Dieselmekar, är det svårt att byta dieselpump på en Skoda pickis 1.9d?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle behöva sparka liv i en gammal Skoda jag har ståendes men den förbannade pumpen behövs bytas :mad:

Nu är min fråga; Vart hittar jag bäst en pump som passar och vad bör jag tänka på? Jag har en kille som ska byta den åt mig då jag antar att det är jävligt drygt att byta sånt här och tiden räcker inte till.
Passar alla pumpar från 1.9d, både från Felicia, caddy och Skoda pickis? På skroten säger de att de måste ha rätt nummer medan två andra säger att det är bara att byta. En sa dock att en elektronikdosa som är kodad mot motorns styrbox behövs flyttas över :va

Ingen här som har en pump som passar och vill sälja?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Frågan är varför du måste byta pumpen, vad är det för fel på bilen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Just ja, glömde nämna det. Föregående ägares fru var in i en butik för att köpa sån där booster till en diesel, för att göra rent lite så att säga. Men de gav henne en flaska med KYLARTÄTNING och hon kunde ju inget och hällde i det i tanken, tankade fullt och kom ca 1 km innan bilen dog.
Butiken tog på sig det hela och bekostade en felsökning som resulterade i att pumpen dömdes ut och de fick ersättning för bilen. Jag köpte den billigt och ska ha den som åka-till-tippen-bil och lite sånt.
Bra skick för övrigt med sprillans nya fjädrar, dämpare, bromsar, uppsvetsade torn, nya dubbdäck mm. Jag gav 2000:- för den så får jag kosta på den några tusenlappar så är det ju ändå en bra affär.
Frågan är om bara pumpen behövs bytas, kanske spridarna också har gett upp? Enligt uppgift är filtret i pumpen så fint så att det har nog satts igen innan något kom till spridarna och förstörde.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Just ja, glömde nämna det. Föregående ägares fru var in i en butik för att köpa sån där booster till en diesel, för att göra rent lite så att säga. Men de gav henne en flaska med KYLARTÄTNING och hon kunde ju inget och hällde i det i tanken, tankade fullt och kom ca 1 km innan bilen dog.
Butiken tog på sig det hela och bekostade en felsökning som resulterade i att pumpen dömdes ut och de fick ersättning för bilen. Jag köpte den billigt och ska ha den som åka-till-tippen-bil och lite sånt.
Bra skick för övrigt med sprillans nya fjädrar, dämpare, bromsar, uppsvetsade torn, nya dubbdäck mm. Jag gav 2000:- för den så får jag kosta på den några tusenlappar så är det ju ändå en bra affär.
Frågan är om bara pumpen behövs bytas, kanske spridarna också har gett upp? Enligt uppgift är filtret i pumpen så fint så att det har nog satts igen innan något kom till spridarna och förstörde.

Skulle förvåna mig om något kommit förbi sugsilen och soppafiltret.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping