Dewil´s SPORTster-projekt

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Ta med till nån som har en svarv så fixar han det på 5min i värsta fall så får vi göra en åt dig & skicka ner till Göteborg ifall det nu bara är själva ringen emot toppen du är efter.

sjysst erbjudande och bra förslag! SH rules!:D

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
nya inköp från ebay!

Hastighetsmätaren, en acewell 2853, e beställd. Ser inte fram emot att trixa med elen måste jag erkänna!

Har sökt som en galning efter ett sjysst slip-on men det e svårt att hitta något som ligger hyffsat i linje med 2 cyl 1200cc. Det blev iaf ett budgetalternativ: "Delkevic". För 200 dollars e det ju värt att experimentera (modellen är till en aprilia rsv mille). Tycker dessutom att den ser fet o bra ut.. Lär ju låta en del!!

product1690_2b.jpg

• Gilla
Reaktioner: EST

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Funderar på att döpa om tråden till: "SVarven som inte kan ge fan i att krångla-tråden":mad:
Var i high chapparal i helgen och fick hjälp av Tassen, på vägen upp, att pressa i styrstammen i gaffelkronan. I söndags när jag sen svarvade så gick en av drivremmarna av.. pust! Huromhelst hämtade jag en ny tidigt i morse och kunde avsluta framgaffelprojektet.

Styrkrona.png
Nedre styrkrona.png

Det ska bara eloxeras i guld men det gör jag i samband med at jag fixar främre remhjuls-skyddet i helgen.

IMG_0508.jpg

IMG_0514.jpg

IMG_0517.jpg

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Fått lite gort under helgen och veckan iaf!

Det som är kvar nu är:

* Göra klart nya beltkåpan
* Lyfta i motorn
* Koppla elen med de nya reglagen
* Göra fotpinnarna + länkage
* Lämna in och få tillbaka tank, skärm och spoiler från lack
* Svetsa avgassystem
* Småpill, bromsslangar, kopplingswire, gaswire m.m

Framgaffeln e iaf helt klar nu och jag e nöjd med resultatet. Att få på kolfiberskärmen så den passade till det stora 130/90 däcket var dock en riiiiktig utmaning. Kan låta enkelt, men köpte plattstång i 3 mm rostfritt stål som käkade borr till frukost lunch och middag. Sen att passa in höjden osv var riktigt meckigt. Finns ju inga sätt att ta bra mått eftersom det flyttar sig så fort man behöver röra sig. Hursomhelst klart nu och det blev bra!

Fråga: Var kan jag få tag på 1/4" rostfria insexbultar i längre längder? Kommer behövas snarast till fotpinnesatsen på primärsidan.

Har fått hem och passat till magspoilern, sitter som en smäck!

Acewell hastighetsmätarn fick jag samma dag, ser fin ut men gillar inte sladdar... ush!

Här är den jobbiga "adaptern" till framskärmen
IMG_0535.jpg

Färdigt resultat
IMG_0534.jpg

Gaffelkronorna, lackade o klara med guldeloxerad adapter, titanbricka, titanbult, fungerande styrlås m.m. Mycket bra, klapp på axeln.
IMG_0529.jpg

Svarvade spacers till nya beltkåpan. Spacers i guld, kåpan kommer bli svart..
IMG_0525.jpg

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Skullle få hjälp av en kollega att lyfta i motorn men otålig som jag e så gjorde jag det själv... Kan ju konstatera att den är tung och att försöka precisionsplacera ett sånt bojsänke känns i ryggen! Hursomhelst e den på plats nu:tummenupp

IMG_0547.jpg

IMG_0545.jpg

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ser riktigt schysst ut snyggt med skärmen & kronan. Helheten ser rå ut:)

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Ser riktigt schysst ut snyggt med skärmen & kronan. Helheten ser rå ut:)

Tackar!

Grejjat lite i helgen nu. Planen var att tillverka mina egna fotpinnesatser från scratch men det skullle bli lite väl meckigt eftersom de behöver vara vinklade utåt för att klara transkåpan. Har beställt ett par tarozzi universal-reglage. Inte supersexiga men men, vill ju gärna hinna klart så jag får köra något i sommar!

