Digital varvräknare

badboll

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Falun
Hoj
FS1
Detta handlar visserligen om en moppe indirekt, men hoppas det går bra ändå då det handlar om en universalräknare som kan användas på allting. :tungan

Iallafall, har köpt en Stage6 räknare och tänkte ha den på en gammal Yamaha FS1 som jag har som lekprojekt, men det vill sig inte alls!
Den har batteri så man behöver ingen extra ström, man kan välja att koppla till 6V eller 12V om man vill ha bakgrundbelysning men det är inget måste.

Visar fel varvtal och är allmänt konstig. Satte den på 4-takt och 4 cylindrar och testade på farsans bil, där fungerade det perfekt. Visade exakt som varvräknaren innuti bilen.

På moppen får jag konstiga värden som 5000 rpm på tomgång, upp till 10000 bara jag gasar lite grann och ända upp till 20 om jag gasar max. Det stämmer verkligen inte!
Har testat både 1cyl 2 takt och 2 cyl 4takt, av dom två så är det 2 cyl 4 takt som visar någolunda tänkbara siffror men känns ändå inte rätt.

Vad gör jag för fel? Kabeln man ska vira runt tändkabeln är typ 1 meter lång, men det är bara den gröna stumpen på den som man ska vira runt.
Ca 10 cm lång, ska jag snurra hela den runt tändkabeln då?
Hur ska jag fästa den? Tejp bara eller?

För man får nämnligen olika värden beroende på om jag trycker emot sladden mot tändkabeln ordentligt och om jag bara låter den sitta fasttejpad, kan ju inte vara som det ska?
Jag har visserligen inte radioavstört tändstift, kan det bero på det?

Den ska tydligen ha enfelmarginal på +/- 10 rpm enligt tillverkaren, känns rätt svårt att tro på i nuläget.

Här är ett par bilder på den och kabeln:
http://hem.bredband.net/badboll/stage61.jpg
http://hem.bredband.net/badboll/stage62.jpg

Något jag gjort helt galet? :huvet

Aja grymt tacksam för hjälp iallafall!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Prova att vira den runt så många varv du kan och isolera den med eltejp. Föresten skall inte dendär kabeln viras runt tändspolen? :va
 

badboll

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Falun
Hoj
FS1
philsson skrev:
2044994 Prova att vira den runt så många varv du kan och isolera den med eltejp. Föresten skall inte dendär kabeln viras runt tändspolen? :va
Såhär står det i brukshandsvisningen;
"Carefull. Wrap wire for rev-counter around HT lead, then secure with tape or strap. Don't connect to HT lead!"
Bild från pappret;
http://hem.bredband.net/badboll/stage3.jpg

Ja jag vet inte riktigt vad jag ska koppla den. =/
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
badboll skrev:
2045031 Såhär står det i brukshandsvisningen;
"Carefull. Wrap wire for rev-counter around HT lead, then secure with tape or strap. Don't connect to HT lead!"
Bild från pappret;
http://hem.bredband.net/badboll/stage3.jpg

Ja jag vet inte riktigt vad jag ska koppla den. =/
jag tycker bruksanvisningen är ganska tydlig, linda den FLERA varv runt tändkabeln och isolera med eltejp!. Det är mitt råd, sen SKA den ju vara inställd på 1 cyl 2t. Konstigt att det inte fanns fler inställningar. :3freak
 

badboll

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Falun
Hoj
FS1
philsson skrev:
2045062 jag tycker bruksanvisningen är ganska tydlig, linda den FLERA varv runt tändkabeln och isolera med eltejp!. Det är mitt råd, sen SKA den ju vara inställd på 1 cyl 2t. Konstigt att det inte fanns fler inställningar. :3freak
Har tyvärr redan testat att linda den flera varv runt kabeln, så långt det går och sen tejpa.
Men det blir ändå inte rätt, men på farsans bil jag testade på så behövde jag endast snurra den lite löst runt tändkabeln och då gick den perfekt.

Kan det ha något att göra med att jag inte har radioavstört stift? Något sånt?
Sen är det också lite skumt att jag kan påverka varven genom att trycka olika hårt på lindningen jag gjort på tändkabeln. Borde ju visa lika hela tiden, känns lite B alltihopa.

Angående inställningarna så kan man välja antingen 2 eller 4takt såklart, men sen 1-6 cylindrar också. Så man kan välja vad man vill i princip.
 

seveneleven

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Monster 900 + snömoppe SXR700
badboll skrev:
2046434 Ingen annan som vet vad som kan tänkas vara fel?
Börjar bli smått desperat :3freak

hade varvräknare på min gamla fs1´a för typ 12år sen... den var gjord för fyrtaktare men eftersom en tvåcylindrig fyrtaktare tänder en gång per varv så blir ju det samma sak som en encylindrig tvåtaktare! så ställ den på 2cyl fyrtakt.

Den jag hade kopplade man på kabeln till tändspolen, och det funkade ypperligt.

tändsystemet på en moped är ju inte precis avstört.. prova köra radiostyrd bil bredvid din moped så får du se :p

Nån kanske har nå bra tips på hur du kan göra för att åtgärda det. Finns det inte tändhattar med avstörningsspole i??
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top