Dewil´s SPORTster-projekt

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Riktigt hård!:tummenupp Det enda som jag inte tycker riktigt lirar med övrig höga kvalite och linjer är biltemalamporna har du provmonterat med en svartlackad singellampa?

Tack och nix! Gillar tvillingkanonerna även om de kanske inte är helt oVanliga. Dock lite problem att få dem att lusa som de ska eftersom det är dubbelt så många lampor som orginal.
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Nu är det vår i luften men när jag skulle dra igång gamla bettan ville hon inte vara med och leka. Ingen gnista på bakre cylindern! Testade att skifta tänstiftskablar och stift men fortfarande inget på den bakre.. Väldigt konstigt med tanke på att det är dualfire vilket innebär att tändspolen drar iväg en gnista till båda stiften samtidigt (detta lärde Jörgen mig... grymt att ha ett facit bara ett PM iväg!)
Hursomhelst kände jag att det var ett bra tillfälle att byta tändsystemet tilll något ställbart så det blev ett Ultima system med singlefire-spole.
Jag passade även på att montera på nya "pushrod cover bases" alltså plattorna som håller stötstångs-skydden på plats. Dessa läckte lite tidigare och nu blev det en mer robust variant från NRHS performance.

Mina framlampor var ju inte heller helt rätt kopplade. Helljuset var seriekopplat vilket innebar att det blev halva krämen i dem, men detta var enkelt gjort. I samma veva kapade jag en halvmeter på kabelstammen som var onödigt långt. Innan skulle de räcka hela vägen ut på ett brett custom-styre, nu ska de ju bara till ett par korta clip-ons.

Lite små-pill sedan är hon hel-klar.
* Göra en ny svetsning till hållaren som håller ljuddämparn på plats
* Tillverka ett reservoar-lock till kopplingenscylindern i samma stil som jag har till bromsarna
* Slänga på vajerklämmor så den nya kopplingsledningen sitter snyggt och fint
* stoppa i nya iridium-stift i motorn och gula tändkablar.
* Köra en sväng och sen byta olja och i samband med det montera ett svindyrt, men snyggt och kylande, tvättbar oljefilter från nrhs.

Sen kommer hojen faktiskt ställas ut i Norrtälje i modifierade HD-klassen! Detta är i Juni om jag inte minss fel så det blir en spännande resa med en då 2 månaders bebis! Men men, de skall skolas in rätt:D

stocktubebases.jpgHurricane%20filters.jpgtaylor yellow.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu är det vår i luften men när jag skulle dra igång gamla bettan ville hon inte vara med och leka. Ingen gnista på bakre cylindern! Testade att skifta tänstiftskablar och stift men fortfarande inget på den bakre.. Väldigt konstigt med tanke på att det är dualfire vilket innebär att tändspolen drar iväg en gnista till båda stiften samtidigt (detta lärde Jörgen mig... grymt att ha ett facit bara ett PM iväg!)
Hursomhelst kände jag att det var ett bra tillfälle att byta tändsystemet tilll något ställbart så det blev ett Ultima system med singlefire-spole.
Jag passade även på att montera på nya "pushrod cover bases" alltså plattorna som håller stötstångs-skydden på plats. Dessa läckte lite tidigare och nu blev det en mer robust variant från NRHS performance.

Mina framlampor var ju inte heller helt rätt kopplade. Helljuset var seriekopplat vilket innebar att det blev halva krämen i dem, men detta var enkelt gjort. I samma veva kapade jag en halvmeter på kabelstammen som var onödigt långt. Innan skulle de räcka hela vägen ut på ett brett custom-styre, nu ska de ju bara till ett par korta clip-ons.

Lite små-pill sedan är hon hel-klar.
* Göra en ny svetsning till hållaren som håller ljuddämparn på plats
* Tillverka ett reservoar-lock till kopplingenscylindern i samma stil som jag har till bromsarna
* Slänga på vajerklämmor så den nya kopplingsledningen sitter snyggt och fint
* stoppa i nya iridium-stift i motorn och gula tändkablar.
* Köra en sväng och sen byta olja och i samband med det montera ett svindyrt, men snyggt och kylande, tvättbar oljefilter från nrhs.

Sen kommer hojen faktiskt ställas ut i Norrtälje i modifierade HD-klassen! Detta är i Juni om jag inte minss fel så det blir en spännande resa med en då 2 månaders bebis! Men men, de skall skolas in rätt:D

View attachment 358140View attachment 358141View attachment 358142


Skönt att det löste sig med tändningen. Bättre med singelfire. Och ska du stoppa i värre kammar så hade du ändå behövt göra den investeringen då.
Ang oljefilter, kolla in "originalet" från PC-racing istället. Mycket billigare, finns svart, natureloxerat, polerat (eller kromat :zpy )

http://www.ebay.com/itm/PC-RACING-F...0322&pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr
 
Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Fan Jörgen att jag inte lär mig! Ska kolla med dig innan varje inköp, du borde bli min personliga inköpschef! Nu är ju tyvärr filtret redan beställt och skickat från nrhs...:död
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Läst hela tråden nu, riktigt coolt bygge. Jag tror det måste vara åldern som tar ut sin rätt, för jag börjar faktiskt tycka sånahär hojar är coola :va
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Lite pill med hojen så det händer något nytt inför hojsäsong 2013.
Bultarna som håller skivan fram är lite special, tyvärr har vissa av dem börjat rosta och jag kunde inte hitta dem i titan eller rostfritt så då blir det en egen variant.

Beställde titanbultar från whitebread i USA (som har de flesta tum-storlekar) och har börjat svarva mässings-"adaptrar".
Har även fått hem en flytande skiva till bakbromsen (då orginalskivan troligtvis vart lite skev) som skall hängas på med rostfria skruv och sen titanbultar till belt-hjulet bak som även där skall få mässingsbrickor.

Orginal
skruv1.jpg

Adaptrarna
skruv2.jpg

Monterat
skruv3.jpg
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Bytte bultarna till belthjulet bak och svarvade brickor i mässing även där. Ser lite trevligare ut!
Har även fått dit nya bromsskivan och satt dit den med rostfria bultar, allt detta gjort i mitt nya garage!:banana

Belthjulet
belthjul.jpg

Bromsen
bromsskiva.jpg

Garaget
garageet.jpg
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Ett tag sedan jag skrev i tråden men dags för uppdatering! Kan konstatera att det funkade att köra 140 mil över långhelg ner genom tyskland, dock funkade inte regplåtshållaren. 3:e gången den går sönder nu så det är nog dags att hitta på en ny konstruktion med nya material.

Den befintliga är i rostfritt stål vilket inte gillar vibrationerna och fartvinden. Har nu fått hem en 2,5 mm kolfiberplatta och kommer fräsa, borra, slipa fäste i aluminium (tjockt så det inte kan flexa).
Några bilder kommer självklart läggas upp!
 

Andreas N

Ny medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Hässleholm
Hoj
honda bobber
Kollat genom hela tråden nu, grymt fint bygge :tummenupp Ska själv göra sidomontage av regplåten på hojen, kör du din fäst i hjulbulten? Har du någon bild på din nuvarande lösning?
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Tackar!
Nej genom nedre dämparfästet. hjulbulten är tight som det är med det lite bredare bakdäcket. Kommer lägga ut lite före och efterbilder på regplåten.
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Sträckläste tråden igår. Den här tråden är en bra guide hur jag vill ha min kommande HD när jag väl skaffar en eller om.
Hur ser den ut idag och hur tycker du att den funkar med Buell gaffeln?
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
:tummenupp
Bara att copy-pasta! Den ser ut som på bilderna undantaget strålkastaren som jag bytte till orginal då besiktningsmannen inte godkände Twin-lyktorna, sen har den fått stanna kvar, styrdämparen är kasserad (rena skiten) och bytt mot en sidmonterad LSL.. Jag är mycket nöjd med hur hojen beter sig med buell-gaffeln, var lite orolig när man påverkar vinkel etc men hon är riktigt skön i kurvorna. Hann ju inte köra mer än ca 1,5 mil innan jag plockade isär den så har inte så mycket att jämföra med! :p

Ska lägga upp lite fler bilder på skylthållarna när jag är klar med dem.

