digitalkamera.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Är väldigt sugen på att införskaffa en sådan. Har hittat en Hewlett packard photosmart 735 som verkar intressant.
3.2 Mp 3 X Optisk zoom, kikar lite på Olympus C-350
Någon som har en sådan som kan recensera lite? Kanske att någon har en kamera de är väldigt nöjda med och vill tipsa om? då i prisklassen under tre tusen.

Tacksam för hjälp :hej

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
En bra sida att besöka om man går i digitalkameratankar är www.dpreview.com. Där finns både professionella tester såväl som recensioner gjorda av sitens besökare. :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kika in på
www.smartson.se - de har en del kameratester.
Kan rekomendera:
www.cyberphoto.se
..de har många prisvärda kameror. Dessutom är de jäkligt kunniga och serviceinriktade.
De säljer bl.a. en Nikon Coolpix 885 för 2995:-
3.3 megapixel, 3x optisk, 40sek film om det är intressant..

TiGgEr!

Häradsbetäckare!
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Imaginär R1
Gå in på pricerunner.com

då får du både professionella och amatör recensioner!

+ att den hjälper dig att hitta det bästa priset! :tummenupp

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Har kollat in en massa länkar och kommit fram till att det är en sjuhelvetes djungel av kameror, paketerbjudande, tekniska data, proffisionella och högst subjektiva yttranden mm mm.

just nu lutar det åt en Canon A 70, får se vad det lutar åt i morgon.

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
R1 -00
Och vill du spara ca 1000kr så gör du som jag, köper Canon A 60.
Otroligt bra kamera, liten men med många finesser. :tummenupp
Visserligen bara 2MP men så länge man inte skriver ut bilderna större än A4 så räcker det, kan bli ytterst lite pixligt utskrift i A4 (beroende på bilden) men alla mindre format funkar prima!

Sen använder du den överblivande tusingen till ett 256MB SanDisk Ultra CF kort (eller liknande), så kan du ta 246 kort med högsta upplösningen (3 steg) och bästa kvalitén (3 steg) eller filma med 320x240 i ca 3 minuter.

Lycka till!

Last edited:

TiGgEr!

Häradsbetäckare!
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Imaginär R1
Mjae!

har en 2 megapixlare jag med! Tycker nog att man åtminstånde behöver tre.

Chrille D

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM 900 -05
Har precis införskaffat mig en A70 och är SKITNÖJD! Bilderna blir kalas och filmerna blir riktigt okej för att vara från en kamera.
Inställningarna är alldeles för många om man gillar att pula med sånt, själv kör jag mest med "auto" och en och annan "makro" :rolleyes:
Köpte ett 128MB kort och det räcker till a 150 bilder på högsta upplösningen. Det är INGEN ide att köpa "ultra" minnen. Kameran kan inte tillgodogöra sig det snabbare minnet. Jag kollade detta med Canon innan jag köpte min.

Köpte på cyberphoto, de är mkt bra att ha och göra med, Lycka till!

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Köpte en A-70 i veckan med ett 256mb kort. Gillar skarpt att att det finns samma inställningsmöjligheter på denna som på mitt gamla EOS-hus. Verkar bli helt ok bilder vad jag kan se än så länge.

Hittade just en rolig "stitch" funktion, som gör att man kan sättaihop flera bilder till en panoramabild utan synliga skarvar. Ascoolt!

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Canon Powershot A60 eller A70. Man kan omöjligt få mer/bättre kamera i den prisklassen. Min far är amatörfotograf och ägare till en Nikon Coolpix 4500 blev inte så lite intresserad av A70:n efter att ha tittat lite på min.
Programautomatik eller möjlighet till helt manuella inställningar. Bra närgräns (5cm), skarpa bilder och ljusmätningen är väldigt bra. Det finns dessutom möjlighet att med en adapter sätta på linser eller filter framför ordinarie optik. Man kan väl nästan säga att det är en systemkamera i kompaktformat.
Den är inte jätteliten, men jag tycker den är perfekt i storlek. Ligger väldigt bra i handen och har med sina 4 batterier (vanliga R6) lite mer tyngd än många andra kameror som gör den lite stabilare. Att den använder R6-celler är ytterligare en fördel. Man kan in på macken och köpa batterier om de tar slut när man är på färd.
Den har, som nästan alla digitala kompaktkameror lite kromatiska aberationer i fullt utzoomat läge, men inte så mycket att det är störande.
En sak som dock är lite sugigt är att den inte dyker upp som en "mass storage device" i windows.
Möjligen att man kunde önska att optiken var lite ljusstarkare i inzoomat läget. Minsta bländare är 4.8 i inzoomat läge.

