Om du tänkt köra mycket transportsträckor och landsväg, bör du stanna kvar med 17/38 som drevning. Det blir mindre surrigt så och kraftskillnaden och toppfart skiljer inte nämnvärt. 16/38 eller 16/40 ger däremot bra mycket tätare växlar för stadskörning.
Om du enbart kör med slipon, får du bara aningens mer effekt på toppen. Vridet blir dock avsevärt mycket bättre. Det är det billigaste alternativet. Ett helsystem med grövre krökar kräver lite mer arbete på motorn för att den ska komma till sin rätt. Bara effektsystemet påslängt och du kommer till och med att förlora effekt och vrid om det vill sig illa(!) - vi har sett bevis på det via bänkning för något år sedan. En känslig avstämning på Duken. Så helsystem och trim av motorn eller slipon + Y-rör beroende på prisnivå och önskat slutresultat. Man KAN ju lämna bort hela motorn och få den tillbaka färdig för 70 bakhjulshästar om man vill
Y-röret tar bort den begränsning av avgaserna som sitter i förgreningen. Det vanliga T-röret är lite yxigt gjort. Jag fick hjälp att greja ett eget Y-rör med delar från ett extra rör som kasserats (sprickor i fästen m.m.). Bilder finns på:
http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/Duke_y-pipe/
Skillnaden är inte värd pengarna för ett Y-rör - lägg de slantarna på portning istället och en annan förgasare. Om du känner någon som är duktig på att svetsa kan du fixa eget Y-rör för finlir sedan (om du bestämmer dig för att stanna vid slipon-varianten). Jag hade till slut 63Nm vid ca 5.000rpm och 53hk vid 6.500rpm på min maskin.
Jo, en annan förgasare gör att du får snabbare respons vid gaspådrag och maskinen blir ettrigare än förut. Originalet är ju en vakuumförgasare avsedd för touring och lugna hemmakvällar
Jag har en TM40 liggandes som funkar, om du är intresserad - har haft ett par intressenter på den, men som sedan inte hört av sig. Samlar nu bara damm här hemma...