Dimra en vinkelslip, hur göra?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har en kapmaskin modell bosch som jag vill köra en roterande stålborste med.
Dessvärre är varvtalet så högt att man gör det med risk för liv och lem.
Därför vill jag få ner varvtalet på den.

Jag provade att bara göra en sladd som jag satte en dimmer på, tror att jag fick det rätt, det var bara ett uttag för in och ett för ut.
Jag gissar att det är fas in och fas ut.
Den var beggad så bruksanvisning fanns ej.

Gick rätt bra att köra en stund men sen så poppade det om den och den funkade inte mer. Rykte inte eller så men den funkade inte.

Den var för max400w och kapen är på 700w.
Vi hade hoppats på att den max kunde ge 400w ut och att ifall man körde nåt med högre effekt så blev konsekvensen att den inte gick på mer än drygt halvfart. Så verkade det inte vara.

Det jag undrar är om jag på ett enkelt och billigt sätt kan dimra ner farten på min maskin med nåt man kan köpa eller nåt man kan bygga själv.

Mvh
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du behöver en PWM kontroller, såna hade vi på skolan, märkta max 2000W
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jula har en billig "polermaskin" med ställbart varvtal som fungerar utmärkt.
010006-jpg.jpg
249 spänn, 500-3000 varv/minuten. Tror inte att du får en frekvensomvandlare billigare.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Du råkar inte veta nåt annat namn på dom eller vart man köper dom över disk? Samt pris?
Skulle det funka med två 400w dimmers som kopplas parallellt?
D.v.s. kabel splittas i två, en går in i ena och en i den andra och så tar man ut dom på andra sidan och kopplar ihop igen.
Eller en dimmer på fas och en på nolla?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Skulle det funka med två 400w dimmers som kopplas parallellt?
D.v.s. kabel splittas i två, en går in i ena och en i den andra och så tar man ut dom på andra sidan och kopplar ihop igen.
Eller en dimmer på fas och en på nolla?

Nej och nej, ska du använda en dimmer så enda jag kan komma på är en MOTORDIMMER på tillräcklig effekt. Det finns två typer av dimmers och dom klipper sinuskurvan på olika sätt, tar du en belysningsdimmer så tappar du väldigt mycket vridmoment.

Du råkar inte veta nåt annat namn på dom eller vart man köper dom över disk? Samt pris?

Rusta Uppsala
Rapsgatan 1A
753 23 UPPSALA
Tel. 0771-28 10 10

Faan... det fanns inget JULA i Muppsala :D

EDIT: Det finns det visst.

JULA Boländerna
Bolandsgatan 17
753 23 Uppsala
Tel (+46) (0)18 65 70 20
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vinkelslip med stålborste på är ganska så effektivt för att få bort rost och färg och dylikt. Men det är inte kul när det hugger till. Vilket det gärna gör. Och ofta. :näsblod
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du har väl en säkring i dimmern? Hur som helst så fungerar det med en kraftigare tyristordimmer som klarar av att reglera en enfasmotor (induktiv last), något en transistordimmer INTE klarar av.
Så köp en tyristordimmer specad till ca 1000VA, vilket motsvarar ca 500-600W vid varvtalsreglering av enfasmotor.

Denna PDF kanske kan ge dig något svar annars, den har jag kikat på när jag har letat info om dimmer tidigare.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Just därför vill jag ha ner varvtalet till ca hälften eller en fjärdedel av nuvarande. Innan jag provade dimmern så fick jag "pumpgasa" med kapen, d.v.s. av och på hela tiden.

Vad händer om jag gör som jag sa? d.v.s. att antingen ha två dimmers parallellkopplade eller en på noll och en på fas?
Att jag tappar vrid, stör mig inte så mycket, man får stänga av den så fort man slutar belasta den. Det hann jag upptäcka under den minuten som dimmern var hel=)

Sen har jag en till fundering:
Jag har en borrmaskin med inställbar hastighet. Den tappar väldigt mycket vridmoment på låg hastighet men som sagt, att jag tappar vrid, stör mig inte så mycket.
Hur funkar den inbyggda "dimmern" i maskinen?
Dom dimmers jag hittat är för max 400w men den maskinen är på 600w iallafall.
Hur håller den dimmern? Hur är den byggd?
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Ska du göra det där ska du ha en motorstyrning (inte en dimmer).

Motorer och glödlampor belastar dimmern olika så kör du en vanlig
dimmer så går den sönder. En vanlig dimmer tål inte reaktiv belastning.

Jag tycker det verkar vara en bättre ide med Julas polermaskin.

Mvh,
Ingvar
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Är det 14mm gäng på julas polermaskin? Är de det så kan det ju fungera men den verkar lite klumpig, nån som har en och kan recensera den?

edit: såg att det var m14 nu och då funkar den ju kalas med mina borstar samt att jag kan kasta eller skänka bort den dåliga turtlewax jag har nu.
Dom hade en till som var starkare och dubbelt så dyr.
Vad skiljer dom åt förutom att den dyrare har 3års garanti och heter ferm?
Den dyrare gick att justera från 0rpm och den billigare från 500rpm.
Kan det vara så att den billigare har varvtal som följs åt av kraftigt sänkt vrid och den dyrare har den bättre formen av varvtalsjustering som nämnts och därmed har ett högre vrid på låga varv?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det 14mm gäng på julas polermaskin? Är de det så kan det ju fungera men den verkar lite klumpig, nån som har en och kan recensera den?

edit: såg att det var m14 nu och då funkar den ju kalas med mina borstar samt att jag kan kasta eller skänka bort den dåliga turtlewax jag har nu.
Dom hade en till som var starkare och dubbelt så dyr.
Vad skiljer dom åt förutom att den dyrare har 3års garanti och heter ferm?
Den dyrare gick att justera från 0rpm och den billigare från 500rpm.
Kan det vara så att den billigare har varvtal som följs åt av kraftigt sänkt vrid och den dyrare har den bättre formen av varvtalsjustering som nämnts och därmed har ett högre vrid på låga varv?

Jag har snikvarianten på bilden. Känns robust, varvtalet går mellan löjligt sakta (500 varv) till lite för långsamt för vinkelslip (3000 varv. Hastigheten ställs med knappar i tolv (vill jag minnas) steg. med stor, koppformad stålborste så är det ett utmärkt verktyg. Inget att använda som slipmaskin. Saknar sprängkåpa. Tjöp! Edit: Stark på alla vavtal. Går inte varm, ety den är byggd för lågvarv.
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag har snikvarianten på bilden. Känns robust, varvtalet går mellan löjligt sakta (500 varv) till lite för långsamt för vinkelslip (3000 varv. Hastigheten ställs med knappar i tolv (vill jag minnas) steg. med stor, koppformad stålborste så är det ett utmärkt verktyg. Inget att använda som slipmaskin. Saknar sprängkåpa. Tjöp! Edit: Stark på alla vavtal. Går inte varm, ety den är byggd för lågvarv.
Fungerar även perfekt att förstöra lack med om man trycker för hårt :noobpåpolera
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
En liten frekvensregulator funkar...
nu är vi där igen:) Var hittar jag en sån och vad kostar den?.

Sen kom jag på en till sak. Såna polermaskiner med dubbla huvuden. Vad fästs huvudena med? Är det också 14mm? eller är det nåt slags integrerat som med min turtlewaxmaskin?
Skulle ju vara kalas att ha en sån om man vill få schysst yta på stora saker eller strippa lacken från nåt. Dubbla roterande stålborstar alltså.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
en sladddimmer från biltema kanske funkar? kostar nån hundring,om de finns kvar i sortimentet
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top