Dieselpump som fuktar, hur farlig är det?

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Hallå, jag går i funderingar på att köpa en gammal Bmw diesel. Säljaren informerade mig om att dieselpumpen inte läcker så att det droppar eller så men att det fuktar lite runt den.

Min fråga är hur farligt det är? Är det ett säkert tecken på att pumpen snart måste renoveras? Eller kan man räkna med många mil till innan det faktiskt börja läcka ordentligt?

Tack på förhand. /Jesper

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Frågan är ju om det är en röranslutning som läcker, eller om den läcker från huset.
Kolla.

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Om man förutsätter det värsta, vilket jag antar är huset, hur illa är det då?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Gissar på en ve alternativt vp37 pump. Det finns nya packningar att köpa men det kräver lite omdöme. Värre är om den är svårstartad varm då krävs troligen renovering av dyrare slag om problemet är pumpen.

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Ok, tack. Jag ska ta mig en funderare. Varför gör ett läckage på pumpen så att bilen blir svårstartad när den är varm?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Ok, tack. Jag ska ta mig en funderare. Varför gör ett läckage på pumpen så att bilen blir svårstartad när den är varm?

Utvändigt läckage (om den bara fuktar) har inget med svårstartad att göra det är även ganska vanligt.
Det är när stjärnpumpen är sliten invändigt.
Den kan även vara svårstartad om förpumpen är sönder eller om du har läckage på slangar men om så är fallet skall du vara försiktig.

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Okej, tack. Tycker det är lite knepigt att köpa diesel pga rädslan för pumpras. Just nu kör jag en passat från 96 som jag köpte för 2500 kr så då behöver man ju inte bry sig så mycket. Saken är bara den att det verkligen inte är som att åka premiumbil...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du kan ju lämna in pumpen för kontroll/renovering eller modifiering.
Förr fanns ju "bara" Bosch-verkstäderna. Där har jag gjort in min pump- och spridarjobb.
Om jag i framtiden tex ska byta pumpelement på min om617 så skulle jag nog lämna in till Dieselmeken.
http://www.dieselmeken.se/
Här kan du se lite av de delar och tätningar som ingår i en pump av liknande/samma typ.
https://www.youtube.com/watch?v=CFDrK7UUjjs

Hursom är det bättre att se över pumpen än att sia om varför det läcker.

Lyckat till

/Jörgen

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Okej, tack. Tycker det är lite knepigt att köpa diesel pga rädslan för pumpras. Just nu kör jag en passat från 96 som jag köpte för 2500 kr så då behöver man ju inte bry sig så mycket. Saken är bara den att det verkligen inte är som att åka premiumbil...

Ja pumparna är onödigt dyra. Begagnade i bra skick bruk dock gå att få tag i för så lite som en tusenlapp, men ibland är det mer än så. Helt nya kostar ju en arm och ett ben för vissa bilmodeller.

Fördelen med att köra billiga "skitbilar" fast av bra kvalitet, är att man får väldigt många mil ur dem för lite pengar - om man mekar själv vill säga. Men skiter det sig riktigt, är det billigare att bara skrota/sälja och köpa nytt. En ny fin bil måste man ju reparera för att inte förlora alltför mycket.

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Tack för tipset Jörgen. Jag tänker precis som du TomK, tyvärr sitter jag dock och saknar komfort och körglädje när jag åker billigt. Vad det gäller den bilen jag funderade över står jag nog över den här gången då det känns lite läskigt att köpa nåt som inte riktigt fungerar när man är lite novis på diesel.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...