DHL - Mitt paket är försvunnet

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Fick en SMS-avi igår om att jag hade ett paket att hämta på pressbyrån (DHL Service point).
Glad i hågen åkte jag dit och visade upp mitt sändningsnummer.
-Jag måste be dig att komma tillbaks i morgon.
Det blev nåt fel med leveransen idag så ditt paket är inte här, men dom tar med det i morgon

OK sånt händer, men jag mailade DHL:s kundtjänst i alla fall. Dels för att jag var sur och ville klaga, dels för att jag ville vara säker på att få paketet idag.

Svaret:
"Hej!
Jag har kollat med utlämningsstället och paketet finns där. Det måste ha blivit något fel eller missförstånd.
Best Regards"

Inge bajs Beck! Att det hade blivit något fel kunde jag också ha listat ut.
Najs ändå att allt var ok med paketet.

Glad i hågen åkte jag dit och visade upp mitt sändningsnummer.

-Ja just det du var här igår. Ditt paket har fortfarande kommit
-Jo, jag har kollat med DHL att det finns här. Dom har t.o.m. varit i kontakt med er och ni har sagt att det ligger här nu.
-Nä, jag har pratat med DHL och dom säger att du ska ringa det här numret (till DHL kundjänst)
-Men jag har väl inte gjort något fel?
-Nej nej nej...
-Men varför ska JAG lägga ner tid på det här då?!
N-ja men det är det enda vi...
-HIT med numret då!

Kommer fram efter en lång väntan (15min) i kö och förklarar hela historian. Hon jag pratar med sitter precis intill sin kollega som jag hade haft mailkonversation med tidigare och bekräftar att Pressbyrån hade sagt att dom hade fått paketet. Dom ber mig att dröja medan dom ringer upp Pressbyrån igen. Jag står fortfarande i butiken och hör samtalet.
-Näe det finns inte här, ni måste ha pratat med nån annan som inte hade så bra koll.

Jag kopplas tillbaks och DHL konstaterar att dom är virriga på Pressbyrån, men ber mig vänta och se om paketet kommer i morgon. Om inte, så ska dom göra en efterlysning.

-Varför kan ni inte göra det på en gång då? Det har ju redan varit försvunnet en dag!
-Joo, det kan vi ju i och för sig göra.

Jag hör hur hon skriver ner hela historian och jag får ett ärendenummer och ett löfte om att jag ska bli kontaktad så fort som möjligt.

Hur kan det bli så här? Nån som jobbar med sånt här som kan förklara?
Anledningen till att jag fick SMS-avin måste väl ha berott på att Pressbyrån har scannat nån streckkod på paketet?
Var fan har det tagit vägen sen??
Är det nån jävla glassförsäljande sommarjobbare som har snott paketet?

Nån som vill betta på om jag kommer få paketet eller inte?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Du glömde det viktigaste: att berätta vad som är i paketet. ;)

Hoppas att det kommer tillrätta, allt till trots.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
säker på de inte skulle skickas hem direkt till dig eller?

hände liknande sak när dom slängde in mitt packet i trädgården och lät de ligga där i en vecka tills man själv ringde, och då visste dom inte om de skulle hämtas eller om de kom direkt hem, och sen gjorde man lite arbete och hittade de

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Det är väl någon i butiken som har snott det.. Eller slarvat bort det.
Sannolikt är att sms'et/spårningen via internet uppdateras när dom scannar in paketet i butiken, isåfall borde det finnas där.

Eller så har de lämnat ut fel paket till någon..? :tuttar

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
ja de har du rätt i,
på min stod där "paketet har kommti fram till dhl och körs ut eller något" "packetet har lämnats"

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tja, ahde det inte varit mitt i sommarn så...

[YOUTUBE-ID]atB_qGr8ldA[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]fde1DCmdxAI[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]RsqUXPIesgA[/YOUTUBE-ID]

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Vill du lukta på glöggen?

till topic: hoppas det löser sig, jävligt segt när det blir sådär.. känns lite lurt iom att dom verkar ha scannat det. Då betyder det ju isf att paketet har anlänt till pressbyrån samt att dom då har blivit av med det på något sätt.. :huvet fail!

