Detta handlar visserligen om en moppe indirekt, men hoppas det går bra ändå då det handlar om en universalräknare som kan användas på allting.
Iallafall, har köpt en Stage6 räknare och tänkte ha den på en gammal Yamaha FS1 som jag har som lekprojekt, men det vill sig inte alls!
Den har batteri så man behöver ingen extra ström, man kan välja att koppla till 6V eller 12V om man vill ha bakgrundbelysning men det är inget måste.
Visar fel varvtal och är allmänt konstig. Satte den på 4-takt och 4 cylindrar och testade på farsans bil, där fungerade det perfekt. Visade exakt som varvräknaren innuti bilen.
På moppen får jag konstiga värden som 5000 rpm på tomgång, upp till 10000 bara jag gasar lite grann och ända upp till 20 om jag gasar max. Det stämmer verkligen inte!
Har testat både 1cyl 2 takt och 2 cyl 4takt, av dom två så är det 2 cyl 4 takt som visar någolunda tänkbara siffror men känns ändå inte rätt.
Vad gör jag för fel? Kabeln man ska vira runt tändkabeln är typ 1 meter lång, men det är bara den gröna stumpen på den som man ska vira runt.
Ca 10 cm lång, ska jag snurra hela den runt tändkabeln då?
Hur ska jag fästa den? Tejp bara eller?
För man får nämnligen olika värden beroende på om jag trycker emot sladden mot tändkabeln ordentligt och om jag bara låter den sitta fasttejpad, kan ju inte vara som det ska?
Jag har visserligen inte radioavstört tändstift, kan det bero på det?
Den ska tydligen ha enfelmarginal på +/- 10 rpm enligt tillverkaren, känns rätt svårt att tro på i nuläget.
Här är ett par bilder på den och kabeln:
http://hem.bredband.net/badboll/stage61.jpg
http://hem.bredband.net/badboll/stage62.jpg
Något jag gjort helt galet?
Aja grymt tacksam för hjälp iallafall!
Iallafall, har köpt en Stage6 räknare och tänkte ha den på en gammal Yamaha FS1 som jag har som lekprojekt, men det vill sig inte alls!
Den har batteri så man behöver ingen extra ström, man kan välja att koppla till 6V eller 12V om man vill ha bakgrundbelysning men det är inget måste.
Visar fel varvtal och är allmänt konstig. Satte den på 4-takt och 4 cylindrar och testade på farsans bil, där fungerade det perfekt. Visade exakt som varvräknaren innuti bilen.
På moppen får jag konstiga värden som 5000 rpm på tomgång, upp till 10000 bara jag gasar lite grann och ända upp till 20 om jag gasar max. Det stämmer verkligen inte!
Har testat både 1cyl 2 takt och 2 cyl 4takt, av dom två så är det 2 cyl 4 takt som visar någolunda tänkbara siffror men känns ändå inte rätt.
Vad gör jag för fel? Kabeln man ska vira runt tändkabeln är typ 1 meter lång, men det är bara den gröna stumpen på den som man ska vira runt.
Ca 10 cm lång, ska jag snurra hela den runt tändkabeln då?
Hur ska jag fästa den? Tejp bara eller?
För man får nämnligen olika värden beroende på om jag trycker emot sladden mot tändkabeln ordentligt och om jag bara låter den sitta fasttejpad, kan ju inte vara som det ska?
Jag har visserligen inte radioavstört tändstift, kan det bero på det?
Den ska tydligen ha enfelmarginal på +/- 10 rpm enligt tillverkaren, känns rätt svårt att tro på i nuläget.
Här är ett par bilder på den och kabeln:
http://hem.bredband.net/badboll/stage61.jpg
http://hem.bredband.net/badboll/stage62.jpg
Något jag gjort helt galet?
Aja grymt tacksam för hjälp iallafall!