Digitalbox= slippa TV-avgiften?

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Nu när dom ska släcka ner mer och mer av det marksända analoga TV-nätet undrar jag följande.

Om man inte skaffar en digitalbox, då har man ju en värdelös TV hemma. Slipper man då TV-avgiften eftersom den gäller ju TV-mottagare?

(Har faktiskt planer på att låta en auktoriserad verkstad stänga av min mottagare, men kan ju lika gärna vänta på ovanstående).

Dark_Messenger

Guest
Varför inte bara ringa och säga att du har gjort dig av med tv:n?

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Kan dem kolla upp om man har hyresvärdens kanalutbud eller får dem inte göra det? :D Fast iof bara för att jag har kanalutbudet så innebär ju inte det att jag behöver se på det? eller?

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Avgiften gäller ju även för radiosändningar tyvärr... så då får du säga att du inte har någon radio heller..

SirWankalot

Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
UrbanTiger skrev:
2691883 Om du ändå inte vill betala men tänker titta ändå så är det absolut enklaste att ringa till radiotjänst och säga att TV:n blev obrukbar efter nyårsfesten.

Sen är du en licensskolkare :mad:

Nej nej, ni misstolkar.

Jag har ingen som helst avsikt att titta på TV efter det blir digitalt. Alltså inte skaffa digitalbox.

Men eftersom jag ser sjukt mycket film kan jag inte göra mig av med TVn.

Edit: från radiotjänst.se
"Definition

2 § En tv-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål"

Så om jag har en TV som inte kan ta emot signalerna så ska jag inte heller erlägga avgift. Case closed?

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
SirWankalot skrev:
2691956
Så om jag har en TV som inte kan ta emot signalerna så ska jag inte heller erlägga avgift. Case closed?
Yes.
Det är bara mottagaren i tv:n som gör dig betalningsskyldig.

Men varför förstöra en i övrigt funkis tv?

SirWankalot

Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Dark_Messenger skrev:
2691976 Yes.
Det är bara mottagaren i tv:n som gör dig betalningsskyldig.

Men varför förstöra en i övrigt funkis tv?

Tro det eller ej, men jag vill lagligt slippa TV-avgiften :)

Samtidigt som TVn bara är ett år gammal och du vet ju vad en plasma kostade då... så jag kan inte köpa projektor bara sådär.

TV är för mig skit, dokusåpor och usla 'underhållningsprogram'. Nyheter finns som podcast dom var det enda jag tittade på.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
J.Andersson skrev:
2691941 Kan dem kolla upp om man har hyresvärdens kanalutbud eller får dem inte göra det? :D Fast iof bara för att jag har kanalutbudet så innebär ju inte det att jag behöver se på det? eller?

Jag funderar precis på samma grej :D Dem har knackat på ett par gånger nu och lämnat lappar i posten... Tur att man bara har digitaltv men inte någon tv eller radio :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mottagaravgiften kommer att slopas när det analoga nätet är helt nersläkt 2008, allt enligt radiotjänsts hemsida.

Efter det kommer förmodligen 1&2 att finansieras på skattsedeln.

Sen kommer dom ju att behöva byta namn till MHT så att lustigkurrar på internet kan skriva (M)(H)T när det är något dom inte gillar på TV.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln