Dewil´s SPORTster-projekt

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
kompisen kör med dessa blinkers på sin sportster http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/LED-Miniblinkers-2-st/ dom har funkat felfritt i ett par månader, så dina borde funka fint.
När vi moterade dom behövdes det inte ens någ motstånd. var bara att koppla in dom. kan ju vara värt att prova på din hoj oxå!

De kellermann-blinkerserna jag visade e redan inköpta för dyyyra pengar. Mr. Steen som är supersnäll o hjälper mig med elen kikade på blinkrelät som sitter på hojen och det är ju någon specialvariant som kanske e smart nog att blinka rätt utan motstånd. det återstår att se!

Det som är kvar nu innan det blir åka är:

* Tillverka annat fäste för hastighetsmätaren
* Lufta bromsarna
* Modifiera lampfästet
* Koppla klart elen
* Lösa kopplings och gaswire

Inga av punkterna är några problem förutom kanske kopplingswiren.

Jag behöver ha en kopplingswire till en buell xb, som dessutom måste vara 43" istället för standard 50". Kan inte ens hitta någon som specialtillverkar dem kortare.

Det alternativet jag överväger är att köpa en hydraulisk koppling (Magura Hymec). Då är det ju inga större problem att korta till precis den längden jag vill ha + att hydrauliskt e lite coolt.

Gaswiren och returen tror jag inte blir några större problem eftersom de inte ska hantera några större krafter. Där borde jag kunna komma undan med lite hemmasnickrat.
Ne, nu drar jag ut o jobbar!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska du köpa hydraulkoppling, gör som jag och köp Metmaches slavcylinder istället. Sp blir du av med hela kopplingsmekanismen i transkåpan och får ned friktionen ytterligare. Med magura blir du ju dessutom låst till deras handtag med den lilla kolvdiametern och tillhörande mineraloljan. Jag kör med en ISR pump till min hydraulkoppling.

Om du ska ha wire, köp om möjligt HD original. Höljet ska vara styvt som ett metspö, annars ryker en del av slaglängden till flex när höljet komprimeras. Så kinakopplingsvajrar är inge bra om man har hårda fjädrar i kopplingen.

Kellarmans gummiupphängda led-blinkers är de enda eftermarknadsblinkers jag provat som inte skakar sönder på min hoj. Så de är bra. Lite klena kablar bara, jag brukar sätta krympslang på dem för att förbättra slitstyrkan.


De kellermann-blinkerserna jag visade e redan inköpta för dyyyra pengar. Mr. Steen som är supersnäll o hjälper mig med elen kikade på blinkrelät som sitter på hojen och det är ju någon specialvariant som kanske e smart nog att blinka rätt utan motstånd. det återstår att se!

Det som är kvar nu innan det blir åka är:

* Tillverka annat fäste för hastighetsmätaren
* Lufta bromsarna
* Modifiera lampfästet
* Koppla klart elen
* Lösa kopplings och gaswire

Inga av punkterna är några problem förutom kanske kopplingswiren.

Jag behöver ha en kopplingswire till en buell xb, som dessutom måste vara 43" istället för standard 50". Kan inte ens hitta någon som specialtillverkar dem kortare.

Det alternativet jag överväger är att köpa en hydraulisk koppling (Magura Hymec). Då är det ju inga större problem att korta till precis den längden jag vill ha + att hydrauliskt e lite coolt.

Gaswiren och returen tror jag inte blir några större problem eftersom de inte ska hantera några större krafter. Där borde jag kunna komma undan med lite hemmasnickrat.
Ne, nu drar jag ut o jobbar!
 
Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Ska du köpa hydraulkoppling, gör som jag och köp Metmaches slavcylinder istället. Sp blir du av med hela kopplingsmekanismen i transkåpan och får ned friktionen ytterligare. Med magura blir du ju dessutom låst till deras handtag med den lilla kolvdiametern och tillhörande mineraloljan. Jag kör med en ISR pump till min hydraulkoppling.

Om du ska ha wire, köp om möjligt HD original. Höljet ska vara styvt som ett metspö, annars ryker en del av slaglängden till flex när höljet komprimeras. Så kinakopplingsvajrar är inge bra om man har hårda fjädrar i kopplingen.

Kellarmans gummiupphängda led-blinkers är de enda eftermarknadsblinkers jag provat som inte skakar sönder på min hoj. Så de är bra. Lite klena kablar bara, jag brukar sätta krympslang på dem för att förbättra slitstyrkan.

Ja jag såg den som hastigast igår när jag marathonsökte efter en lösning. Var lite osäker på om den skulle passa men det gör en ju uppenbarligen!
Vilken storlek har kolven på din ISR-pump?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag såg den som hastigast igår när jag marathonsökte efter en lösning. Var lite osäker på om den skulle passa men det gör en ju uppenbarligen!
Vilken storlek har kolven på din ISR-pump?

Standard 14 mm. Så du kan välja andra pumpar än ISR om du vill.
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Standard 14 mm. Så du kan välja andra pumpar än ISR om du vill.

Det blir nog en sån koppling, de hade den hemma på Mexmachete (konstigt namn på ett företag, omöjligt att komma ihåg). Det blir dock inget ISR- handtag eftersom de inte direkt e gratis, o min kalkyl var på en sketen wire från början. Blir nog en huvudcylinder från en gpz 900.

Idag har jag fått fast hastighetsmätaren och framlampan där universalfästena behövde lite kärlek för att komma på plats. Problemet e att de är kromade o nu kapade så jag behöver lacka dem med något jäkligt starkt som biter på kromet, eller på något sätt få bort kromet o lacka vanligt. Några tips?

Här kommer bilder:

"Yoshimura"-system
fb736f3f.jpg

Elaka lyktor
5de09b3f.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte svårt alls.
Metal Machining Experts
Metmachex
Lycka till med remtjohan

/J
Det blir nog en sån koppling, de hade den hemma på Mexmachete (konstigt namn på ett företag, omöjligt att komma ihåg). Det blir dock inget ISR- handtag eftersom de inte direkt e gratis, o min kalkyl var på en sketen wire från början. Blir nog en huvudcylinder från en gpz 900.

Idag har jag fått fast hastighetsmätaren och framlampan där universalfästena behövde lite kärlek för att komma på plats. Problemet e att de är kromade o nu kapade så jag behöver lacka dem med något jäkligt starkt som biter på kromet, eller på något sätt få bort kromet o lacka vanligt. Några tips?

Här kommer bilder:

"Yoshimura"-system
fb736f3f.jpg

Elaka lyktor
5de09b3f.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
....och lite tidigare i tråden:








Remjohan heter det, remjohan. Så han inte lär in detta fordonshistoriska begrepp fel. Gällde väl ursprungligen DAF 66, eller?


Ah, förlåt, jag skrev fel Metmachex ska det stavas, ber om ursäkt för det. Det är som sagt en förkortning för Metal Machining Experts. Den stora frågan är dock hur Metmachex uttalas :D

Ja i mina kretsar uttalas det ibland remtjohan, som i "Tjohoo"

Men jag ville bara skoja, man ska ju ha kvar remmen ända tills man av effektmässiga skäl måste byta. Det är ju skönt att slippa kladdet och justerandet med kedja. Det är bara det att jag inte gillar utseendet hos remmen. Men helt klart är det ju en underhållsmässigt smart lösning, dessutom får man ju lite dämpning samt mindre dödgång, vilken är välkommet på sportster som inte har ngn fjädrad kopplingskorg eller cush drive i baknavet. Sportster har ju inte heller ngn "compensator sprocket" på motordrevet till skillnad från Big Twin.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ah, förlåt, jag skrev fel Metmachex ska det stavas, ber om ursäkt för det. Det är som sagt en förkortning för Metal Machining Experts. Den stora frågan är dock hur Metmachex uttalas :D

Ja i mina kretsar uttalas det ibland remtjohan, som i "Tjohoo"

Men jag ville bara skoja, man ska ju ha kvar remmen ända tills man av effektmässiga skäl måste byta. Det är ju skönt att slippa kladdet och justerandet med kedja. Det är bara det att jag inte gillar utseendet hos remmen. Men helt klart är det ju en underhållsmässigt smart lösning, dessutom får man ju lite dämpning vilken är värkommet på sportster som inte har ngn fjädrad kopplingskorg eller cush drive i baknavet. Sportster har ju inte heller ngn "compensator sprocket" på motordrevet till skillnad från Big Twin.

Äh, mitt förnumstiga "pepåkande" var inte allvarligt menat. Fann det lite kul att du själv snubblat på namnet för att senare förklara det. De där satt man och dreglade efter i 90-talets Streetfighter-tidningar där det kom ett någorlunda välkomponerat bygge, 1 på 10 ungefär. Dessvärre hade ju dessa ordviga engelsmän en tendens att skymma dem med tacky modeller i skimpy outfits å det smaklösaste.

Att jag på sant petimätervis också kommenterade remtjohan var bara för att tydliggöra. Anade att det låg någon dialektal ordvitsighet bakom det där men när nu byggherren inte kände till begreppet kunde jag inte låta bli. Det är ju det enda man kan klaga på i dina alltid välformulerade inlägg!:mad:

Apropå frågan om uttalet kan jag bara hålla med om att fonetiken där är helt obegriplig. Blir fel hur man än vänder på det.

Jag ska ha kardan nästa gång.

/Peti Mäter leg. Gubbe

Edit;

Heder åt er som orkar bygga.....och ger er på det kanske inte mest självklara valet i dessa sammanhang, med fina resultat dessutom.
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Ha ha ja det var ju ett konstigt namn, men nu kommer jag iaf ihåg det!

Måste erkänna att jag gillar remmen utseendemässigt, det var en av grejjerna jag tittade på när jag skulle köpa sporre "den måste ha rem och stora tanken". :p

Idag blev det lite små-pill men ändå viktiga grejjer:

1: svarvade små små små nipplar till gaswiren och testade att löda fast den. Resultatet blev kanon! Kunde lyfta skruvstädet i nippeln. Gott!

2: svarvade en liten pille-moj till stödet så nu känns det stabilt som tusan och gnisslar inte heller.

3: våtslipade oljetanken och lackade om den, svart. Får torka, sen våtslipa sen klarlacka i samband med att jag snyggar till mina kolfiberprylar jag gjorde för några sidor sen.

Imon kommer Mr.Steen ut o hjälper mig lite mer med elen, så jag förhoppningsvis får henne körduglig i nästa vecka. Gissa då vem som kommer åka hoj till jobbet i aug! ;)
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Nu har jag vart ett par dagar på landet o det har vart riktigt härligt! Soligt hela tiden.

Satt dock inte sysslolös- Jag hade nämligen smugglat med mig oljetanken så nu har jag lackat o klarlackat den. Blev riktigt bra faktiskt!

Idag har det blivit en del svarvande.
Eftersom det e svårt att hitta gaswire till Buell, och omöjligt att hitta i den längden jag behöver så blev det till att ta en bromswire till en cykel och modifiera den.

Svarvade en justerings-grejj som jag satte på mitten av wiren och en guide till reglaget, där jag böjde till och lödde fast en bit mässingsrör.

Det tog sin lilla stund men nu har jag en riktigt skön gas som smätter tillbaka när man släpper den (till skillnad från den tröga semestergasen hojen hade när jag köpte den).

Imorgon ska jag ta loss kontakterna från Buellreglagen och testa mig fram om jag kan få sakerna att fungera hyffsat. Räknar med en del eftersäsongs-pill med elen men nu vill jag bara ha det kördugligt.

