Canon Powershot A60 eller A70. Man kan omöjligt få mer/bättre kamera i den prisklassen. Min far är amatörfotograf och ägare till en Nikon Coolpix 4500 blev inte så lite intresserad av A70:n efter att ha tittat lite på min.
Programautomatik eller möjlighet till helt manuella inställningar. Bra närgräns (5cm), skarpa bilder och ljusmätningen är väldigt bra. Det finns dessutom möjlighet att med en adapter sätta på linser eller filter framför ordinarie optik. Man kan väl nästan säga att det är en systemkamera i kompaktformat.
Den är inte jätteliten, men jag tycker den är perfekt i storlek. Ligger väldigt bra i handen och har med sina 4 batterier (vanliga R6) lite mer tyngd än många andra kameror som gör den lite stabilare. Att den använder R6-celler är ytterligare en fördel. Man kan in på macken och köpa batterier om de tar slut när man är på färd.
Den har, som nästan alla digitala kompaktkameror lite kromatiska aberationer i fullt utzoomat läge, men inte så mycket att det är störande.
En sak som dock är lite sugigt är att den inte dyker upp som en "mass storage device" i windows.
Möjligen att man kunde önska att optiken var lite ljusstarkare i inzoomat läget. Minsta bländare är 4.8 i inzoomat läge.
A60 är nästan helt identisk, bortsett från att den bara är 2Mp. Ska man inte skriva ut sina bilder så duger 2Mp gott.
Olympus Camedia C-350 Zoom är åxå en bra kamera, men den saknar helt möjlighet till manuella inställningar. Jag tycker personligen att den är lite plastig och lätt. Den använder åxå xD minneskort som är typ dubbelt så dyrt som compact flash. Lite dålig närgräns, i mitt tycke.
Nikon Coolpix 2100 och 3100 är åxå bra alternativ. Skarpa bilder och bra närgräns (4cm). Även här finns det bara programautomatik. Använder compact flash.
Vad du än köper för kamera så köp INTE en HP, eller nån annan dynga. Köp från en erkänd kameratillverkare, som Nikon, Canon, Minolta eller Pentax eller liknande. Optiken är betydligt viktigare än antalet megapixel. En Nikon på 2Mp tar troligen bättre bilder än en HP på 3Mp tex. Så luras inte av billiga kameror med hög upplösning. Bilden blir ändå suddig om optiken är kass.
Digital zoom är heller inget att ha. Det som en digital zoom gör kan man själv fixa i photoshop, fast med bättre kvalitet.
Om du vill ha provbilder från en Canon Powershot A70 så kan du antingen gå in på cyberphoto.se och kolla, eller kontakta mig.
I prisklassen under 3kkr skulle jag utan tvekan köpt en A60. Funderar du på en Olympus C-350 så beakta att minnet är dyrare. Ska du har 128MB minne till (vilket man nog vill ha) kommer du upp i nästan samma pris som en Canon A70 med 128MB minne. Då är, i mitt tycke, inte valet så svårt.
alfadigi.se är billiga, för övrigt.
Nu ska jag sluta ordbajsa.