Digitala systemkameror?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Följer trenden och startar en digitalkamera tråd :hihi

blir mer o mer sugen på en kamera i stil med EOS 10D, var nyss i alperna o fotade rätt mycket med min gammla minolta, men det är inte skit kul att framkalla två rullar för 30€ var... och dessutom till sämre kvalitet än många av dagens digitala(iaf när man vill ha in dem i datorn)

Så nu vänder jag mig till resten av fotonördarna här! många som har model värre i kamera väg ju :D

Vilka finns det o välja på? är det bara canon som har något att komma med? ...ett krav är att man ska kunna byta objektiv(kan inte minoltas?)
10D börjar komma ner i ganska vettiga nypriser, är det vär skillnaden mellan 10 och 300 ..1D känns som overkill(iaf för min budget)

Sen skulle jag ockås bli glad om nån kan värdera mina gammla grejer som isf går till försäljning:
Minolta Dimage S404 4MP(digital)
Minolta Dynax 300si
Minolta 35-70mm
Sigma 70-300mm

Hjälp mig nu så kommer det fotas hojjar så det stänker om det i sommar :tummenupp

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Tipsar åter igen om en bra sida med mycket info och tester.

Både för video och stillbildsfotografen.

www.cyberphoto.se

Jag föreslår en Canon EOS 1Ds endast 84125 SEK inkl moms (som hittat).

Men kika sidan, står en del vettigt som kan vara bra att veta innan man handlar kamera. Va du än gör så låt inte nån affär som ONOFF eller Siba ge dig råd i fotovärlden.

Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tack... kollade in sidan när den var länkad i nån tidigare tråd... grym sida, men jag hoppades på råd av någon som har testat dem personligen :)

Dessutom som jag glömde skriva ovan, så¨undrar jag hur det är att köpa begagnat! ..är det ett alternativ? vad ska man akta sig för? ....finns det nått bra ställe om man ska köpa/sälja beg. kameror (förutom blocket?)

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
Minolta Dynax 300si + Minolta 35-70mm + Sigma 70-300mm = 2000 - 2500 kr
Tyvärr går det att få systemkameror motsvarande den billigt nuförtiden vilket är negativt för din del. Digitalen har jag ingen aning om vad den kan vara värd.

Jag kollade på 10D innan 300D kom. Det finns några fördelar med 10D som bättre ljuskänslighet ISO 100-3200 jämfört med 300D som har ISO 100-1600. 10D är snabbare och tar fler bilder i sekvens än 300D. ISO 1600 räcker för dom flesta, när använde du en film över ISO 800 senast? Jag brukar hålla mig på max ISO 800.

Hursomhelst så rekommenderade säljaren mig att vänta på 300D för han tyckte att det var en bättre kamera utifrån mina krav. 10D är mer halvproffskamera och om du inte plåtar väldigt mycket så tror jag att du ska spara dom tusenlapparna.

Du kan ju alltid PM:a Canoly, han har ju koll på det mesta när det gäller kameror.

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
En digital systemkamera skulle vara riktigt trevligt.

Cyberphoto har en annonsdel också som kanske kan vara intressant om du letar begagnat.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Pellert: joo de var väl typ vad jag gissade också.. i priset alltså, i stortsätt bara objektivet som håll lite värde, synd att det inte passar canon!

ljuset har du rätt i! när man fotar ute så brukar man ändå hålla sig till ISO 100 kanske 200 :)
och nån kamera att dra me på fester är det väl knappast!

Jag har plåtat mycket förr... då framkallade jag även själv :) ...men senaste 2-3åren har kameran mest liggat o dammat, så jag skulle tippa på att en 300D passar mig bättre... skulle vara den snabbare fotosekvensen som kan vara intressant :)

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Jag har ju en 10D men har inte så mycket att jämföra med egentligen. Men om jag förstod McB rätt när jag pratade med honom med 279 dB i örat på SH-festen så finns det en stor nackdel med 300D jämfört med 10D och det är att autofokusen inte hänger med objekt som rör på sig, dvs du kan inte följa ex. en mc och hålla den kontinuerligt fokuserad med hjälp av autofokusen tills du trycker av.

