TIll och börja med så skulle jag vilja säga att ett vanligt negativ innehåller ung runt 10 mp.
Med andra ord så måste du en bra bit över 50.000:- för att få en digital kamera med samma kavlite.
Men givetvis så måste du ha en jäkligt bra negativscanner för att kunna få in all den informationen i datorn.
Tyvärr så börjar en BRA negativscanner på runt 20.000:-
Sedan så får man inte glömma att det inte bara är kameran som är viktig.
Om du köper tex en Eos 10D och sätter på det sämsta objektivet du kan hitta så blir det inga bra bilder med det heller.
Detta gäller verkligen om man pratar om att ta bilder vid svagt ljus och snabb slutartid.
Jag fotograferar sällan med en iso under 400 och på min en 500 del i slutartid.
Ofta är det på långt håll med så jag behöver en bländare på min 6.7 för att hela motivet skall bli skarpt.
Det ställer ju ganska höga krav på optiken och kameran men jag tycker att 10D funkar bra för det jag har den till.
Sedan så skall man inte stirra sig blind på 9 bilder i serie heller om vi pratar 10D.
Oftast så har den 1:a bilden man tagit hunnits att tanka in i minnet så det brukar gå att smälla av en 10-11 bilder i en serie och sedan så kommer nästa bild att tas varefter dom läggs på minneskortet.
Jag har dock ifs inte använt en 300D men jag har hållt i den och intrycket jag fick av den var att den var plastig och av mycket sämre kvalite.
Tittar man sedan på konkurenterna i den prisklassen så är det inte mycket att fundera på.
Nikon 100D och Fuji S2 är istort sett samma kamera och jag råkar veta att det är stora problem med S2:an så den rekomenderar jag inte.
Sedan så ligger dessa 2 högre i pris sist jag kollade.
Så om du har pengar Köp en Eos 10D men glöm inte att lägga ut en slant på gluggarna med!
Annars så kanske D60 kan vara ett alternativ?
http://www.dpreview.com/reviews/canoneosd60/