DID X-rings kedja: Oljud: Hjälp

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Varning: en jäkla massa text, hoppa längs ner o läs Sammanfattningen om du inte har tid att läsa allt :tummenupp :rolleyes:

Med risk för att någon kanske länkar en annan tråd med svar i så öppnar jag denna tråd, gjorde lite eftersökning i sök-delen på forumet och fann inte mer än att märket DID rekommenderas som en bra kedja.
Kort men gott då: Hoj o kedja.
Yamaha FZ6(n) 2006a. Gamla kedjan var lite sleten o dreven började väl bli de med. Bytte allt och lät mc handlaren göra jobbet (då jag inte har några verktyg). Fick lite olika alternativ på drivpaket och det paketet med DID var dyrast så de körde jag på, läste lite Om DID innan på nätet och de verkar göra bra skit. Hur som helst, kedjan är en Xrings kedja (innan körde jag med Oring).
Vid bytet köptes Original drev, vilket ledde till att jag fick 49kugg bak istället för 46 (som ägaren innan hade).
Efter bytet så kändes allt väldigt mkt bättre, hojen går väldigt mjukt o fint och självklart lite annan karaktär pga de extra 3 kuggarna bak.
Men... Redan efter bytet när jag körde hem hojen så hörde jag ett smått "tjutande" ljud, men eftersom jag inte körde så fort (kanske 50-60max) så lät de inte så mkt, men dagen efter när jag skulle ut o börja sakta men säkert köra in kedjan o dreven så upptäckte jag att det har uppkommit ett hemskt ljud vid 60-70 samt uppåt hörs det otroligt tydligt, och vid gaspådrag så minskar ljudet.
Ljudet är Ljust och de typ "ilar", ju högre fart desto högre och (vad jag upplever det) ljusare (nästan lite som en Kompressor på en råtrimmad jänkebil).

körde tillbaka till Verkstaden efter en ca 10-12mil (de satt att jag max fick köra en sådär 15-20 lugna mil och sedan skulle jag vara tillbaka för inspektion samt ev justering av kedjan).
De sa att de har upplevt det förr på hojar. Nu har det blivit väldigt långt så jag gör en sammanfattning istället:
Sammanfattningen
Hoj: Yamaha FZ6-N 2006
Problem: Tjuter i höghastighet (över 60-70km/h) Ljudet ökar både i nivå och frekvens med ökad hastighet, drar man in kopplingen så försvinner motorljudet men ljudet ifrån hojen är de samma hela tiden.
Vad som ändrats: Nytt drivpaket av märket DID med x-rings
Min Oro: vad är det som låter/ varför/kommer det gå bort/ Har någon annan samma problem? :confused: :va

Video med ljud som beskriver ljudet väl:
http://www.youtube.com/watch?v=83uHGbcyhEE&feature=youtu.be

Såhär lät den innan, spola till 3:30 typ
http://www.youtube.com/watch?v=E9XKAyj0igw&list=UUPFf3NpwRmQcVOTmNTQDxhA&index=3
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
När du säger ett paket med DID och original drev, menar du då att du köpte en DID kedja och Kawasaki originaldrev eller att du köpte ett DID-paket inklusive drev fast i originalstorlek?

Anledningen att jag frågar är att främre originaldrevet brukar kunna ha en gummibussning på sig som är till för att minska denna typ av missljud. Ej original drev saknar ofta denna.

Annan möjlig orsak är hårt spänd kedja.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
När du säger ett paket med DID och original drev, menar du då att du köpte en DID kedja och Kawasaki originaldrev eller att du köpte ett DID-paket inklusive drev fast i originalstorlek?

Anledningen att jag frågar är att främre originaldrevet brukar kunna ha en gummibussning på sig som är till för att minska denna typ av missljud. Ej original drev saknar ofta denna.

Annan möjlig orsak är hårt spänd kedja.