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag har två paket från tyskland som gått med dhl och sen vidare med posten i Sverige som nu har skickats tillbaka till tyskland igen eftersom posten inte skickat ut nån avi till mig eller kontaktat mig via mail eller tele.

Man kan enligt posten inte heller reklamera detta till dem utan det ska man göra till dhl tyskland trots att det är posten som skall köra ut det i sverige. Paketet byter också tracking-nummer när det kommer till sverige. Allt för att underlätta för kunden :mad:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Haha, det där känner jag igen tyvärr. Jobbade för DHL i vintras och sånt där hände rätt ofta. Nu vet jag inte hur distribueringen fungerar i Sörmland, men då jag körde paketbil i västberga så fick vi chaufförer sortera och lasta bilarna själva. Låt säga att jag hade 7-8 servicepoints på min runda och att varje SP-stopp innehöll mellan 10-20 paket. Då istället för att sitta med fraktsedlarna och stämma av dessa en och en, så räknade man det totala kolliantalet på stoppet och blippade av dessa bara paketantalet stämde. Ibland hände det då att vi fått ut fraktsedlar på paket som inte ännu kommit, samt det motsatta, att paket kommit men vi inte fått ut några sedlar. När bilen sedan var lastad och man skulle lämna av paketen så var det så bråttom att butikspersonalen bara fick luntan med fraktsedlar att skriva på, och hade butiken väl tagit emot ett paket så gick det inte att ångra det. Så då var butiken screwed, för något dhl var bra på var att skjuta ifrån sig ansvaret när något var påskrivet. Nu har man dock nya system i Stockholm där bilarna lastas på natten av lagerpersonalen, så detta borde inte hända om det är en ny DHL-terminal ni har. Då är det istället troligt att paketet blivit kvar i bilen och att chauffören glömt/missat att lämna av det/förväxlat det med något annat paket som ska till någon annan servicepoint (bilarna är ju inte helt optimala att köra småpaket i, så paketen blandar sig gärna i skåpet).

Jag hoppas att det löser sig för dig, men ge det några dagar och sen ligger du på kundservice som en igel.

R5+1

Guest
Är det säkert att de scannar varje paket då?

Jag har jobbat som truckförare och när man lossade bilarna (lastade av från lastbilen med gaffeltruck) fanns alla paket alltid på eller i en pall.

Mycket ofta låg paketen löst i hög, staplade på en pallbotten utan pallkragar = lätt för en kartong att ramla åt sidan. När man stämplade att man tagit emot kollit skrev man på för allt som stod på fraktsedeln. Hade man då inte kollat igenom att varenda liten kartong fysiskt var med skrev man ändå på att allt kommit.

Lite stressande när det står 3 långtradare på kö med sura tysk-chaffisar och tycker de redan väntat alldeles för länge ("Zeit ist Geld!").:gnissla Men det var bara att bita ihop och manuellt kolla alla 12 siffror på varje kartong! (Ingen streckkodsläsare där inte!)

Tillägg: Spiken här ovan slår verkligen huvet på spiken! :D Precis så är det!

Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
en gång när jag fick en avi så åkte jag till utlämningsstället, men de hade inte fått något paket. till slut visade det sig att det fanns på ett annat utlämningsställe, trots att jag fått en avi från det första stället.

Kneedrag

Guest
Haha, det där känner jag igen tyvärr. Jobbade för DHL i vintras och sånt där hände rätt ofta. Nu vet jag inte hur distribueringen fungerar i Sörmland, men då jag körde paketbil i västberga så fick vi chaufförer sortera och lasta bilarna själva. Låt säga att jag hade 7-8 servicepoints på min runda och att varje SP-stopp innehöll mellan 10-20 paket. Då istället för att sitta med fraktsedlarna och stämma av dessa en och en, så räknade man det totala kolliantalet på stoppet och blippade av dessa bara paketantalet stämde. Ibland hände det då att vi fått ut fraktsedlar på paket som inte ännu kommit, samt det motsatta, att paket kommit men vi inte fått ut några sedlar. När bilen sedan var lastad och man skulle lämna av paketen så var det så bråttom att butikspersonalen bara fick luntan med fraktsedlar att skriva på, och hade butiken väl tagit emot ett paket så gick det inte att ångra det. Så då var butiken screwed, för något dhl var bra på var att skjuta ifrån sig ansvaret när något var påskrivet. Nu har man dock nya system i Stockholm där bilarna lastas på natten av lagerpersonalen, så detta borde inte hända om det är en ny DHL-terminal ni har. Då är det istället troligt att paketet blivit kvar i bilen och att chauffören glömt/missat att lämna av det/förväxlat det med något annat paket som ska till någon annan servicepoint (bilarna är ju inte helt optimala att köra småpaket i, så paketen blandar sig gärna i skåpet).

