Diesel ska man inte ha på bromsskivan.

BORG

B-BRAIN
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Newmill
Hoj
CRF450
Bakplåtspapper är kung när de gäller diesel på skivan:tummenupp
Vill man ha en flytande skiva så ska det enligt en gammal tradition funka fint med valfett:D

Valfett de var väl norrmännen som kom på de? Men om man får bensin på tanken då är de skithuspapper då eller ska man ta en tena binda för bästa uppsugingsförmåga? :va Helt förvirrad!

OK, nu har jag provat att hälla diesel i håligheterna och även vikt en stor flik valfett runt hela skivan. Märkte dock en tendens till styrvobbel redan vid låga hastigheter. Kan det vara felaktig inställning av bakdämparen, dåligt åtdraget styrlager eller måste jag köpa bakplåtspapper:va

Du får nog lämna in däcket på balansering hos en auktoriserad däckverkstad för valfett. Så löser de sig nog :tummenupp
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
men han har ju säkert en sån där flytande bromskiva, så det gör inget. :tummenupp

Flytande skivor är främst till för endurohojar när man ska korsa djupare vattendrag. Det gäller att komma ihåg att ha flytande skivor både fram och bak eftersom det annars bara blir en liten den av hojen som håller sig ovanför vattenytan.

Semiflytande skivor är inte heller något att hurra.
 

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
Husaberg fs650-04
Var ute med med polaren igår och skulle tanka, naturligtvis lyckades dieselpistolen trilla ur sitt fäste och skvätte ner halva bromskivan.

Efter några noga valda ord torkade jag av skivan, och som tur var tog den bra igen efter några hårdare inbromsningar.

Tur i oturen!

:eek: :eek: :klappar
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Du får nog lämna in däcket på balansering hos en auktoriserad däckverkstad för valfett. Så löser de sig nog :tummenupp

Se bara till att de använder rätt avfettning, jag kommer ihåg när en verkstad använde avfettning för fetma på min bakfälg, det valfettet blev sig aldrig riktigt likt igen hur många gånger jag än smorde in fälgen.

OK, nu har jag provat att hälla diesel i håligheterna och även vikt en stor flik valfett runt hela skivan. Märkte dock en tendens till styrvobbel redan vid låga hastigheter. Kan det vara felaktig inställning av bakdämparen, dåligt åtdraget styrlager eller måste jag köpa bakplåtspapper:va

Du använde väl inte fett från en knölval hoppas jag?
 
Last edited:

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Knölvalfett får absolut inte förväxlas med vanligt valfett. Kan få förödande konsekvenser! Ett vanligt misstag är också att blanda in valfläsk, då är man ute på riktigt hal is. :mattias
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Kan bara påpeka att flytande skivor inte alls flyter utan sjunker som sten. Blev tvungen att pröva det.
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
När man kör riktigt blöt enduro kan man med fördel kombinera sin flytande skiva med ett flytande ok för maximal bärkraft.

Sen kommer jag ihåg när jag var liten, då var det en gubbe på macken som spillde diesel på sina skor, haha, det var roligt tyckte jag då. För det var en dum gubbe. Han försökte också bromsa bort det, men det förde bara med sig att inredningen i bilen luktade diesel.

Otur, din dumma gubbe!
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Kan bara påpeka att flytande skivor inte alls flyter utan sjunker som sten. Blev tvungen att pröva det.

Falsk marknadsföring?:va

Går det bra med vilken val som helst förutom knölval? Jag har nämligen fått tag på en svart/vit sak med böjd ryggfena som jag inte riktigt vet vad jag ska den till.
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Falsk marknadsföring?:va

Går det bra med vilken val som helst förutom knölval? Jag har nämligen fått tag på en svart/vit sak med böjd ryggfena som jag inte riktigt vet vad jag ska den till.

Det är det bästa och dyraste! Vad betala du för kalaset?
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
En gång när jag var i tankade så lyckades jag spilla bensin så det rann ner på tanken när jag tog upp den ur hålet.

Men efter en stund hade jag lyckats torka bort allt.

Skönt!

Samma sak hände mig när jag tankade i Kungälv, men jag har en stor förhud och kunde snabbt torka upp spillet :näraögat
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
2965599 Ja,eller sadeln. Fast den e ju redan nersmetad med valfett för att kunna göra hastiga rörelser utan att uppnå eld.
jag har en kylsprayflaska monterad på åvansidan av bakskämnen så när jag känner att det börjar bränna där bak så spyar jag lite. det är jätte skönt å så tror att att jag har lustgas, det är oxo coolt.
 

Ultraboy

Oldie
Gick med
20 May 2007
Ort
norrköping
Hoj
YAMAHA R6 -99
aha , flytande bromsskiva! Smart. Men vem f*n har då borrat hål i skivan så den sjunker? Just det här med spillt bränsle på bromsar har en speciell plats i mitt hjärta from nu.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Jag hörde att borrade bromsskivor inte överhettar lika fort så jag testade de på mina flytande bromskivor men då rann ju all bromsvätska ut ju :(
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top