Jag tror att det var DID paket samt DIDs variant på drev (eller någon annat märke, jag tvivlar på att de var original Yamaha drev, men vad vet jag?) Jag bara lämnade över hojen gick o handlade kom tillbaka o den var klar. var inne o kollade hojen o "gnälde/oroade mig" vi kollade över kedjan, den var inte direkt för spänd. det står 45-55mm (i spec). med förare ombord (mig) var det ca 2-3cm spel. och om jag förstod det rätt så skall det vara 45-55mm utan förare på? eller har vi missförstått det hela?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tror att det var DID paket samt DIDs variant på drev (eller någon annat märke, jag tvivlar på att de var original Yamaha drev, men vad vet jag?) Jag bara lämnade över hojen gick o handlade kom tillbaka o den var klar. var inne o kollade hojen o "gnälde/oroade mig" vi kollade över kedjan, den var inte direkt för spänd. det står 45-55mm (i spec). med förare ombord (mig) var det ca 2-3cm spel. och om jag förstod det rätt så skall det vara 45-55mm utan förare på? eller har vi missförstått det hela?

jag lägger till en video dagen efter kedje bytet
http://www.youtube.com/watch?v=83uHGbcyhEE&feature=youtu.be
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag tror att det var DID paket samt DIDs variant på drev (eller någon annat märke, jag tvivlar på att de var original Yamaha drev, men vad vet jag?) Jag bara lämnade över hojen gick o handlade kom tillbaka o den var klar. var inne o kollade hojen o "gnälde/oroade mig" vi kollade över kedjan, den var inte direkt för spänd. det står 45-55mm (i spec). med förare ombord (mig) var det ca 2-3cm spel. och om jag förstod det rätt så skall det vara 45-55mm utan förare på? eller har vi missförstått det hela?
Yamaha var det ja, vetifan var jag fick Kawasaki ifrån? Hur som, möjligt att det kan vara utan bussning och beroende på hur tyst/högljudd hojen är så märks det ju olika mycket. Slipon och öppet luftfilter dränker ju ut en del sådana här ljud medans med original avgas och filter så kan det tänkas att det märks tydligt när man är ovan ett visst ljud.

Vet inte exakt hur din hoj ska justeras när det gäller kedjan. Bäst är att gå enligt bok men är den inte tydligare än så.. På min står det klart i boken att den ska justeras stående på sidostödet utan förare. Men 45-55 låter mycket om det ska vara med förare, men som sagt, jag vet inte vad som gäller i spel på din.

Edit: Den var ju ganska tyst motormässigt så kanske att du hör det tydligt. I övrigt tyckte inte jag att det lät så konstigt men då är ju jag van en hoj som låter som en skördetröska. :hihi
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förutsätter att kedjespänningen är korrekt enligt servicemanualen för din hoj.

Nästa sak jag brukar tipsa om i trådar som dessa är då (som Nollvision skrivit): Originaldrev brukar (för att klara bullerkraven för typgodkännande) ha en dämpring av elastomer. Detta har sällan eftermarknadsdrev. Utan dämpring får man ett vinande ljud. Detta är dock inget som skadar hojen.

Exempelbild på ett oem-kawasaki-drev med nämda dämpare

025-1.jpg


Kolla om ditt framdrev har dämpare eller ej.

Jag tror att det var DID paket samt DIDs variant på drev (eller någon annat märke, jag tvivlar på att de var original Yamaha drev, men vad vet jag?) Jag bara lämnade över hojen gick o handlade kom tillbaka o den var klar. var inne o kollade hojen o "gnälde/oroade mig" vi kollade över kedjan, den var inte direkt för spänd. det står 45-55mm (i spec). med förare ombord (mig) var det ca 2-3cm spel. och om jag förstod det rätt så skall det vara 45-55mm utan förare på? eller har vi missförstått det hela?
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Yamaha var det ja, vetifan var jag fick Kawasaki ifrån? Hur som, möjligt att det kan vara utan bussning och beroende på hur tyst/högljudd hojen är så märks det ju olika mycket. Slipon och öppet luftfilter dränker ju ut en del sådana här ljud medans med original avgas och filter så kan det tänkas att det märks tydligt när man är ovan ett visst ljud.

Vet inte exakt hur din hoj ska justeras när det gäller kedjan. Bäst är att gå enligt bok men är den inte tydligare än så.. På min står det klart i boken att den ska justeras stående på sidostödet utan förare. Men 45-55 låter mycket om det ska vara med förare, men som sagt, jag vet inte vad som gäller i spel på din.

men du tror att jag kan köra med det utan problem? Tänker mest så att det inte är något annat på "G" som kan gå sönder eller så (så att det verkligen är ifrån drivpaktet det låter så de inte e något annat)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
av någon anledning går det inte att öppna länken (den försöker skriva in "..." istället för hela namnet, tro det skall funka om du skriver in länken igen).

Jag får ta en titt på det! (är det värt o byta till det nu när jag precis har bytt? (ingen aning om de har nitat kedjan eller ej)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
av någon anledning går det inte att öppna länken (den försöker skriva in "..." istället för hela namnet, tro det skall funka om du skriver in länken igen).

Jag får ta en titt på det! (är det värt o byta till det nu när jag precis har bytt? (ingen aning om de har nitat kedjan eller ej)
Som Jörgen skriver så är det ingen fara att vara utan dämpringen, det låter lite mer bara. Och som sagt, är kedjan korrekt spänd så ingen fara där heller. Jag har dock inte öra nog att avgöra något baserat på ljudet i videon.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
av någon anledning går det inte att öppna länken (den försöker skriva in "..." istället för hela namnet, tro det skall funka om du skriver in länken igen).

Jag får ta en titt på det! (är det värt o byta till det nu när jag precis har bytt? (ingen aning om de har nitat kedjan eller ej)

Laddade upp länken på SH istället. Nu kan du nog se bilden i mitt förra inlägg.
Det här är en vanlig fråga efter drevbyte till eftermarknadsdrev.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256794-Hornet-900-h%F6gt-transmissionsljud
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
det låter lite mer bara.

Laddade upp länken på SH istället. Nu kan du nog se bilden i mitt förra inlägg.
Det här är en vanlig fråga efter drevbyte till eftermarknadsdrev.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256794-Hornet-900-h%F6gt-transmissionsljud

tack för hjälp! jag skall nog ta o köpa ett Original drev (eller med sådan) för troligen har ju mitt nuvarande inte en sådan bricka, men jag ska ta en titt ändå.
Det är ju så att jag skall köra rätt långt med hojen om ett tag (en sådär 40mil) och tjejen skall med, jag tror inte det kommer vara ett kul ljud i längden (det låter väldigt mkt tycker jag, inte i 110 då fartvinden dominerar men i 70-80-90 o ibland lägre).

Föresten, Om jag fortsätter o köra med det kommer det / finns det möjlighet till att ljudet minskar med inslitning eller sånt?.

Nu är frågan: Om jag vill byta, (drivpaketet har gått ca 15mil) Kan jag göra det? eller måste jag köpa allt nytt?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
tack för hjälp! jag skall nog ta o köpa ett Original drev (eller med sådan) för troligen har ju mitt nuvarande inte en sådan bricka, men jag ska ta en titt ändå.
Det är ju så att jag skall köra rätt långt med hojen om ett tag (en sådär 40mil) och tjejen skall med, jag tror inte det kommer vara ett kul ljud i längden (det låter väldigt mkt tycker jag, inte i 110 då fartvinden dominerar men i 70-80-90 o ibland lägre).

Föresten, Om jag fortsätter o köra med det kommer det / finns det möjlighet till att ljudet minskar med inslitning eller sånt?.

Nu är frågan: Om jag vill byta, (drivpaketet har gått ca 15mil) Kan jag göra det? eller måste jag köpa allt nytt?
Ljudet kan minska efter ngn tids inkörning/inslitning.
Men utgå inte från att vi funnit felet, följ upp tipsen i tråden. Kolla kedjespänning, lys med lampa och kolla om du har framdrev utan dämpare.