Gasprylarna
IMG_0698.jpg
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Kopplat och donat med elen igår och fått allt att fungera. Det som är kvar nu är:

* Göra regskyltshållare + koppla skyltbelysning
* Få hem kopplingspump + montera & lufta
* Göra fäste till blinkers fram
* Löda fast motstånd till blinkers
* Lacka lampfästen
* fräsa lock till kopplingspump
* Eloxera lite smågrejjer

Ska jag vara kritisk så kör jag hoj till jobbet nästa vecka. Ska jag vara optimistisk kör jag till helgen!
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Om jag får min kopplingspump imon så e jag klar. Startade henne idag tom... Vill inte jobba imon, vill mecka och köra!

Liten teaser...
ddf719d7.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Känns det trevligt att äntligen se ljuset i slutet av tunneln? :)




Remjohan heter det, remjohan. Så han inte lär in detta fordonshistoriska begrepp fel. Gällde väl ursprungligen DAF 66, eller?
Jupp. DAF66/Volvo66. Alltså föregångaren till 340-serien. http://sv.wikipedia.org/wiki/DAF_66


Ja i mina kretsar uttalas det ibland remtjohan, som i "Tjohoo"

Men jag ville bara skoja, man ska ju ha kvar remmen ända tills man av effektmässiga skäl måste byta. Det är ju skönt att slippa kladdet och justerandet med kedja. Det är bara det att jag inte gillar utseendet hos remmen. Men helt klart är det ju en underhållsmässigt smart lösning, dessutom får man ju lite dämpning samt mindre dödgång, vilken är välkommet på sportster som inte har ngn fjädrad kopplingskorg eller cush drive i baknavet. Sportster har ju inte heller ngn "compensator sprocket" på motordrevet till skillnad från Big Twin.
Enligt uppgift så var tydligen DAF66 lite spännande att köra på vinterväglag. Kombinationen av variator och bakhjulsdrift på en bil var väl inte helt optimal. Så det gällde att hålla gasen stilla i kurvorna för att undvika eventuella "nära-snövallen-upplevelser". Det kanske är därifrån ditt tjohooande kommer?

Remmens utseende kan man väl inte säga så mycket om. Men bakre belthjulet ser ut som något som slängts ihop i all hast då de insåg att det var fredag eftermiddag och dags att gå hem för helgen. Precis som en del andra detaljer på många HD. Så länge de är nöjda med hur motor, tank och bakskärm ser ut så verkar de ha lätt för att slarva med mycket annat.
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Känns det trevligt att äntligen se ljuset i slutet av tunneln? :)

Ja det känns riktigt trevligt. Startade faktiskt upp henne igår, hon sprakade igång efter typ 3-4 sekunder! Blev jag ganska imponerad av. Lät henne bara bubbla en halv minut ungefär och då tickade det ganska friskt från vipparmarna. Motorn har ju vart helt torr från olja så det tar nog några minuter innan det fylls upp överallt.

Idag hoppas jag stenhårt på att kopplingshandtaget kommer, om inte kommer jag besöka varenda mc-demontering tills jag hittar ett kopplingshandtag.

Någon som har lust att tipsa om vilka modeller som har hydraulisk koppling förutom kawa gpz900r? Kan ju underlätta att söka på bredare front!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jupp. DAF66/Volvo66. Alltså föregångaren till 340-serien. http://sv.wikipedia.org/wiki/DAF_66

Thanks for explaining the obvious!:tummenupp

Ba skoja', men är de facto så ålderstigen att jag minns när den lanserades här. "140 km/h....på 1an", tror jag att de körde med. Kan ha varit backen för visst gick den lika öhrm, "fort" framåt som bakåt.

Någon som har lust att tipsa om vilka modeller som har hydraulisk koppling förutom kawa gpz900r? Kan ju underlätta att söka på bredare front!

Hur många som helst, typ!
 
Last edited:

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Någon som har lust att tipsa om vilka modeller som har hydraulisk koppling förutom kawa gpz900r? Kan ju underlätta att söka på bredare front![/QUOTE]

Gamla GSXR 750/1100 har 14mm, Steen borde ju ha koll.

Gamla GSXR har 14mm
 
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top