Jag hoppas att det löser sig för dig, men ge det några dagar och sen ligger du på kundservice som en igel.

Det där hände oss med schenker, skulle få 2 uppsättningar däck som vi beställt. Däcken försvann.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Posten i Sverige är bara värdelös.

Fedex fick för sig att min adress inte fanns och efter att min ebaysäljare ringde dem från USA och frågade vad problemet var fick jag svar via honom att de inte var riktiga och jag skulle ringa dit.

Ringde då upp de och frågade och fick svar att den adressen minsann inte fanns så paketet låg på deras kontor och skräpa, med Namn, adress, mail och telefon:nr till mig klart synligt!

Efter jag bett henne söka efter mig på Eniro så gav hon med sig!

Dagen efter skulle paketet vara hos mig.

NOT!

Ringde igen och fick samma svar, då blev jag dock förbannad så dagen efter igen så hade jag mitt paket.

URKAAASSST är det!

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
Chauffören, och mottagande Servicepoint, SKA scanna streckkoden på paketen, men vissa chaufförer och servicepoints slarvar tyvärr och scannar på fraktsedlarna i stället, då kan det bli sådana här fel. Av den skärmdump du har lagt upp innan i tråden tycker jag dock det ser ut som att det ligger någonstans hos servicepointen, så jag skulle ligga på dem att leta noga i sina hyllor.. Är det inte en fyrkantig "standard"-låda så kan de ju ha ställt den i något hörn eller liknande.
Men PMa mig sändningsnummer så ska jag försöka kolla upp det!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Fedex fick för sig att min adress inte fanns och efter att min ebaysäljare ringde dem från USA och frågade vad problemet var fick jag svar via honom att de inte var riktiga och jag skulle ringa dit.

Ringde då upp de och frågade och fick svar att den adressen minsann inte fanns så paketet låg på deras kontor och skräpa, med Namn, adress, mail och telefon:nr till mig klart synligt!

Efter jag bett henne söka efter mig på Eniro så gav hon med sig!

Dagen efter skulle paketet vara hos mig.

NOT!

Ringde igen och fick samma svar, då blev jag dock förbannad så dagen efter igen så hade jag mitt paket.

URKAAASSST är det!

Fedex fumlar, men Posten är värdelös? :hihi

Jag tycker nog Posten och Bussgods fungerar bättre än DHL, UPS, Fedex etc - de gånger det strulat har det alltid varit de senare.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

<snip>

Japp!
Jag hyrde i andra hand ett halvår innan jag tog över kontraktet på lägenheten, dvs var jag CO (care of) hos den jag hyrde av. När jag sen slutade vara det så slog det inte igenom på alla ställen omedelbums, så viss post stog det fortfarande CO på, då slutade posten dela ut dom! Trots att det var mitt namn, min adress osv, men jag var inte CO längre, då delade dom inte ut breven! Det resulterade bla i att jag inte fick räkningarna till mina bilförsäkringar och fick dyra krav från TFF :huvet Det löste dock Länsförsäkringar, så all heder till dom :Bugar

Men, för nån månad sen kom dom borttappade breven, ganska exakt ett år för sent! Dessutom ganska precis samtidigt som årets upplaga av dom breven. Jag kollade inte så noga på året i datumen, utan blev mest bara förbryllad över att jag fick två räkningar med nästan samma pris. Det blev givetvis ett samtal till LF's kundtjänst, och ett ganska pinsamt upptäckande av att jag satt med ett år gamla brev :gnissla

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...