Dimension slangar vid oljefilterflytt?

calle_o

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2020
Hoj
2003, Triumph America (ombyggd) - 2002 Kawa ZX-9R
.
Tittar man på oljefilterhållare för oljefilterflytt så är dom oftast gjord för AN8. Men klarar man sej med AN6 ang. flöde? Frågan gäller Ninja 900.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om vi säger så här, EBAY saknar kit för AN6 - och det finns nog en anledning. Enda stället på en hoj du kan använda AN6 för motorolja är för att föda ett turboaggregat - då turbon själv innehåller en strypning. Returen från turbon lär nog ha AN10 om du inte trivs med att se ut som en gammal Trabant när du kommer körandes.

calle_o

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2020
Hoj
Om vi säger så här, EBAY saknar kit för AN6 - och det finns nog en anledning. Enda stället på en hoj du kan använda AN6 för motorolja är för att föda ett turboaggregat - då turbon själv innehåller en strypning. Returen från turbon lär nog ha AN10 om du inte trivs med att se ut som en gammal Trabant när du kommer körandes.

youtube.com/watch?v=vXhEXn818dc

Anledningen till att jag frågar är att om en V8 på 8,2 liter klarar sej med AN8 så känns det lite overkill med AN8 även på 900cc MC-motor utan turbo. Men jag är absolut ingen expert på olja och flöden, det är bara min "logik" som talar. :)

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jag vet att i min verkstadshandbok till en Honda CB900 står det att vid 6000rpm pumpar det 42 liter /minut. 4 hinkar på en minut. Ganska mycket olja faktiskt. Den oljan ska smörja växellådan också.

Självklart är lagren större på en V8:a. Det är 4 till vevlager, men lika många ramlager.
Vet faktiskt inte hur stort flöde det är i en sådan motor... Kanske inte skiljer så mycket?

calle_o

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2020
Hoj
Jag vet att i min verkstadshandbok till en Honda CB900 står det att vid 6000rpm pumpar det 42 liter /minut. 4 hinkar på en minut. Ganska mycket olja faktiskt. Den oljan ska smörja växellådan också.

Ingen idé att chansa. Det får bli AN8 och så korta slangar som möjligt. En oljetrycksmätare kan sen bevaka att oljetrycket räcker till i alla lägen.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO