Digitalkamera användning

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
R1 Uffe skrev:
Kör du med sladden som följer med kameran för att överföra bilder, det kanske tar om du har fullt i minnet kanske det tar 5-7 sek längre, tror du att du har tid att vänt dom sekunderna.

Japp, kör på bästa av allt, man tar ändå inte mer än 10- 15 kort på en kväll på en fest

ja jag har tankat ur lite bilder redan.. verkar inte ta sååå lång tid.. så de kanske inte är värt att lägga pengar på läsare, bättre med mera minne.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
ambulans skrev:
ja jag har tankat ur lite bilder redan.. verkar inte ta sååå lång tid.. så de kanske inte är värt att lägga pengar på läsare, bättre med mera minne.

jag kör nu med digital systemkamera, liknande canolys, sen slipper man att ha kameran vid datorn +att det går bra mycket fortare än kabel. Nån sa nåt om att kabeln inte var så slö, men jag tycker definitivt att kabeln är mycket slöare.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Nu har ja en annan fråga.. men i anslutning till det hela.
jag har sett att när ni lägger ut bilderna på sporthoj så är dom stora o med bra skärpa..

när ja ska göra om bilderna (photoshop) så blir dom pyttesmåa..
tillåten storlek är 102 Kb va ??

hur får ni till det där...?? jag drar ner pixlarna när ja kapar bilden.. men då blir den ju så liten...

chox

Jazztobak
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01
Jag har en Minolta Dimage X. Den kör jag med 1280*960 och i näst bästa kvalitet. Kör man på bättre kvalitet så tar det en mindre evighet - uppåt 10 sekunder - innan man kan ta nästa bild, vilket kan vara otroligt irriterande.

Dessutom sparas bilderna då inte i JPEG utan i det mer oanvändbara TIFF-formatet. Nån kanske kan förklara vad det är bra för?

Last edited:

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Ambulans. Tillåten storlek är 135 kb. denna bilden är på 81 kb samt tagen i 1600 x 1200 upplösning.
Jag har beskärt bilden i Photoshop 5.0 samt sänkt bild kvalitet till 3. Så plockar man bort lite onödigt så kommer man ner ganska fort. fortfarande är det ganska bra kvalitet på den eller ? sedan tror jag inte denna bilden är så liten, kommer inte riktigt ihåg.

Bifogat

• mc1.jpg
    mc1.jpg
    81.1 KB · Visningar: 145

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Otee skrev:
Ambulans. Tillåten storlek är 135 kb. denna bilden är på 81 kb samt tagen i 1600 x 1200 upplösning.
Jag har beskärt bilden i Photoshop 5.0 samt sänkt bild kvalitet till 3. Så plockar man bort lite onödigt så kommer man ner ganska fort. fortfarande är det ganska bra kvalitet på den eller ? sedan tror jag inte denna bilden är så liten, kommer inte riktigt ihåg.

ja den där va de ju inge fel på .... så vill ja ha mina åxå, men dom blir så småa, men ja visste inte att de räcker med en 3:a för att få bra kvalitet.. ja har spart i runt 7-8.. så där lärde man ju sig nåt... använder åxå 5.0...

aha... 135 Kb.. fick för mig att de va 102..

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
chox skrev:

Dessutom sparas bilderna då inte i JPEG utan i det mer oanvändbara TIFF-formatet. Nån kanske kan förklara vad det är bra för?

tiff är väl helt okomprimerat om jag inte är ute och cyklar. det är bra då man jobbar med bilder och inte kan acceptera en komprimering av bilden = kvalitetsförsämring... sparas med fördel i jpg eller liknande då bilden är färdigredigerad

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Ett tips är att inte minska bilden utan markera den delen av bilden du vill ha, sedan går du in i bild menyn och trycker på beskär. Se där se där nu har du kanske tagit bort halva bilden, men budskapet i bilden finns kvar.
Är själv inte så duktig på Photoshop men jag försöker lära mig.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Otee skrev:
Ett tips är att inte minska bilden utan markera den delen av bilden du vill ha, sedan går du in i bild menyn och trycker på beskär. Se där se där nu har du kanske tagit bort halva bilden, men budskapet i bilden finns kvar.
Är själv inte så duktig på Photoshop men jag försöker lära mig.

aha... ja jag är ingen stjärna heller på de programmet.. men de ska väl ta sig sakta men säkert :)

ska testa att markera.. bara de att man kanske vill ha hela bilden ju... :confused:

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
ambulans skrev:
ja den där va de ju inge fel på .... så vill ja ha mina åxå, men dom blir så småa, men ja visste inte att de räcker med en 3:a för att få bra kvalitet.. ja har spart i runt 7-8.. så där lärde man ju sig nåt... använder åxå 5.0...

aha... 135 Kb.. fick för mig att de va 102..

Anars kan du använda "spara för webben" vet inte om det fanns på 5.0an men då får man upp ett fönster där man ser hur mycket kvalitén på bilden försämras vid olika nivåer av komprimeringen...

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Vastrix skrev:
Anars kan du använda "spara för webben" vet inte om det fanns på 5.0an men då får man upp ett fönster där man ser hur mycket kvalitén på bilden försämras vid olika nivåer av komprimeringen...

jasså.. , ja jag brukar ställa om till 72 i upplösning för de är väl de som webläsaren max klarar.

en annan grej som är lite lustigt ..när ja ställer om i "storlek för bild" drar ner till låt säga 100 Kb.. o sparar bilden. så sen när ja går in i mappen o tar egenskaper på bilden så är den större än va jag bestämde i fotoshop.. hur kommer det sig :confused:

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Jag tippade på att det skulle komma upp. Jag sitter och leker lite med det Ambulans, tyvärr så har jag inget bra svar än.

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Upplösning och kvalitet

Detta står på Experts sida om digital foton om du vill göra papperskopior av dom.

Dina bildfiler måste vara sparade i jpg-format. Maxstorlek per bildfil är 2 MB.
Att tänka på angående kamerainställningar
De allra flesta digitalkameror har två typer av inställningar för dels bildkvalitet, dels bildstorlek. Det är lätt att blanda ihop dessa och framför allt lätt att välja för små bilder och för hård kompression (låg kvalitet) för att få plats med så många bilder som möjligt på minneskortet.

Man måste hålla isär inställningen för fysisk bildstorlek (anges oftast i pixlar) och inställningen för hur hårt bilden komprimeras (anges oftast i termer som good, fine, best eller basic, normal, fine). Den fysiska bildstorleken är avgörande för hur stora papperskopior det går att göra utan att ögat upptäcker pixlarna. En grundregel är att bilder som ska användas på papper (kopior eller i tryck) ska vara så lite komprimerade som möjligt.

För optimal kvalitet på dina fotokopior och förstoringar råder vi dig därför att ställa in din digitalkamera på högsta upplösning och lägsta kompression (se kamerans bruksanvisning för detaljerade instruktioner).

Att tänka på angående bildbehandling
För dig som bearbetar dina bilder i ett bildbehandlingsprogram är vårt råd att om möjligt använda originalfiler med minst följande mått:

640x480 pixlar för storleken 10x15 cm
768x512 pixlar för storleken 15x22 cm
1280x1024 pixlar för storleken 20x30 cm

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Även de normala framkallningsaffärerna brukar oftast klara digitala bilder, så det går bra att bränna ner på en cd-skiva och vandra iväg till en sådan.
De brukar även klara att läsa de vanligaste minnestyperna om man inte orkar/vill bränna.

För sporthoj.com bruk brukar jag förminska mina bilder till 640x480 och spara med komprimeringsgrad mellan 3 och 8.

085.jpg

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
ambulans: är det i photoshop dom blir små'?????
isf spara bilden och öppna den med nåt annat prog än PS.
om det inte funkar så gör så här.

Gå in i ps o kolla i menyn efter bildstorlek, för sporthoj brukar det vara lagom med 700pixlar bredd. Kolla samtidigt när du fyller i detta att den autokorrigerar höjden, annars kan du bocka i det. Vidare , gå till arkiv, spara som och välj nu kvalitet, oftast så ligger man på mellan 3-7 för att komma runt 100kb/bild.

//R

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Upplösning och kvalitet

aRWe skrev:
Detta står på Experts sida om digital foton om du vill göra papperskopior av dom.

Dina bildfiler måste vara sparade i jpg-format. Maxstorlek per bildfil är 2 MB.
Att tänka på angående kamerainställningar
De allra flesta digitalkameror har två typer av inställningar för dels bildkvalitet, dels bildstorlek. Det är lätt att blanda ihop dessa och framför allt lätt att välja för små bilder och för hård kompression (låg kvalitet) för att få plats med så många bilder som möjligt på minneskortet.

Man måste hålla isär inställningen för fysisk bildstorlek (anges oftast i pixlar) och inställningen för hur hårt bilden komprimeras (anges oftast i termer som good, fine, best eller basic, normal, fine). Den fysiska bildstorleken är avgörande för hur stora papperskopior det går att göra utan att ögat upptäcker pixlarna. En grundregel är att bilder som ska användas på papper (kopior eller i tryck) ska vara så lite komprimerade som möjligt.

För optimal kvalitet på dina fotokopior och förstoringar råder vi dig därför att ställa in din digitalkamera på högsta upplösning och lägsta kompression (se kamerans bruksanvisning för detaljerade instruktioner).

Att tänka på angående bildbehandling
För dig som bearbetar dina bilder i ett bildbehandlingsprogram är vårt råd att om möjligt använda originalfiler med minst följande mått:

640x480 pixlar för storleken 10x15 cm
768x512 pixlar för storleken 15x22 cm
1280x1024 pixlar för storleken 20x30 cm

åhå... så för vanliga kopior är 640*480 bäst.. ?? fast.. då kan man ju inte ta dom man redan har i datorn o göra papperskopior av ,, ja menar, man måste i förväg veta att nu ska ja göra papperskopior av dom kort ja ska knäppa.. hm.. eller ??

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Ravetrancer skrev:
ambulans: är det i photoshop dom blir små'?????
isf spara bilden och öppna den med nåt annat prog än PS.
om det inte funkar så gör så här.

Gå in i ps o kolla i menyn efter bildstorlek, för sporthoj brukar det vara lagom med 700pixlar bredd. Kolla samtidigt när du fyller i detta att den autokorrigerar höjden, annars kan du bocka i det. Vidare , gå till arkiv, spara som och välj nu kvalitet, oftast så ligger man på mellan 3-7 för att komma runt 100kb/bild.

//R

ja.. jag satt o finurlade med Tingeling i går, ja måste nog uppgradera photoshop till 7.0 , har 5.0 nu.. o de är inte riktigt lika bra tydligen. har sjuan i datorn så de blir till att testa igen när ja kommer hem från jobbet i morron...

sen så.. SKA de gå :p

duccen

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R
Re: Re: Upplösning och kvalitet

ambulans skrev:
åhå... så för vanliga kopior är 640*480 bäst.. ?? fast.. då kan man ju inte ta dom man redan har i datorn o göra papperskopior av ,, ja menar, man måste i förväg veta att nu ska ja göra papperskopior av dom kort ja ska knäppa.. hm.. eller ??

Det är ju minimikravet att de ska 640x480. Om du har mer är det bara bättre. Jag tycker personligen att det är lite i underkant.

För papperskopior kan jag rekommendera: Fotolabo

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: Re: Upplösning och kvalitet

duccen skrev:
Det är ju minimikravet att de ska 640x480. Om du har mer är det bara bättre. Jag tycker personligen att det är lite i underkant.

För papperskopior kan jag rekommendera: Fotolabo

jaaaaahaaaaa... ja men dåså, hm.. ja som fattar lite trögt :rolleyes:

tänk att de här ska va så svårt, myyyyycke enklare att hålla liv i folk... :D
mycke bra tips här.. får nog skriva ut alla svaren sen :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar