.
Tack för påminnelsen om ofjädrad vikt, bygger så lätt det går men ändå i material jag kan svetsa ihop!
På tal om ofjädrad vikt: Stötdämparna på harleys har oftast gasbehållaren nertill, kan man inte vända dem uppochned för att minska ofjädrade vikten?
Ska punkta fast förstärkningen och provmontera innan det blir slutlig fastsvetsning, men enligt mitt ögonmått ska det inte vara några större bekymmer!
Vet tyvärr inte om man kan vända på harley-dämpare. Bästa är nog att byta, de brukar inte vara den bästa komponenten på en HD.
Absolut, orginaldämparna e dessutom för korta. Jag har beställt progressive 412 dämpare (14.25"). Helt medveten om att de inte heller är top of the line men vill inte kasta ut några stora pengar om det skulle visa sig att längden inte är optimal!
Dreglade lite efter sånna här, men det e ju andra pengar!
View attachment 333418
fick bli sånnahär istället
View attachment 333419
Jo, fast nu e de ju beställda! :S har du någon länk och pris på öhlinarn?
Jo, fast nu e de ju beställda! :S har du någon länk och pris på öhlinarn?
Nej jag vet bara att en kille med en gummiupphängd sportster i vårt garage inte gillade sina progressive och köpte Öhlins enklare modell istället. Han tyckte att progressive-dämparna i likhet med original gjorde hojen gungig och ormig i långa kurvor med ojämnheter i vägbanan (så att fjädringen får arbeta under nedlägg).
Men det kan ju bero på att just hans progressive-exemplar var dåliga, eller att avstånden mellan övre och nedre stötdämparfästen ej var lika på hans hoj. Detta skiljer från individ till individ, men kan lätt hanteras om man har justerbar längd på dämparna.
Om inte avstånden är korrekta så märks det mycket på hojar med klen sving: dämparna vrider svingen när fjädringen arbetar, eftersom de inte delar på lasten symmetriskt. Är det tex 8 mm mindre avstånd på ena sidan så blir det ju som att köra med 8 mm förspänning på ena sidan och 0 mm på den andra. Då händer det grejer. Du borde kunna hitta dessa dämpare på Öhlins hemsida under dual chocks eller vad det nu kallas.
Hittade en dämpare som ser ut som de min garagegranne köpte, det är en Öhlins budgetmodell.
http://www.ohlins.com/Our-products/Motorcycle/Products/Cruiser/HD-645/
Men gå in på öhlins hemsida och skriv in ditt hojmodell så får du upp alla dämparna de har till din hoj. Det var så jag hittade.
Grymt coolt bygge!
Blir sjukt nice. Kan du göra en sån sving till på beställning?
Lite olyckligt med spetsen i framkant på förstärkningen bara. Borde varit en krök med jämn radie för max styvhet.
Men det blir säkert betydligt styvare än original.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |