Diesel ska man inte ha på bromsskivan.

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Får se vad det blir.
Var ute med med polaren igår och skulle tanka, naturligtvis lyckades dieselpistolen trilla ur sitt fäste och skvätte ner halva bromskivan.

Efter några noga valda ord torkade jag av skivan, och som tur var tog den bra igen efter några hårdare inbromsningar.

Tur i oturen!

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Nog för att LC4 är lite lik en traktor, men det ska faktiskt vara bensin i den:D

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
Var ute med med polaren igår och skulle tanka, naturligtvis lyckades dieselpistolen trilla ur sitt fäste och skvätte ner halva bromskivan.

Efter några noga valda ord torkade jag av skivan, och som tur var tog den bra igen efter några hårdare inbromsningar.

Tur i oturen!

En gång när jag var i tankade så lyckades jag spilla bensin så det rann ner på tanken när jag tog upp den ur hålet.

Men efter en stund hade jag lyckats torka bort allt.

Skönt!

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
En gång när jag var i tankade så lyckades jag spilla bensin så det rann ner på tanken när jag tog upp den ur hålet.

Men efter en stund hade jag lyckats torka bort allt.

Skönt!

Det var ju förväl att det slutade så bra ändå!! Har du några tips när det gäller själva torkandet, ska man torka vertikalt eller horisontellt? Eller rentav med cirkulerande rörelser?? Bra att veta om jag eller någon annan skulle spilla ut bensin eller någon annan vätska.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
2958152 Det var ju förväl att det slutade så bra ändå!! Har du några tips när det gäller själva torkandet, ska man torka vertikalt eller horisontellt? Eller rentav med cirkulerande rörelser?? Bra att veta om jag eller någon annan skulle spilla ut bensin eller någon annan vätska.
Eld. Eld är skiten och bensinen försvinner. Så har jag gjort på alla mina 23 st hojar sen jag fick kortet förra året. :fakta

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09

Tur i oturen!

Va det hela ena sidan på bromskivan då?
Eller va det fördelat på båda sidorna.
Fattar inte :va

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Får se vad det blir.
Ni har missuppfattat allt, suck.

Dieseln rann ju naturligtvis in i bromskivan, den är inte solid!

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Var det främre eller bakre bromsskivan? Hur stor del av dito var täckt av diesel innan samt efter torkningen? Den är alltså inte solid? Var den solid innan det inträffade?

/Leif GB Persson Rikskriminalstyrkan

EDIT: Har du några vittnen till händelsen? Torkade du upp på marken efter dig?

EDIT2: Har ni andra sett eller hört något om det inträffade ring oss på efterlyst tv3 018-513 90.

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Min tank är inte heller solid, den är alldeles ihålig. :fakta

Knepet, HenRRik, att torka bensin är att torka fort, annars dunstar det!

Ahaa!! Ungefär samma sak som med eld, gäller att släcka den fort innan det brinner upp, så att säga! (eller ner..? :va )

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Får se vad det blir.
Jag trodde helt seriöst inte att dieseln förångades så fort, visst bensin men inte diesel. Och vad beträffar min bromsskiva så flyter den med all säkerhet inte.

BORG

B-BRAIN
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
CRF450
Går de bra med vanligt skithuspapper när man torkar eller ska man ta sånt bakplåtspapper??? :va
Lite orolig, är tacksam för snabbt svar då jag inte riktigt kan sova på nätterna för att jag bara ligger och tänker på detta???:gnissla

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
Går de bra med vanligt skithuspapper när man torkar eller ska man ta sånt bakplåtspapper??? :va
Lite orolig, är tacksam för snabbt svar då jag inte riktigt kan sova på nätterna för att jag bara ligger och tänker på detta???:gnissla

Bakplåtspapper är kung när de gäller diesel på skivan:tummenupp
Vill man ha en flytande skiva så ska det enligt en gammal tradition funka fint med valfett:D

Ljungkvist

------
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
VORbergare, kz400B2
... funka fint med valfett:D

OK, nu har jag provat att hälla diesel i håligheterna och även vikt en stor flik valfett runt hela skivan. Märkte dock en tendens till styrvobbel redan vid låga hastigheter. Kan det vara felaktig inställning av bakdämparen, dåligt åtdraget styrlager eller måste jag köpa bakplåtspapper:va

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...