A60 är nästan helt identisk, bortsett från att den bara är 2Mp. Ska man inte skriva ut sina bilder så duger 2Mp gott.

Olympus Camedia C-350 Zoom är åxå en bra kamera, men den saknar helt möjlighet till manuella inställningar. Jag tycker personligen att den är lite plastig och lätt. Den använder åxå xD minneskort som är typ dubbelt så dyrt som compact flash. Lite dålig närgräns, i mitt tycke.

Nikon Coolpix 2100 och 3100 är åxå bra alternativ. Skarpa bilder och bra närgräns (4cm). Även här finns det bara programautomatik. Använder compact flash.

Vad du än köper för kamera så köp INTE en HP, eller nån annan dynga. Köp från en erkänd kameratillverkare, som Nikon, Canon, Minolta eller Pentax eller liknande. Optiken är betydligt viktigare än antalet megapixel. En Nikon på 2Mp tar troligen bättre bilder än en HP på 3Mp tex. Så luras inte av billiga kameror med hög upplösning. Bilden blir ändå suddig om optiken är kass.

Digital zoom är heller inget att ha. Det som en digital zoom gör kan man själv fixa i photoshop, fast med bättre kvalitet.

Om du vill ha provbilder från en Canon Powershot A70 så kan du antingen gå in på cyberphoto.se och kolla, eller kontakta mig. :)

I prisklassen under 3kkr skulle jag utan tvekan köpt en A60. Funderar du på en Olympus C-350 så beakta att minnet är dyrare. Ska du har 128MB minne till (vilket man nog vill ha) kommer du upp i nästan samma pris som en Canon A70 med 128MB minne. Då är, i mitt tycke, inte valet så svårt. :)

alfadigi.se är billiga, för övrigt.

Nu ska jag sluta ordbajsa. :)

Last edited:

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Chrille D skrev:
Har precis införskaffat mig en A70 och är SKITNÖJD! Bilderna blir kalas och filmerna blir riktigt okej för att vara från en kamera.
Inställningarna är alldeles för många om man gillar att pula med sånt, själv kör jag mest med "auto" och en och annan "makro" :rolleyes:
Köpte ett 128MB kort och det räcker till a 150 bilder på högsta upplösningen. Det är INGEN ide att köpa "ultra" minnen. Kameran kan inte tillgodogöra sig det snabbare minnet. Jag kollade detta med Canon innan jag köpte min.

Köpte på cyberphoto, de är mkt bra att ha och göra med, Lycka till!

I högsta upplösning med lägsta kompression räcker 128MB bara till ca 70 bilder iofs. :) Med mellersta kompressionsgraden blir det ungefär det dubbla (150). :)
Ska man inte skriva ut sina bilder kan man ju köra på 1024x768 och få plats med typ 400 bilder istället. :)

Köper man en extern kortläsare kan man dock tillgodogöra sig ultraminnen, men så bråttom har man inte när för över bilderna. :) Mer aktuellt för de som har kameror som tar STORA bilder, för att det inte ska ta så lång tid innan man kan ta nästa. :)

Chrille D

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM 900 -05
dumbo skrev:
I högsta upplösning med lägsta kompression räcker 128MB bara till ca 70 bilder iofs. :) Med mellersta kompressionsgraden blir det ungefär det dubbla (150). :)
Ska man inte skriva ut sina bilder kan man ju köra på 1024x768 och få plats med typ 400 bilder istället. :)

Lägsta kompression, var ställer man det? Blir det stor skillnad i kvalitet eller?Jösses vad jag kan :rodnar

MVH
Mäster Fårtågrafen

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
RTFM? ;-)

Om du bläddrar till dit där du ändrar upplösning och sedan trycker på "Set" så kan du bläddra mellan "Superfine", "Fine" och "Normal" i kvalitetsgrad.

Tittar man på bilden på en datorskärm i 100% storlek ser man normalt sett inte nån skillnad, men som alltid, om man ska redigera en bild så är det bra att ha så bra utgångskvalitet som möjligt eftersom det ger mer utrymme för manipulation. :)

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Hej hopp, var inte med i tråden på något sätt men jag tog mej friheten att tillgodogöra mej tipsen som gavs. Så... här sitter jag med en A70 fast med ynka 16mb minneskort än så länge. Tycker att bilderna inte blev så bra från default. Skit bakom kameran antar jag, får läsa lite :rolleyes:

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...