Worst case är ju tokspänd kedja och skadat framdrevslager pga av detta.
Det är viktigt att kolla kedjespänning på tightaste stället på varvet när man roterar bakhjulet. Dessutom gäller att läsa på i boken om spänningen ska kollas med komprimerad bakfjädring eller ej.

Det är förvånande att det inte händer mer kedjehaverier mtp att många knuttar (även med gammalt hojkort) verkar saknar elementära kunskaper om tillståndskontroll och justering av kedjan. På hojfik kan man se kedjor med skurna länkar, fiolsträngsspända kedjor, osmorda kedjor, kedjor slacka som hängmattor, bakdrev med hajtänder osv.
Gud fader verkar hålla en vakande hand över dårar, alkoholister och småbarn.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ljudet kan minska efter ngn tids inkörning/inslitning.
Men utgå inte från att vi funnit felet, följ upp tipsen i tråden. Kolla kedjespänning, lys med lampa och kolla om du har framdrev utan dämpare.

Worst case är ju tokspänd kedja och skadat framdrevslager pga av detta.
Det är viktigt att kolla kedjespänning på tightaste stället på varvet när man roterar bakhjulet. Dessutom gäller att läsa på i boken om spänningen ska kollas med komprimerad bakfjädring eller ej.

Det är förvånande att det inte händer mer kedjehaverier mtp att många knuttar (även med gammalt hojkort) verkar saknar elementära kunskaper om tillståndskontroll och justering av kedjan. På hojfik kan man se kedjor med skurna länkar, fiolsträngsspända kedjor, osmorda kedjor, kedjor slacka som hängmattor, bakdrev med hajtänder osv.
Gud fader verkar hålla en vakande hand över dårar, alkoholister och småbarn.

Du har nog väldigt rätt i vad du skriver!
Jag skall kolla upp allt detta direkt imorgon! en sista fråga (ställde den innan men du kanske orkar svara)
Om jag Byter framdrev (vi säger att jag saknar en sådan gummiring) kan jag göra det utan att byta resten då allt bara gått ca 15mil relativt lungt, eller är det "kört" ?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har nog väldigt rätt i vad du skriver!
Jag skall kolla upp allt detta direkt imorgon! en sista fråga (ställde den innan men du kanske orkar svara)
Om jag Byter framdrev (vi säger att jag saknar en sådan gummiring) kan jag göra det utan att byta resten då allt bara gått ca 15mil relativt lungt, eller är det "kört" ?

Sorry missade den frågan:
Det är inga problem att byta framdrev i efterskott. Din körsträcka är obetydlig.
Det som är dumt är mer att montera en ny kedja (kedjan är ju den dyra komponenten i ett drivpaket) ihop med slitet/slitna drev.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Sorry missade den frågan:
Det är inga problem att byta framdrev i efterskott. Din körsträcka är obetydlig.
Det som är dumt är mer att montera en ny kedja (kedjan är ju den dyra komponenten i ett drivpaket) ihop med slitet/slitna drev.

phu vad bra! då sparar jag några kronor i alla fall! (vill verkligen ha den så "tyst" som den var när jag köpte den)! du skall ha många tack för din insats ikväll! nu är jag lite lugnad o har en plan över vad som skall ses över på min hoj :tummenupp :Bugar
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Då har jag kollat, nuvarande saknar Gummi ring, men det gjorde mitt förra med... då är frågan, kan det fortfarande vara så att det är ringen som saknas (obs förut innan bytet hade jag relativt för slak kedja, det var då vi kollade till kedjan för spänning och såg att den borde bytas). eller skall jag rikta in mig på att Lager har/håller på att gå sönder?.

Finns det något bra sätt o testa om de e lager? För hojen går väldigt mjukt o fint tycker jag. men men, vi skall kolla på hojen på verkstaden nu på tisdag men om någon har ide så är det varmt välkommet! =) :tummenupp
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top