Dewil´s SPORTster-projekt

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Jag kollade i garaget och just den storleken hade jag inte :(

Ah, surt! Tack ändå för att du tog dig tid att kolla.

Den enda jag hittade här i sverige kostade 800:-!!! Jag behöver ju inte en som jag ska använda till serieproduktion så det blev en beställning från ebay. Bara så jobbigt att vänta på saker.
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Blev ju svinbra med kronan! :tummenupp

Tack! Kommmer nog bli bra med den svarvade distansen som blir guldeloxerad + en borrad titanbricka o titanbult. =)

Problemet för tillfället är att motorn till min svarv gett upp! Det finns tydligen en centrifugal start brytare som gått sönder, men motorn är inlämnad och bör snart vara fixad.
Den nya toppsliden jag fick passade tyvärr inte heller :huvet. Jag har dock mailat och frågat om han har resterande delar så den blir komplett, i annat fall verkar min lagning hålla rätt bra.

Gängsnitt i storlek 5/8 var inte heller lagervara här hemma. Någon hade det men den kostade 800:- (!) spänn... Inte superpigg på de summorna när jag ska göra en enda gängning. Hittade dock en på ebay för mer rimliga 70 kr ink frakt! :p
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
I väntan på att min svarv blir pigg har jag shoppat loss på fleabay! En framhjulsaxel, clip-on styren och en styrdämpare. Har dessutom span på frambroms-ok och framhjul.

Harleys styren är 1" medan resten av världen har 7/8 " vilket gör att jag kommer få vara lite kreativ med att få fast prylarna på clip-on styret, som ju är 7/8.

Har någon koll på om Buell har 1" reglage eller 7/8?

92_kliponi%20vortex.jpg

!B0PdhJQ!2k~$(KGrHqMOKj8E)Wdbf!YIBMZeLSOlfQ~~_12.jpg
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Lite stiltje för närvarande. Motorn till svarven är tydligen rökt, men elmotorfirman skulle leta upp en ersättningsmotor så det blir förhoppningsvis bra.

Hursomhelst har jag hunnit vinna tre auktioner på ebay. Ett framhjul, frambroms och bromshandtag.

Har även kommit på vilken hastighetsmätare jag ska köra på samt ett par blinkers kombinerade med bromsljus som tydligen skall vara godkända.

hjulet
!CEpQfLgBWk~$(KGrHqUOKj8E0vBj+H66BNSfwiZr4!~~_12.jpg

bromsen
!CE1R2YQEGk~$(KGrHqIOKo0E0fis9nOWBNTJFR3Ydw~~_12.jpg

bromshandtaget
!CE1T4MgCGk~$(KGrHqMOKj0E0+Ft(BJyBNTJNFBLT!~~_12.jpg

hastighetsmätarn (kommer bli intressant att koppla in grejjerna :näsblod)
!CBu6LUQ!2k~$(KGrHqMOKpIE0U64y,NrBNI1ojPYVQ~~_12.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mig veterligen körde Buell 7/8".

Det finns lättrade mellanläggshalvor att köpa för att sätta 1"-reglage på 22mm-styren. Men det är ju rätt ocoolt. Mycket ballare att skaffa 1"-styre och grejs på en amerikansk jonne. Skaffa ett flattrack-styre vetja! Jag har tex ett 1"-flattrack-styre på min sportster. Med 1"-hydraulkopplings- och bromspump från ISR.

Custar man en HD ska man inte bry sig om att resten av världen kör 7/8" tycker jag. Det coola är att ha 1" clipons, om man nu gillar clipons.

Det gäller att dra ett streck i sanden, att vara konsekvent. Det ska vara dyrt och gå långsamt att bygga en HD, även om det är en Evolution-sportster :D

[YOUTUBE-ID]lI3Y1MvbRp4[/YOUTUBE-ID]

Jag har bara metrisk gänga på 2 ställen i min sportster: i det inre av mina Öhlinare och ISR-don




I väntan på att min svarv blir pigg har jag shoppat loss på fleabay! En framhjulsaxel, clip-on styren och en styrdämpare. Har dessutom span på frambroms-ok och framhjul.

Harleys styren är 1" medan resten av världen har 7/8 " vilket gör att jag kommer få vara lite kreativ med att få fast prylarna på clip-on styret, som ju är 7/8.

Har någon koll på om Buell har 1" reglage eller 7/8?

View attachment 328083

View attachment 328084
 

Bifogat

  • IMG_0649.JPG
    IMG_0649.JPG
    58.6 KB · Visningar: 237
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kronan blev asbra, kanonjobb!:Bugar
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
så, nu kommer lite bilder!

Jag var igentligen ute efter ett ras att rusta upp o bygga om, men när jag fick denhär till ett vettigt pris så varför inte?

IMG_0011.jpg


Härligt att se kreativiteten blomstra! Bygga en personlig hoj! Har alltid kännt att den biten i hjärnan hos en annan ej finns, skapandet..... Så en får njuta utav andras flit! Vart ner till HD-butiken i Mölndal idag, provsatt 1 HD och det var denna Sportser, förmodar att det är en 2011. Är den där MR Buell med och skapar? Flitiga hälsningar Toyman... mest sporthoj!
 

Bifogat

  • IMG_4166 sh.jpg
    IMG_4166 sh.jpg
    140.5 KB · Visningar: 280

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Jörgen; ditt projekt är nog lite mer puristiskt inriktat och med en lite större budget. (vilket syns!)
Jag nöjer mig med att det reglagen är lika så det inte sitter ett kromat kopplingsgrepp på ena sidan och ett eloxerat justerbart bromsgrepp på andra. Sen om det blir en liten shim eller metrisk bult här och var kommer inte hålla mig sömnlös! ;)

Fråga: har du/någon koll på om en buell och sportstern har samma infästning så jag kan använda en buell- wire?

Bushido: ja kronan blev helt ok! Kommer knutas ihop fint när svarven fungerar igen så jag kan få till distansen, titanbrickan osv.

Toyman: det är deras xr 1200 som jag antar ska vara deras lite mer ungdomsinriktade hoj, har säkert lånat lite från buell! Kan dessutom bli riktigt sjysst med lite grejjande! Finns en del bilder på nätet! :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Känner tyvärr inte till om buell-vajrarna passar. men det är ju ofta lätt att anpassa annars.
Men vad gäller styren och reglage finns det som sagt lettrade mellanlägg för att sätta 1" grejen på 22 mm:s styre.

Kolla på bikeline, duells, roffes etc.

/J
Jörgen; ditt projekt är nog lite mer puristiskt inriktat och med en lite större budget. (vilket syns!)
Jag nöjer mig med att det reglagen är lika så det inte sitter ett kromat kopplingsgrepp på ena sidan och ett eloxerat justerbart bromsgrepp på andra. Sen om det blir en liten shim eller metrisk bult här och var kommer inte hålla mig sömnlös! ;)

Fråga: har du/någon koll på om en buell och sportstern har samma infästning så jag kan använda en buell- wire?

Bushido: ja kronan blev helt ok! Kommer knutas ihop fint när svarven fungerar igen så jag kan få till distansen, titanbrickan osv.

Toyman: det är deras xr 1200 som jag antar ska vara deras lite mer ungdomsinriktade hoj, har säkert lånat lite från buell! Kan dessutom bli riktigt sjysst med lite grejjande! Finns en del bilder på nätet! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bushido: ja kronan blev helt ok! Kommer knutas ihop fint när svarven fungerar igen så jag kan få till distansen, titanbrickan osv.

Tycker att den blev skitsnygg, såg riktigt proffsig ut! Gör ju inget att det vart lite sisådär med finishen på undersidan, som du sa så ska ju ändå ingen kolla där:)
Man kommer långt med bra verktyg!:tummenupp
Har själv en liten smyckessvarv som jag leker med av och till, går att få till hyfsade bitar på den. Dock saknar jag en fräs, en sån hade man kunnat göra mycket kul med... Ska se om jag inte kan hitta en billig gammal sak på blocket eller något, vill också kunna fräsa!:banana
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Tycker att den blev skitsnygg, såg riktigt proffsig ut! Gör ju inget att det vart lite sisådär med finishen på undersidan, som du sa så ska ju ändå ingen kolla där:)
Man kommer långt med bra verktyg!:tummenupp
Har själv en liten smyckessvarv som jag leker med av och till, går att få till hyfsade bitar på den. Dock saknar jag en fräs, en sån hade man kunnat göra mycket kul med... Ska se om jag inte kan hitta en billig gammal sak på blocket eller något, vill också kunna fräsa!:banana


Klart du ska unna dig en fräs! Du kan ju iofs fräsa på svarven om du skaffar ett "vinkelbord", sen fäster du ett fräs i chucken. Kanske lite svårare att jobba så, men jag har sett ganska imponerande bitar som blivit tillverkade så!

Fick själv reda på att jag först får min nya svarvmotor den 31 MARS!:död Det är ju fasen redan hojsäsong då... Enda som e trevligt är att det då är en splirrans ny från fabrik, men ändå..

Tills dess får jag hoppas att kammarna har kommit så jag kan få klart motorn (och lackat den svart).

Alla som har tips på svets får gärna hjälpa mig. Är inne på en TIG- svets för "hemmabruk", det behöver inte vara en proffsmaskin eller för aluminiumsvetsning utan något som funkar bra till stål och rostfritt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klart du ska unna dig en fräs! Du kan ju iofs fräsa på svarven om du skaffar ett "vinkelbord", sen fäster du ett fräs i chucken. Kanske lite svårare att jobba så, men jag har sett ganska imponerande bitar som blivit tillverkade så!

Fick själv reda på att jag först får min nya svarvmotor den 31 MARS!:död Det är ju fasen redan hojsäsong då... Enda som e trevligt är att det då är en splirrans ny från fabrik, men ändå..

Tills dess får jag hoppas att kammarna har kommit så jag kan få klart motorn (och lackat den svart).

Alla som har tips på svets får gärna hjälpa mig. Är inne på en TIG- svets för "hemmabruk", det behöver inte vara en proffsmaskin eller för aluminiumsvetsning utan något som funkar bra till stål och rostfritt.

Apropå XB-gaffeln och sportigt, den är ju väsentligt kortare än sportstergaffeln, med 17" framhjulet ännu lägre. Själv har jag uteslutit XB-gaffeln på min hoj efter övervägande, eftersom USD ser för nytt ut på min hoj. Men tyvärr är även de mer klassiska RSD röramsbuellgafflarna för korta vilket sänker hojen därför har jag uteslutit dem med. Blir sämre kurvtagningsförmåga än originalgaffeln pga sämre markfrigång.

För den händelse du inte kände till det så ville jag bara påpeka, om du ville göra hojen sportigare sas.

Lurigt med moderna gafflar i rätt längd till sportsters.

Det fanns förr en fransk firma som tillverkade kronor med rejäl drop för att kunna använda buellgafflar på sporsters, men de kronorna ser mycket märkliga ut pga droppet. Så det vart stopp där med.

Sporthojsgafflar är generellt för korta och motardgafflar för långa för sportster.
 
Last edited:

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Apropå XB-gaffeln och sportigt, den är ju väsentligt kortare än sportstergaffeln. Själv har jag uteslutit den på min hoj efter övervägande, eftersom USD ser för nytt ut på min hoj. Men tyvärr är även de mer klassiska RSD röramsbuellgafflarna för korta vilket sänker hojen därför har jag uteslutit dem med. Blir sämre kurvtagningsförmåga än originalgaffeln pga sämre markfrigång.

För den händelse du inte kände till det så ville jag bara påpeka, om du ville göra hojen sportigare sas.

Lurigt med moderna gafflar i rätt längd till sportsters.

Det fanns förr en fransk firma som tillverkade kronor med rejäl drop för att kunna använda buellgafflar på sporsters, men de kronorna ser mycket märkliga ut pga droppet. Så det vart stopp där med.

Sporthojsgafflar är generellt för korta och motardgafflar för långa för sportster.

Hur är xr1200 gaffeln i relation till sportster och buell gafflar?
Fredrik
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur är xr1200 gaffeln i relation till sportster och buell gafflar?
Fredrik

Den har rätt längd, men "tyvärr" USD, kronorna måste även byggas om. Sen saknar XR1200-gaffeln justering till skillnad från min sportstergaffel som har dämppaket i båda benen och justerbar fjäderförspänning samt justerbar kompressions- och returdämpning och (i mitt tycke) ser mer rätt ut på min hoj.

Så hur jag än tassar runt i gaffelträsket så slutar det med min 1200S-gaffel, vilket ju är skönt iofs. Den får nog sitta kvar, med de linjära racetech fjädrar som sitter i nu (finns kit till sportster 1200S-gaffeln) så kommer man runt de för sportig körning väl mjuka progressiva fjädrar som gaffeln leveras med.

Öhlins har ju en R/T-gaffel som är RSD och kan beställas i rätt längd. Där behöver man bara ta bort guldeloxeringen samt låta tillverka kronor
 
Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Apropå XB-gaffeln och sportigt, den är ju väsentligt kortare än sportstergaffeln, med 17" framhjulet ännu lägre. Själv har jag uteslutit XB-gaffeln på min hoj efter övervägande, eftersom USD ser för nytt ut på min hoj. Men tyvärr är även de mer klassiska RSD röramsbuellgafflarna för korta vilket sänker hojen därför har jag uteslutit dem med. Blir sämre kurvtagningsförmåga än originalgaffeln pga sämre markfrigång.

För den händelse du inte kände till det så ville jag bara påpeka, om du ville göra hojen sportigare sas.

Lurigt med moderna gafflar i rätt längd till sportsters.

Det fanns förr en fransk firma som tillverkade kronor med rejäl drop för att kunna använda buellgafflar på sporsters, men de kronorna ser mycket märkliga ut pga droppet. Så det vart stopp där med.

Sporthojsgafflar är generellt för korta och motardgafflar för långa för sportster.

Bra poäng. Har dock läst om några på xlforum.net som bytt gaffel och ingen av dem har varnat för att de var missnöjda med bytet. Jag kommer dock ha ett 130/80-17 däck fram så det kommer ju öka höjden lite i jämförelse med ett std 120/70-17 däck.
Angående markfrigången kommer ju fotpinnar hamna bak och upp samt ett avgassystem som även det kommer placeras "ur vägen".

Resultatet kommer bli bra, det är bara att se till!:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra poäng. Har dock läst om några på xlforum.net som bytt gaffel och ingen av dem har varnat för att de var missnöjda med bytet. Jag kommer dock ha ett 130/80-17 däck fram så det kommer ju öka höjden lite i jämförelse med ett std 120/70-17 däck.
Angående markfrigången kommer ju fotpinnar hamna bak och upp samt ett avgassystem som även det kommer placeras "ur vägen".

Resultatet kommer bli bra, det är bara att se till!:)

Jo jag har läst så gott som alla de trådarna också, därav vart jag avskräckt.
Men det beror ju på vad man ska använda hojen till. Jänkarna i XB-gaffeltrådarna jag läst på xlforum verkar inte svänga. Mest framflyttade fotpinnar på det forumet, merparten av byggtrådarna är "looks" inte performance. Ser det fett ut är de nöjda. Som på harleyportalen.

Har har Storz tillbakaflytt, det som händer då är att växelpeten tar i först istället, men samma nedläggningsvinkel. Tårna pekar mer ned med tillbakaflytt.

Det beror ju mest på hur du tänkt använda hojen, det är på bana det märks. Iaf för mig. Jag har min högre än original tack vare styvare fjädrar, bla just för att kunna lägga ned lite till. 18" bak 18" fram.
Sporster har ju därtill mer rake än Buell. Vilket åas är bra eftersom buellkronornas mindre försprång därmed mildras lite, med 130/80 ger ju som sagt lite höjd åter, det är positivt.

Men men, jag ville mest flagga upp nackdelen, det är ju inget man tänker på om man inte testat.
 
Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Igår var det rena Hjulafton! Fick hem framhjulet, bromsoket och huvudbromscylindern (+ett par radiobilar som en kollega och jag ska ha på kontoret:D)

Hjulet och bromsarna var i nyskick så det kommer bli kanonbra när jag fått bakhjulet pulverlackat i samma nyans. Det enda som är lite störande för min vetskap är att framfälgen är 1/2" bredare än bakfälgen, och bakfälgen skall dessutom husera ett något bredare bakdäck. Kommer inte bli något problem men det är bara själva grejjen.
Skulle det störa mig förmycket blir det ju nästa vinterprojekt att bygga om baksving och få dit ett xb- bakhjul.

Några bilder på fälgarna samt ett riktigt sjysst avgassystem jag hittade. Precis det stuket jag vill ha, moto-gp stuk med kort kraftig burk som sticker upp. (sen hur det blir i slutändan får vi ju se, när man surfar hojar minst ett par timmar om dagen hinner ju vinden vända ett par gånger, minst!)

IMG_0213.jpg


IMG_0214.jpg


IMG_0208.JPG

IMG_0212.JPG
 

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Ort
MALMÖ
Hoj
1991 sportster 1200XR
Hatten av dewil, vilken hjulafton, och vilket projekt :) Angående bredare bakhjul så ta de om/när du känner för det så klart. Men håll ögona öppna efter delar. En ny baksving med axel kostar oftast femsiffrigt här hemma sen ska du få till offsetdelar på det. Jag kom dock över sving + 5.5-tumsfälg för 2 papp, oanvänt men garagedammigt :) Såcde behöver inte bli så farligt dyrt. Keep up the good work!
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top