Har iaf till största del gjort klart beltkåpan. Kommer troligtvis fräsa utt lättningshål när jag fått hem fotpinnesatserna och har måtten klara. Sen kommer de eloxeras svarta för att smälta in.

Har även suttit en stund med tankdekaldesignen och känner mig nöjd nu. Ska snacka med en snubbe som gör om de till dekaler och sen bär det av med grejjerna till lack.
Bilden ger ett hum om hur det kommer se ut.

Beltkåpan:
IMG_0566.jpg

Lite fuskat med illustrator:
illustratorlek.jpg

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
är det sån som kallas flattracker?, ser för övrigt jäkligt häftig ut:tummenupp
Keep up the good work:krama

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
är det sån som kallas flattracker?, ser för övrigt jäkligt häftig ut:tummenupp
Keep up the good work:krama

Tack gubbar!
Nej tror inte den skulle kvalificera som en flat-tracker. Jörgens ser ut som de ska göra. Solosadel, högt uppdragna avgasrör, ekerfälgar...

Min är väl mer caféräser-fighter! :va

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Nu har jag även fått "klart" fotpinnefästet på växelsidan. Helt klart blir det ju först när jag fått hem fotpinnarna så jag kan borra hål på rätt ställen, putsa till den och göra grader på kanterna så de blir mjuka + eloxera dem.
Vad gäller länkaget är jag inne på att använda kolfiberrör om jag kan hitta ett med mindre diameter men som ändå är styvt. Kommer bli nice tror jag!

På måndag skall min dekal-kille vara klar och lackeraren kan ta emot grejjerna redan på tisdag!

Här kommer bilder:

Distanserna och långa skruvarna
IMG_0579.jpg

Mörk bild, men men
IMG_0587.jpg

Sjyssta handtag som matchar sruven o brickan till styrstammen
IMG_0583.jpg

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Sportster 1200
riktigt snygga handtag, vart har du köpt dom? lr har du svarvat till dom själv?

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Nu har jag semester och det e gott som fan! Dock blir det 8-17 jobb på hojen så den blir klar innan sommarn e slut!

Har tank, bakskärm och magspoiler gos lackeraren. Kikade till i förrgår och färgkombinationen blir skitsnygg!
Dock hade de slipat klarlacken mellan lagren och skrapat dekalerna, plus att jag såg ett ställe där färgen krupit under maskeringen så tanken får de göra om. Dock e det ju ingen brådska att få hem dem eftersom jag har massa andra saker som måste bli klara först.

Mina rearsets är i stort sett klara, nu ska jag bara fräsa lite i dem så de ser lite sjysstare ut, sen eloxera dem svarta.

Lyckades kapa och svetsa lite på ett av fästena till styrdämparen så den kommer passa buellgaffeln, väntar bara på en 54mm gaffel-"clamp".

När fotpinnarna e klara sätter jag igång med avgassystemet. Prövade att svarva till de delarna som sitter närmst toppen på cylindern och det verkar som det kommer funka. Hittade även en firma som sålde polerade rostfria böjjar i 304 kvalite. Blir nog ingen stepped header design då det kommer ta för lång tid att vänta på böjar från usa i rätt dimensioner. Kommer nog bli bra ändå!

Uppdaterar med bilder imon om det hinns med!

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Blir lite mer fräsande imon, bl.a. ett lock till bakre bromscylindern, i samma stil som den jag gjorde tidigare till den främre. ska försöka hinna med att eloxerat allt på söndag eftersom jag ändå inte kan köpa rörböjar under helgen.
Här kommer några bilder
8e87e47e.jpg

44dbb9e5.jpg

ab09dde4.jpg

d321afa7.jpg

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
WOW kommer bli grymt! :yoparty

Blir själv sugen på något liknande när åldern och pengarna tillåter :tummenupp

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Fotpinnarna med länkage e klara. 8 timmars eloxerande i köket och en missad grillkväll (som min flickvän tog bättre än väntat) var priset.

Nu håller jag på med avgassystemet. Har vart och köpt slang och expanderande pluggar för att kunna få rotgas i rören när jag svetsar. Testade efter att ha kopplat ihop det och det verkar som det kommer funka fint!

IMG_0641.jpg

IMG_0643.jpg

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln