digitalkamera.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Olympusen är åxå en bra kamera. Jag tycker dock att den känns lite plastig och den ligger inget vidare i handen på mig. Vad man kan tänka på är att minneskorten till den är dubbelt så dyra som till kameror som använder Compact Flash, som Ixusen och A60: tex. Jag har en kollega som har en sån och hans kamera har, precis som din (efter att ha kollat på dina bilder) en tendens att mätta färgerna lite väl mycket.
Nu kanske priset sjunkt på C350:n, men när jag skulle till att köpa kamera så landade man bara en hundralapp under en A70 med 128MB minne, tack vare det höga priset på minneskorten, så för mig var inte valet så svårt iaf. :)

Blip:
Troligen är det skit bakom kameran ja. :) Vad är det du inte tycker är bra med bilderna? Lite mer minne borde du köpa åxå. :)

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Kan iaf. inte rekommendera Pentax Optio!
Köpte en som jag fick reklammera då automatiken för vitbalansen inte fungerade. Var av med kameran i sju veckor innan jag frågade vad som stod på. De hade skickat kameran till Holland för reparation och visste inte när jag kunde få tillbaka den. Blev förbannad och då fick de fart och skickade tillbaks kameran - Fast de enda de gjort var att de hade uppdaterat mjukvaran! (Kan man själv göra via Pentax japanska site...) och så klart hjälpte nu inte detta, felet var säkert hårdvarurelaterat, iaf så sa kameraaffären det och jag kunde tydligt påvisa felet. Fick bråka igen, men enda resultat att jag fick en begagnad kamera i utbyte (det är f-n ingen bra deal under första garanti-året) och nu är den också sönder (den går varm och upphör att fungera om man tar flera bilder på kort tid). :mad:

Så klart låter de mig inte häva köpet, och så skyller de på semestertider - men det är ju just det att under semestern vill man ju ha en kamera! Förra omgången var jag utan fungerande kamera i tre månader, och nu är den i Uppsala eller Holland igen.. :(

Dyr kamera med en STOR brist, tillgängligheten är för dålig .

Last edited:

gasolis

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
RM250
Va f-n dumbo är du kamera-guru? Du pladdrar ju på som värsta
försäljaren på nån fotoaffär ju :tummenupp

Själv har jag köpt just Canon PowerShot A60 och är än så länge
supernöjd. Då jag inte ämnar skriva ut bilder räcker denna
mer än väl för mina behov. Funktionen är ju som sagt precis
som en systemkamera dvs mycket manuella inställningar.
Stort plus för upp till 3 min filmning!

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Höhö jag vet inte riktigt, det blev lite grynigt. Men nu ser det riktigt bra ut. Provade att laborera med exponering igårkväll men det blev inte som jag tänkt mej heller. Ska läsa mer ikväll. Bilderna blev bra på auto läget i alla fall.

Förresten var jag 2 sekunder ifrån att köpa mej en C-350 också men jag ändrade mej i sista stund.

Mer minne kommer, en väska också och ett större minne. Jag tycker att det är lite snålt att inte skicka med någon enklare väska (typ mjukt fodral) till kameran.

En fråga, vilka inställningar ska jag använda när jag vill ta bilder för att sedan ta ut dem på papperskopior? Vart skickar jag dem? Jag har en fujicolor butik i närheten, kan det vara något?

Finns det något amatörfoto forum någonstans (förutom det här ;) ) nåja många frågor nu. Det är skoj med digitala bilder!

Mvh Blip

Blip:
Troligen är det skit bakom kameran ja. :) Vad är det du inte tycker är bra med bilderna? Lite mer minne borde du köpa åxå. :)

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Gasolis:
Kameraguru är väl att ta i, men min far som är amatörfotograf (har även gjort en del frilansjobb) och jag gjorde dessutom rätt hygglig research när jag själv skulle köpa digitalkamera i våras. Att själv ha lite koll är alltid bra när man ska handla. Då kan man avgöra om säljaren är trovärdig eller om han bara snackar skit, som tyvärr är allt för vanligt.

Blip:
Blir bilden grynig kan det bero på att man kör med högt ISO-tal (hög ljuskänslighet på svenska). Det kameran gör då är att den förstärker signalen från CCD-chipet (bildsensorn) och precis som med ljud så innebär det åxå ökat brus. Detta gör att bilden blir grynig. Fotograferar man i dagsljus finns det ingen anledning att ha högre tal än 100 inställt. ISO50 och 100 ger bra kvalitet. Har man kameran på auto så väljer kameran själv mellan 50 och 150 har jag för mig.
Om man ska ha ut bilderna på papper är det bra att ha så bra kvalitet som möjligt, då kan man förstora upp bilden en del och det finns mer utrymme för för att beskära eller redigera bilden. Välj gärna så låg kompression och hög upplösning som möjligt.
1024x768 räcker för att få ut bilderna i 6x4" (vanliga "semesterbilder) med vettig kvalitet. 1600x1200 (2Mpix) räcker för utskrifter i A5-format. 2048x1536 räcker med lite vilja och en viss kvalitetsminskning till utskrifter i A4-format, optimalt räcker det till max 20x15cm.
Detta om man inte har beskurit bilden förstås.
Om man inte måste ha fotokvalitet utan kan gå ner i kvalitet en smula kan man dra upp bilderna rätt stort.

Ang hur man får ut bilden. Jag har inte själv anlitat något fotolab eller liknande för detta ändamål, men jag vet att många erbjuder den möjligheten. De tar emot bilder på CD och i många fall även på kamerans minneskort. Jag har ingen aning om vad det kostar heller. Annars kan man köpa en bra fotoskrivare (Epson stylus Photo 830 för att ta ett exempel) för under 1500kr. Skriver man ut på blankt fotopapper är det svårt att skilja på utskriften och ett foto. Man måste titta väldigt nära, i många fall med lupp, om man ska se nån skillnad.

Ang fotosida: Det lär finnas drösvis med fotoforum. Jag besöker fotosidan.se lite då och då. Där finns fotografer av alla möjliga sorter. Amatörer och riktiga proffs. Varning för mindervärdeskomplex utfärdas! Man blir grymt avundsjuk när man ser alla fina bilder som man bara kan drömma om att ta. :)

Och jag kan hålla med om att det är snål att inte skicka med nån enklare form av väska. Det är åas onödigt att betala för något man kanske inte använder ändå. En bra väska där man får plats med kamera, en uppsättning extra batterier och extra minneskort kostar inte mer än 2-300kr. Själv har jag en Tamrac 5692. Tamrac rekommenderar själva 5691 till A60/A70, men den fanns inte när jag köpte min väska. Inte i den butiken iaf. :)

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Ja, där fanns en del fina bilder. Speciellt macrofotona blev jag lite imponerad över. På många hade han ju hängt på en del annan optik åxå, men på en hel del hade han ju inte skrivit att han använt något annat än orginaloptiken. Så nära har inte jag lyckats komma med riktigt bra resultat.

"A Wasp's Butt (In flight)"
Häftigt att fånga getingen så bra i flykten. Tålamod.

"The dragonfly"
Den var åxå jävligt snygg. Jag måste åxå skaffa macrolins och telekonverter tror jag. :)

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Hm ja, lite skillnad från min egen lek med macro där focus inte hamnade där jag ville + att jag visst har skakat till lite när jag tagit bilderna :eek: . Måste läsa mer nu hur man ställer sånt där själv.

dumbo skrev:
Ja, där fanns en del fina bilder. Speciellt macrofotona blev jag lite imponerad över. På många hade han ju hängt på en del annan optik åxå, men på en hel del hade han ju inte skrivit att han använt något annat än orginaloptiken. Så nära har inte jag lyckats komma med riktigt bra resultat.

"A Wasp's Butt (In flight)"
Häftigt att fånga getingen så bra i flykten. Tålamod.

"The dragonfly"
Den var åxå jävligt snygg. Jag måste åxå skaffa macrolins och telekonverter tror jag. :)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...