gthyni
Está demasiado frío!
Det finns lite nackdelar med diesel också:
Kompressionen i en d-motor är extermt hög,
så inte nog med att dagens konstruktioner är
ganska tunga, det måste byggas med större
marginaler än motsvarande bensinare.
Dessutom krävs turbo och IC för att få vettiga
effektsiffror för sportbruk.
Gasresponsen är klar sämre och turbo hjälper inte,
en turbomotor svarar långsammare än sugmotor.
Diesel luktar illa och det sitter i länge, man vill inte ha
dieselspill på skinnstället!
Det är ett intressant experiment och för touringhojar
är det intressant på riktigt, men vi sportiga typer bör
nog kika på etanol istället om vi vill vara framtidsorienterade.
Kompressionen i en d-motor är extermt hög,
så inte nog med att dagens konstruktioner är
ganska tunga, det måste byggas med större
marginaler än motsvarande bensinare.
Dessutom krävs turbo och IC för att få vettiga
effektsiffror för sportbruk.
Gasresponsen är klar sämre och turbo hjälper inte,
en turbomotor svarar långsammare än sugmotor.
Diesel luktar illa och det sitter i länge, man vill inte ha
dieselspill på skinnstället!
Det är ett intressant experiment och för touringhojar
är det intressant på riktigt, men vi sportiga typer bör
nog kika på etanol istället om vi vill vara framtidsorienterade.