Men, som sagt, ta det här med en nypa salt. PM:a McB som är kunnig på kameror och dessutom noga har studerat båda alternativen 10D och 300D, och hör med honom om vad han EGENTLIGEN sa till mig :D

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
Jag plåtar en del på nätter och kvällar så då brukar jag köra ISO 800, men jag har nästan alltid minst en kamera med mig så det blir fester och annat också... :)

Jag tror att det funkar rätt bra med 2,5 bilder/s men det är begränsningen på 4 bilder i skevens som är rätt tråkig. Där har 10D ett övertag. Men 9 bilder i sekvens är inte så mycket att hurra över heller. Personligen har jag svårt att helt gå över till digitalt, men det kan bero på att det blir så ruggigt dyrt när man vill ha det värsta. Tyvärr har Mamiyan stått stilla länge nu också, kanske skulle göra rent den i helgen...

Jag tycker att du ska satsa på 300D, köpa till extrabatterier, minne och objektiv för dom lapparna du sparar mot att köpa 10D. Det finns inget tristare än när minnet är fullt eller batteriet tar slut.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
ZoulFly skrev:
Jag har ju en 10D men har inte så mycket att jämföra med egentligen. Men om jag förstod McB rätt när jag pratade med honom med 279 dB i örat på SH-festen så finns det en stor nackdel med 300D jämfört med 10D och det är att autofokusen inte hänger med objekt som rör på sig, dvs du kan inte följa ex. en mc och hålla den kontinuerligt fokuserad med hjälp av autofokusen tills du trycker av.

Men, som sagt, ta det här med en nypa salt. PM:a McB som är kunnig på kameror och dessutom noga har studerat båda alternativen 10D och 300D, och hör med honom om vad han EGENTLIGEN sa till mig :D
haha får väl göra det! ...eller se om han hittar tråden!

har iof aldrig gillat autofocus ...men det kanske e för jag bara haft kamror med värdelös sånn

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
kajlyl skrev:
Tack... kollade in sidan när den var länkad i nån tidigare tråd... grym sida, men jag hoppades på råd av någon som har testat dem personligen :)

Dessutom som jag glömde skriva ovan, så¨undrar jag hur det är att köpa begagnat! ..är det ett alternativ? vad ska man akta sig för? ....finns det nått bra ställe om man ska köpa/sälja beg. kameror (förutom blocket?)

Kolla även in alla New York-firmor och jämför priser. Priserna är ofta mycket låga. Pluss att dollarn är snorbillig. Jag har handlat där o de är oftast mycket seriösa o proffsiga.

Jag har inte testat mer än att jag känt på dem i affär. Men sökarna på digitala systemkameror är ofta små eftersom de utnytjar inte hela objektivytan. Sensorn är mindre än en 35mm filmruta. Effekten förutom sökaren blir att alla brännvidder får man multiplicera med 1.6 ungefär. Det kan ju vara skitbra för tele o bågar. Ett 300 blir som ett 300*1.6. Om du skall köra vidvinkel så blir det jobbigt åt andra hållet. Om man vill ned i brännvidd blir det extremt dyrt. Vissa eller någon av de nya kamerorna har numera 1:1. Kommer inte ihåg vilken. Fujifilm, Canon, Nikon, Sigma är väl de som är stora skulle jag gissa. Tror inte det är så jäkla vilktigt vad du väljer. Bränn mycket pengar på objektiven också. Kanske en begagnad kamera + dyrt o bra objektiv borde bli bra bang/buck-faktor.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
håkanolsson skrev:
Kolla även in alla New York-firmor och jämför priser. Priserna är ofta mycket låga. Pluss att dollarn är snorbillig. Jag har handlat där o de är oftast mycket seriösa o proffsiga.

Jag har inte testat mer än att jag känt på dem i affär. Men sökarna på digitala systemkameror är ofta små eftersom de utnytjar inte hela objektivytan. Sensorn är mindre än en 35mm filmruta. Effekten förutom sökaren blir att alla brännvidder får man multiplicera med 1.6 ungefär. Det kan ju vara skitbra för tele o bågar. Ett 300 blir som ett 300*1.6. Om du skall köra vidvinkel så blir det jobbigt åt andra hållet. Om man vill ned i brännvidd blir det extremt dyrt. Vissa eller någon av de nya kamerorna har numera 1:1. Kommer inte ihåg vilken. Fujifilm, Canon, Nikon, Sigma är väl de som är stora skulle jag gissa. Tror inte det är så jäkla vilktigt vad du väljer. Bränn mycket pengar på objektiven också. Kanske en begagnad kamera + dyrt o bra objektiv borde bli bra bang/buck-faktor.
New-York lät riktigt intressant... jag har ollat lite på 10D (zoulfly's, men säg inget till han, tror inte han vet:hihi) men en änns känt på 300D, fick däremot nyss reda på att en polare har en sån, så jag ska titta närmre på den nån dag nu!

de där med bännvidden har jag läst lite om, men det är ju inte mkt att göra nått åt! lite synd, för det hade vatt fett med et shysst fisheye objektiv

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
polisens kameraskåp efter vägen innehåller Nikon´s digital systemkamera,,,
lite info bara så att du vet. :banana

kajlyl skrev:

blir mer o mer sugen på en kamera i stil med EOS 10D, var nyss i alperna o fotade rätt mycket med min gammla minolta, men det är inte skit kul att framkalla två rullar för 30€ var... och dessutom till sämre kvalitet än många av dagens digitala(iaf när man vill ha in dem i datorn)

Så nu vänder jag mig till resten av fotonördarna här! många som har model värre i kamera väg ju :D

Vilka finns det o välja på? är det bara canon som har något att komma med? ...ett krav är att man ska kunna byta objektiv(kan inte minoltas?)
10D börjar komma ner i ganska vettiga nypriser, är det vär skillnaden mellan 10 och 300 ..1D känns som overkill(iaf för min budget)

Sen skulle jag ockås bli glad om nån kan värdera mina gammla grejer som isf går till försäljning:
Minolta Dimage S404 4MP(digital)
Minolta Dynax 300si
Minolta 35-70mm
Sigma 70-300mm

Hjälp mig nu så kommer det fotas hojjar så det stänker om det i sommar :tummenupp

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
kajlyl skrev:

Du har ju Nikon D100, Canon EOS10D och Fuji S2 för typ 15kkr. Pentax o
Sigma har oxå varianter men kommer inte håg namnet på dem.

I Segmentet under finns EOS300D o nu Nikon D70 ( o förmodligen ett par till)för 10kkr.

Köp en beggad av de dyrare, borde gå att få för 10kkr. Hastigheten ser jag
som digitalkamerans största nackdel och de tre första lär vara bättre ur den
synpunkten!!! Är man van vid "riktiga grejer" så känns många digitalare sega.

O glöm nu inte att köpa bra objektiv!! Bra brukar tyvärr vara dyrt.... :(

/Martan

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
ZoulFly skrev:

Det stämmer nästan till 100%. Funktionen det handlar om heter AI Servo och den fungerar precis som ZoulFly säger. Skillnaden mellan de två kamerorna var dock avgörande i mitt val.

På 10D kan man manuellt aktivera/avaktivera AI Servo närsomhelst, oavsett om man är i något programläge eller jobbar manuellt. Helt perfekt, och ett måste om man vill vara lite kreativ i sitt fotograferande. På 300D så är det lite annorlunda dock. Funktionen AI Servo finns fortfarande, men den går inte att aktivera manuellt, utan finns enbart i "idrotssläget", då kameran också styr slutartider och bländare helt automatiskt. Funktionen kan också aktiveras i övriga lägen, men inte manuellt, utan kameran bestämmer själv när den tycker att det behövs. Fungerar sådär enligt mig.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
okey, så det är värt de extra pengarna en 10D kostar, iaf på begagnats marknaden!?
finns det nått brea ställe o köpa begagnat eller nån som vet nån bra USA sida som säljer billigt?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
En kompis till mig har en 300D och han har lite problem med att ta "actionbilder" i dåligt ljus... är detta bättre med en 10D, tänkte på att 300 har ISO1600 och 10d det dubbla

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
kajlyl skrev:
En kompis till mig har en 300D och han har lite problem med att ta "actionbilder" i dåligt ljus... är detta bättre med en 10D, tänkte på att 300 har ISO1600 och 10d det dubbla

Vad är "dåligt ljus"??
ISO 1600 brukar räcka till det mesta om man har hyggligt ljusstarka gluggar.

ISO 3200 motsvarar ju bländarsteg så det löser du lätt med en ljusstarkare
glugg. Problemet är bara att ett bländarsteg hos ett objektiv kan kosta flera gånger mellanskillnaden upp till en EOS 10D.

Om du ska plåta mycket: lägg så mycket stålar du någonsin kan skrapa ihop!
Du kan nog köpa en beggad kamera tämligen riskfritt om den är fin!

/Martan

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...