Dimensioner på däck i MotoGP?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Satt och tittade på reprisen av Sepang-loppet och får se en on board-sekvens med närbild på Capirossis bakhjul. Försökte bedömma ungefär hur brett däcket var, men kunde inte komma till någon slutsats pga. brist på referenser.

Hur breda är däcken egentligen? Med så mycket effekt så borde de vara ganska breda, men med breda däck minskar ju kontrollerbarheten i svängar. Är däcken så specialkonstruerade så att de kan vara breda men ändå snabbstyrda?

Följer de standarddimensioner som tex. 180/55-17, eller skräddarsys däcken för att vara helt optimala för den aktuella motorcykeln?

/F. Rågvis

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
190-bredd på 16,5-tumshjul bak. Fram 120-130-bredd på 17-tumshjul. Fälgbredder är upp till 6,25 tum bak och 4 tum fram.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Mattias skrev:
190-bredd på 16,5-tumshjul bak. Fram 120-130-bredd på 17-tumshjul. Fälgbredder är upp till 6,25 tum bak och 4 tum fram.
:bow Men exprimenteras det inte en hel del också? framförallt med fälgstorlek. Från 16-17tum och även bredden. Eller är det alltid 16.5 nu?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
I princip ingen kör med 17 tum bak längre. All utveckling på bakdäck sker på 16,5. Fram har det väl experimenterats lite på sistone, men 17 verkar vara modet just nu.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Då är det bara att vänta på 16.5 till standardhojarna då. Jag har länge känt mig begränsad i åkningen då man varit tvingad till tröga 17 tummare. Provade visserligen 16 ett tag (Gpz600) men var inte riktigt nöjd då heller. 16.5 måste alltså vara ideal.
:rolleyes: :rolleyes:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gulsnabbtrajja skrev:
Då är det bara att vänta på 16.5 till standardhojarna då. Jag har länge känt mig begränsad i åkningen då man varit tvingad till tröga 17 tummare. Provade visserligen 16 ett tag (Gpz600) men var inte riktigt nöjd då heller. 16.5 måste alltså vara ideal.
:rolleyes: :rolleyes:
Jag upplever också att det är bakfälgen som sätter gränsen nedåt för mina varvtider :rolleyes: :rodnar Jävla fälgar...

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det experimenteras förmodligen rätt friskt med däckbredden bak. 220+ hk kräver en hel massa gummi, ju. 190-däck var det i alla fall förra året, inte omöjligt att de blir bredare vartefter effekten ökar.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kawa hade 205 bak på mässan i Munchen förra året. Kan ju ha varit mest för show, men ändå...

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Mattias skrev:
Det experimenteras förmodligen rätt friskt med däckbredden bak. 220+ hk kräver en hel massa gummi, ju. 190-däck var det i alla fall förra året, inte omöjligt att de blir bredare vartefter effekten ökar.

195 är åsså en storlek samt även 125..

/B

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Simpa skrev:
Hörde att dom även hade 200 bakdäck.
Kan ju dock ha hört fel...

Trodde de hade fler bakdäck än så :D. Men se'n brukar ju racedäck av någon anledning anges i andra enheter (troligtvis cm) tex. 18/65-17 osv..
/F. :mattias

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Varför kör man med 16.5 tums fälgar istället för 17 :confused:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Psychobiker skrev:
Varför kör man med 16.5 tums fälgar istället för 17 :confused:

Varför kör man inte med 25 eller 12 tum? Svaret är nog att 16.5 har visat sig vara en aningen bättre kopromiss mellan grepp, livslängd på däck, gyroeffekt, förhindra wheelies osv osv än 17tum.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Bingo skrev:
Jag upplever också att det är bakfälgen som sätter gränsen nedåt för mina varvtider :rolleyes: :rodnar Jävla fälgar...

Självklart nonsens för gatåkaren. Precis som radiellt monterade ok. Men en given succé för den däck- och mc-tillverkare som lanserar en modell med 16,5" bakfälg. Det kommer nog.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Nyteknik skrev:
Självklart nonsens för gatåkaren. Precis som radiellt monterade ok. Men en given succé för den däck- och mc-tillverkare som lanserar en modell med 16,5" bakfälg. Det kommer nog.

Tror man håller sig ifrån det av ett enda skäl..

Risken är mycket stor att någon kränger på ett 16,5tums däck på en 17tums fälg, en förväxling sker lätt å en hempulare kanske tror att det funkar, för det gör det med hjälp av rejäla däckjärn.. Ända tills kanttråden alternativt fälgen brister... Det har hänt minst en olycka med fatal utgång pga detta. En gatåkare i frankrike klämde på ett Michelin 16,5 tums slicks på sin gathoj, funkade ett tag, sen gick det år helvete när bakfälgen kollapsade... Vem får stå till svars tro..? Jo, däck å hojtillverkare..

Annars vore PR-vinsten samt ballhetsfaktorn vid korvmojjen enorm givetvis! 16,5tummare fram borde nog åsså göra sitt, används inom superbike pga högre vikt.

/B

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det var just det jag var nyfiken på, om nån visste vad det är som gör att det blir bättre när fälgens diameter är 12,7 mm mindre.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...