Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Apropå bränslen så kanske detta utspel intresserar även dig. Fick det just på jobbet.
"SST-GÖTEBORG. Intertanko argumenterar för att handelsflottan ska byta till destillerade bränslen (MDO) inte bara för att det sänker utsläppen av partiklar, NOx och SOx, vilket är allmänt accepterat, utan också för att det sänker de totala utsläppen av koldioxid CO2. Genom att använda MDO sänks bränsleförbrukningen, gör all behandling av bränsle ombord onödig, reducerar energiåtgången för att ta hand om restprodukterna ombord till ett minimum och dessutom minskas den stora CO2-produktionen från havet, som uppstår på grund av SOx-nedfall, mycket kraftigt. Dessa positiva effekter är tillsammans större än de negativa effekterna av antingen högre energiåtgång i raffinaderierna för att avlägsna svavel eller vid tillverkning av scrubbers.
""En övergång till MDO från HFO skulle därför i värsta fall vara CO2-neutralt och, beroende på antaganden, skulle i praktiken resultera i en mätbar nettominskning av CO2-utsläpp", skriver Intertanko en nyligen publicerad rapport.
Dessutom skriver tankerredarnas organisation att nya raffinaderier och uppgraderingar av gamla kommer att klara av att möta den ökade efterfrågan på MDO. Ett argument som stöds av ett uttalande från Middle East Money and Ships där det sägs att USD 120 miljarder nu investeras i nya raffinaderier runt Persiska viken.
Som en varning till dem som vill se en fortsatt användning av HFO säger Intertanko att nya raffinaderier är byggda för att inte producera den restolja som ingår i HFO, och att till och med gamla raffinaderier, som många i USA är, använder restoljan i sina pannor. "Det är därför bara en tidsfråga innan oljeindustrin inte har tillräckligt med restolja för att tillgodose världens handelsflotta".
Mvh
Jörgen
"SST-GÖTEBORG. Intertanko argumenterar för att handelsflottan ska byta till destillerade bränslen (MDO) inte bara för att det sänker utsläppen av partiklar, NOx och SOx, vilket är allmänt accepterat, utan också för att det sänker de totala utsläppen av koldioxid CO2. Genom att använda MDO sänks bränsleförbrukningen, gör all behandling av bränsle ombord onödig, reducerar energiåtgången för att ta hand om restprodukterna ombord till ett minimum och dessutom minskas den stora CO2-produktionen från havet, som uppstår på grund av SOx-nedfall, mycket kraftigt. Dessa positiva effekter är tillsammans större än de negativa effekterna av antingen högre energiåtgång i raffinaderierna för att avlägsna svavel eller vid tillverkning av scrubbers.
""En övergång till MDO från HFO skulle därför i värsta fall vara CO2-neutralt och, beroende på antaganden, skulle i praktiken resultera i en mätbar nettominskning av CO2-utsläpp", skriver Intertanko en nyligen publicerad rapport.
Dessutom skriver tankerredarnas organisation att nya raffinaderier och uppgraderingar av gamla kommer att klara av att möta den ökade efterfrågan på MDO. Ett argument som stöds av ett uttalande från Middle East Money and Ships där det sägs att USD 120 miljarder nu investeras i nya raffinaderier runt Persiska viken.
Som en varning till dem som vill se en fortsatt användning av HFO säger Intertanko att nya raffinaderier är byggda för att inte producera den restolja som ingår i HFO, och att till och med gamla raffinaderier, som många i USA är, använder restoljan i sina pannor. "Det är därför bara en tidsfråga innan oljeindustrin inte har tillräckligt med restolja för att tillgodose världens handelsflotta".
Mvh
Jörgen
Nu vet jag inte hur offtopic jag är, men tänkte ändå lista de olika huvudtyperna av bränsle som man kör stora dieslar på.
HFO - Heavy Fuel Oil. Den mest trögflytande bunkeroljan. Finns med olika viskositet/tröghet. Från HFO 380 (380 cSt vid 50°C) till HFO 700. HFO 380 är den vanligaste. De med högre viskositet används främst som bränsle för ångpannor, inte i dieslar.
IFO - Intermediate Fuel Oil. Lite mer tunnflytande bunkerolja men fortfarande seg. Finns med viskositet från IFO 30 till IFO 180. Jag tror att IFO 180 är vanligast, men det kan nog variera stort beroende på bransch och region.
MDO - Marine Diesel Oil. Dieselolja av låg kvalitet. Innehåller ofta mycket paraffin och vatten och annan skit.
MGO - Marine Gas Oil. Gasolja av relativt hög kvalitet. Används som regel till gasturbiner och dieselmaskiner med höga krav på driftsäkerhet eller lågsotande utsläpp
Ibland har jag sett oljan med viskositet 380 cSt benämnas IFO 380, och någon annan gång har jag sett folk skriva TFO (Thin Fuel Oil) om de tunnare IFO och MFO (Marine Fuel Oil) om olja av obestämd kvalitet. Det är lite rörigt med benämningarna; de officiella standarder som finns används sällan i dagligt tal.
Vad som kännetecknar miljödieseln/landdieseln/vinterdieseln som man förmodligen kör småbåtar och bilar på har jag ingen aning om.![]()