Kör min SV650S med Biltema Turbodiesel 15W-40
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Turbodiesel-15W40/
Motivet är att jag läste i en artikel att ju mindre faktorn 40/15=2,67 är dessto bättre är oljan på att smörja.
10W-40 med faktorn 40/10=4 har därför sämre förutsättningar (för lång livslängd?) än 15W-40.
och 10W behövs till suckan om jag använder den ner till -20C utomhus, 15W OK om jag stoppar redan vid -15C och 20W OK om jag stoppar vid -10C. Eftersom jag aldrig kör vid minusgrader har jag inte sett nått behov att köra på 10W-40 utan ansett att 15W-40 skulle duga. Och den har API SL (S=Spark=Tändstift=Bensinmotor) och kravet till Sukkan är SH och jag har inbillat mig att ju senare i alfabetet, desto bättre och H kommer före L. Jag har inte märkt några problem. Typ slirande koppling.
Och börjar kopplingen slira med ny olja skulle jag inte byta olja. Jag skulle kontrollera alla injusteringar av kopplingen först. Är injusteringarna OK skulle jag byta till hårdare kopplingsfjädrar.
Så slutsatsen är som HUND skriver: Etiketterna är för den vanlige kunden ska lätt och snabbt välja en olja som passar i hennes/hans bil.
För hur många läser raden med kvalitetsbeteckningar?
Jag började när jag köpt Sukkan och läste på webben innan första oljebytet. Vilket var direkt jag fått hem Sukkan. Hade ju ingen aning om när oljan var bytt sist.