Diffusor rör (Y-rör) Duke 2?

Y2K Duke

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
Honda VTR 1000 F
Någon som testat detta kit från ktm? Det kostar ju tyvärr en hel del (4200:). Har annars gjort det vanliga som bytt munstycken till 170/47,5 plockat bort strypningarna i dämparna samt kapat upp luftburkslocket.Ägaren före mig har även tagit bort microbrytaren samt pluggat luftkanalen till förgasarlocket.

Finns det mer att göra?? Sett att en del har gått ner till 16kugg på framdrevet

//Nybliven Duke ägare :yoparty
 

Bifogat

  • Högersida.JPG
    Högersida.JPG
    120.5 KB · Visningar: 78

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Y2K Duke skrev:
Någon som testat detta kit från ktm? Det kostar ju tyvärr en hel del (4200:). Har annars gjort det vanliga som bytt munstycken till 170/47,5 plockat bort strypningarna i dämparna samt kapat upp luftburkslocket.Ägaren före mig har även tagit bort microbrytaren samt pluggat luftkanalen till förgasarlocket.

Finns det mer att göra?? Sett att en del har gått ner till 16kugg på framdrevet

//Nybliven Duke ägare :yoparty

16kugg rekommenderas, blir roligare så. Var dock beredd på att det blir surrigar när du åker långt.

Sen, nästa steg.... I min värld så är det helsystem, bättre fugge, toppjobb, vassare kam, big bore cylle i den ordingen som gäller.

Helsystem för att få öppnare blås hela vägen igenom. Tror inte ett y-rör med dina orginal dämpare gör så stor skillnad. Bättre att satsa på ett helsystem direkt.

Bättre fugge (har för mig TomK har en TM40 liggandes, köp) för rappare respons och aningen mer pulver.

Glöm inte att hänga upp hojen i en bänk då du gjort nåt större. Fast å andra sidan kanske du är värsta bestyckarkungen så......

x
 

Y2K Duke

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
Honda VTR 1000 F
Är det värt pengarna med ett helsystem?? Vad skall man isåfall välja? Sebring eller Akrapovic??

Vad kommer varvtalet att ligga på 5:ans växel i 110 knyck med 16kuggars framdrev? Så som det ser ut nu så blir det nog en del transporter till jobb o dyl.

//Mattias
 

NoFear

100% RETARD
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Näsum
Hoj
Ktm Duke2(såld) - Honda Crf450(såld) - Kawasaki er6-n
Y2K Duke skrev:
Är det värt pengarna med ett helsystem?? Vad skall man isåfall välja? Sebring eller Akrapovic??

Vad kommer varvtalet att ligga på 5:ans växel i 110 knyck med 16kuggars framdrev? Så som det ser ut nu så blir det nog en del transporter till jobb o dyl.

//Mattias


Om du ska byta avgassystem så rekomenderar jag akrapovics slipon, finns tyvärr inte helsystem till duken kostar ca: 8500kr, grymt ljud... :yoparty

Varvtalet på 5:ans växel i 110 knyck kommer att ligga på ca:5500, har jag för mig att det va.. Jag drevade ner min en kugg fram och jag blev väldigt nöjd.. :)
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Y2K Duke skrev:
Är det värt pengarna med ett helsystem?? Vad skall man isåfall välja? Sebring eller Akrapovic??

Jag tycker det. Speciellt om du tänker dig bygga vidare med mer trim senare så är ett helsystem ett måste.

NoFear skrev:
Om du ska byta avgassystem så rekomenderar jag akrapovics slipon, finns tyvärr inte helsystem till duken kostar ca: 8500kr, grymt ljud... :yoparty

Kan inte riktigt hålla med där. Akrat låter fett men du sitter fortfarande kvar med den tunna främre delen av rören/t. Sen tillkommer ju även ett Y-rör. Visst går det att fixa ett y-rör själv (tror TomK har ett exempel på det på sin site) (dj-la tjat om TomK va?!?) men jag tror att det är enklast att skaffa ett helsystem direkt och slippa allt fix.

Jag körde med Sebring på min och det ljudet går heller inte av för hackor. Priset för det är ju i stort sett detsamma som för Akra slipon så.... En grej med Sebringet var att det var rätt svårt att få helt tätt.

x
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om du tänkt köra mycket transportsträckor och landsväg, bör du stanna kvar med 17/38 som drevning. Det blir mindre surrigt så och kraftskillnaden och toppfart skiljer inte nämnvärt. 16/38 eller 16/40 ger däremot bra mycket tätare växlar för stadskörning.

Om du enbart kör med slipon, får du bara aningens mer effekt på toppen. Vridet blir dock avsevärt mycket bättre. Det är det billigaste alternativet. Ett helsystem med grövre krökar kräver lite mer arbete på motorn för att den ska komma till sin rätt. Bara effektsystemet påslängt och du kommer till och med att förlora effekt och vrid om det vill sig illa(!) - vi har sett bevis på det via bänkning för något år sedan. En känslig avstämning på Duken. Så helsystem och trim av motorn eller slipon + Y-rör beroende på prisnivå och önskat slutresultat. Man KAN ju lämna bort hela motorn och få den tillbaka färdig för 70 bakhjulshästar om man vill :D

Y-röret tar bort den begränsning av avgaserna som sitter i förgreningen. Det vanliga T-röret är lite yxigt gjort. Jag fick hjälp att greja ett eget Y-rör med delar från ett extra rör som kasserats (sprickor i fästen m.m.). Bilder finns på: http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/Duke_y-pipe/
Skillnaden är inte värd pengarna för ett Y-rör - lägg de slantarna på portning istället och en annan förgasare. Om du känner någon som är duktig på att svetsa kan du fixa eget Y-rör för finlir sedan (om du bestämmer dig för att stanna vid slipon-varianten). Jag hade till slut 63Nm vid ca 5.000rpm och 53hk vid 6.500rpm på min maskin.

Jo, en annan förgasare gör att du får snabbare respons vid gaspådrag och maskinen blir ettrigare än förut. Originalet är ju en vakuumförgasare avsedd för touring och lugna hemmakvällar :) Jag har en TM40 liggandes som funkar, om du är intresserad - har haft ett par intressenter på den, men som sedan inte hört av sig. Samlar nu bara damm här hemma...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top