Gamla hållarn + fäste för skyltbelysning:
skylth.jpg

Nya med grovt bearbetat lampfäste:
skylthn.jpg
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Då var skylthållarn klar!
Gamla i rostfritt och nya i kolfiber/alu

gamlaregplåten.jpgnyaregplåten.jpgnyaregplåtenfram.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt!
Jag tror dock att den nya kan spricka runt de tre skruvarna som fäster plattan till örat.

Jag får citera en gammal professor från KTH-lättkonstruktion gällande komposit och träkonstruktioner: " Det svåra med dessa material är inte att få materialet att bära lasterna, det svåra är att få in lasterna i materialet".

Det är mao inte många kvadratmillimeter av kolfiberplattan du tar tag i med dessa tre försänkta skruvskallar.

Lossnande sidomonterade skyltar är mycket farligt om de kommer lös och in i ett ekerhjul.

Jag brukar varna många killar som börjar bygga om hojen och ger sig på just sidomonterad skylt som det första projektet, "Det är ju plättlätt".
Det är svårare än många tror att få det att hålla, inte minst eftersom det är ofjädrad massa. Ett tu tre dinglar skylthållaren runt hängandes i elsnörena.

Nu är ju du inte nybörjare, men jag skriver detta för andra läsare som måhända ska sätta igång med sitt första bobberbygge. Bobber är ju ngt som alla gaddade attityd-hipsters ska bygga nuförtiden, trots att man kanske inte hade 5:a i slöjden.

Kul att läsa att du har kvar samt kör med hojen! Så jäkla skön känsla att rulla på en lyckad hoj man byggt eller byggt om själv! Skönt att se fler som sportar till sin sportster istället för tvärtomtänk med steloperering etc. ! :tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snyggt!
Jag tror dock att den nya kan spricka runt de tre skruvarna som fäster plattan till örat.

Jag får citera en gammal professor från KTH-lättkonstruktion gällande komposit och träkonstruktioner: " Det svåra med dessa material är inte att få materialet att bära lasterna, det svåra är att få in lasterna i materialet".

Man skulle inte kunna sätta en rostfri platta på framsidan av hållaren och på så sätt klämma fast plattan mellan två plattor istället så att man får upp arean på infästningen lite? Borde bli en hyfsat enkel fix, bara som en stor "bricka" med tre hål i för skruvarna att gå igenom och lägga till lite angreppsyta på det hela :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man skulle inte kunna sätta en rostfri platta på framsidan av hållaren och på så sätt klämma fast plattan mellan två plattor istället så att man får upp arean på infästningen lite? Borde bli en hyfsat enkel fix, bara som en stor "bricka" med tre hål i för skruvarna att gå igenom och lägga till lite angreppsyta på det hela :)
Ja det är bättre, ty då tar man tag i mer material och får en lägre spänningskoncentration. Men det bygger mot skylten. Men jag vill inte ta över Dewil's tråd med det här. Lösningen kan ju mycket väl visa sig hålla. Slumpar det sig så att vibrationerna inte driver ngn egenfrekvens i konstruktionen, så kan det mycket väl hålla.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja det är bättre, ty då tar man tag i mer material och får en lägre spänningskoncentration. Men det bygger mot skylten. Men jag vill inte ta över Dewil's tråd med det här. Lösningen kan ju mycket väl visa sig hålla. Slumpar det sig så att vibrationerna inte driver ngn egenfrekvens i konstruktionen, så kan det mycket väl hålla.

Jo, det var det jag tänkte. Förvisso, men regskyltar är ju ganska tunna. Man kanske helt enkelt kan sätta den över och bara låta den flexa lite när man skruvar den på plats?

Absolut, men det vore ju tråkigt om den snygga regskylten gick åt fanders så kan man förbygga det tror jag han blir glad. Tror inte det är någon som skulle misstycka av att du flikar in med teknisk expertis Jörgen, verkligen inte :)
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top