Din bästa bok?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Tjenare, kom med era bästa boktips!

Mina favoritböcker:

Jonathan Livingston Seagull av Richard Bach
Tärningsspelaren av Luke Rhinehart
Zen och konsten att sköta en motorcykel av Robert Pirsig

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Varför läsa, det finns så mkt annat roligt att göra i sitt liv :banana

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Bästa och bästa, men den är iallafall väldigt bra men skrämmande.

Pojken som hette Det.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
DaVinci Koden och The Dirt är favroiter än så länge.

Fast jag kan väl inte direkt hävda att jag är så bevandrad inom skönliteratur.

hilding

mjau
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
siro
Författare: Mitch Albom
Förlag: Månpocket
Bandtyp: Pocket, Språk: Svenska
Utgiven: 200007, Antal sidor: 183
Vikt i gram: 112
ISBN: 9176436667

Pris: 33 kr (31,13 kr exkl. 6% moms)
(Ca-pris 41

''Om du skall lägga pengarna på en enda bok i år - köp Tisdagarna med Morrie. Jag lovar: Du blir inte besviken.''
Dagbladet

Morrie Schwartz var Mitch Allboms favoritprofessor, hans mentor och vän. På examensdagen lovar Mitch att hålla kontakten men det dröjer tjugo år innan han hör av sig. Av en händelse får han se sin gamle sociologiprofessor på teve; Morrie har drabbats av en nervsjukdom som långsamt förlamar hans kropp men inte hans sinnes briljans och inte hans lust att leva ända till slutet.
Mitch beslutar sig för att besöka Morrie varje tisdag - precis som under studieåren. De samtalar om kärlek,äktenskap, känslor, förlåtelse, saknad och död. Deras pånyttfödda vänskap blir till en sista föreläsning fylld av visdom och erfarenhet, en lektion i konsten att leva.

''Den här boken är en kärlekshandling, en gemensam sådan från de två männen, professorn och hans elev. De för fram budskapen med en lätthet som endast det riktigt svåra mäktar. Framförallt ger den förtröstan och en stor glädje.''
Västerbottens Folkblad

Kundrecensioner
TÄNKVÄRD !
Denna bok är lättläst men dock tänkvärd med en mans livsråd. Nästan 5 poäng.
av Helene, 2005-11-18
En bok som berör
En gripande historia, när en bok berör sin läsar till tårar då har den lyckats.
Boken fick mig att stanna upp och inse vad jag är lyckligt lottad.
Alla borde läsa den, den sitter kvar länge i tankarna.
Av mig får den högsta betyg.
av Nina F, 2005-10-30
Högsta betyg
Boken utspelar sig i huvudsak vid professor Morries dödsbädd. Men den handlar om livet, om tacksamhet, om vänskap.. Det här är en bok jag önskar att alla skulle läsa och begrunda. Men jag tror inte att alla kan ta den till sig. Men för alla som gått igenom prövningar, för alla som någon gång känt tacksamhet, för alla som insett att det finns något mer än att ha en dyrare bil än grannen, de som insett att det finns något som är större än oss själva, för alla som anat. Låna den inte på biblioteket köp den och läs den igen och igen.
av Zara, 2005-09-26
En av de bästa
böckerna som jag har läst. Mer behövs inte sägas.

Ett tips..Och Allt ovan är stulen..

Boken är väldigt tänkvärd :sjuk

Last edited:

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Bärgren skrev:
2326792 Bästa och bästa, men den är iallafall väldigt bra men skrämmande.

Pojken som hette Det.

Den är bra, jag orka inte läsa i skolan så de blev ljudband dagen innan recensionen skulle skrivas :yoparty

Rohlen

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Don Quijote
Den gamle och havet
Brott och straff

Dess är tre i topp så att säga.

Dark_Messenger

Guest
Rubbet med Alistair McLean.
Stephen King.
Dean Koontz.
m fl. Gillar horror och skräck.

Killen som skrev DaVinci koden, släppte en annan bok ganska snart efter. Heter typ änglar och demoner eller liknande. Den är bra/bättre än DaVinci koden tyckte jag.

Edit: Missade poängen med tråden... Jag tror att den bästa bok jag läst är talismanen. Skriven av King tillsammans med Peter Straub.

Jag kommer ihåg den som mycket bra. En bok som har lite av allt. Kan nog tilltala de flesta. Skräck, humor, sorglig bitvis och skriven av grymma författare.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Novellsamlingen 'Omnibus 2' av H.P. Lovecraft.

Annars är 'Snare' av Katharine Kerr mycket bra, samhällskritisk sci-fi- och fantasy-blandning som är mycket bra skriven.

Bra fantasyserier finns ju ett par; Deverryserien av ovan nämnda Katharine Kerr, 'The Malazan Book of the Fallen' av Steven Erikson eller George R.R. Martins 'A Tale of Ice and Fire'.

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Bärgren skrev:
2326792 Bästa och bästa, men den är iallafall väldigt bra men skrämmande.

Pojken som hette Det.

Hela serien tror det är tre böcker är skrämmande men bra och enormt tänkvärda. Speciellt uppföljarna om livet som vuxen m.m

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Böcker är ju kört att tipsa om utan att veta vilken kategori som efterfrågas. Sen kommer ju smaken och ställer till det. Personligen anser jag att:
'DaVinci-koden' är skriven som en medioker kioskdeckare. Det enda coola, dvs intrigen, är ju en bluff så det var ju slöseri med tid.
'Pojken som kallades det' känns inte sann. En fruktansvärd berättelse som hade varit ännu värre om det inte hela tiden kändes som att det är en historia som kryddats för mycket.
Stephen King är fruktansvärt bra när han är bra. Har tyvärr kommit med en del klena alster.
Koontz är alldeles för enformig med sina upplägg. Stark kvinna och en hjältemodig kille kämpar mot ondskan och får ihop det på vägen.
Alistair McClean diggade jag stenhårt när jag var i tonåren.

Mina tips just nu:
Terry Pratchet - roligt som fan med mycket tänkvärt i den bissara fantasykomiken.
Clive Cussler - en hjälte för stora pojkar. Dirk Pitt och hans polare slåss mot riktigt onda ondingar. Extra plus om man gillar det marina.
Michael Conolly - Komissarien Harry Borch är involverad i riktigt välskrivna mordgåtor.
John Connolly - riktigt spännande thrillers med övernaturlig touch. Annorlunda huvudpersoner med mycket ond bråd död runt sig..... edit/det är en serie böcker om Charlie Parker. Stor ide att läsa dem i rätt ordning.

Nä nu måste jag jobba..

Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
De nakna och de döda av Norman Mailer (Wiki).

Jäkligt bra, psykologisk analyserande bok om ett gäng soldater i Stilla Havet under andra världskriget. Realistiska (på gränsen till naturalistiska) skildringar om slagen, relationerna och själarna gör detta till ett måste för alla som är intresserade av krigslitteratur samt människans inre :tummenupp

Med risk för att låta lite "ghey" vill jag även rekomendera alla att någongång läsa Oscar Wildes Dorian Grays porträtt (wiki), om inte annat för att tillfälligt få se livet från den hedanistiska sidan ;)

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Chrille skrev:
2327418 Böcker är ju kört att tipsa om utan att veta vilken kategori som efterfrågas. Sen kommer ju smaken och ställer till det. Personligen anser jag att:
'DaVinci-koden' är skriven som en medioker kioskdeckare. Det enda coola, dvs intrigen, är ju en bluff så det var ju slöseri med tid.

Visst är det så, men om man har fått slut på böcker att läsa och vill testa på nya böcker så är det tokbra att veta vad folk håller som sin favoritbok.

Förresten, jag håller med dig om DaVinci-Koden, den är underhållande helt klart, men den är knappast välskriven eller särskilt givande att läsa.

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
stoffer skrev:
2327725 Visst är det så, men om man har fått slut på böcker att läsa och vill testa på nya böcker så är det tokbra att veta vad folk håller som sin favoritbok.

Förresten, jag håller med dig om DaVinci-Koden, den är underhållande helt klart, men den är knappast välskriven eller särskilt givande att läsa.

Jag tycker att Änglar och Demoner är bättre än DaVinci koden :)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Rikkard skrev:
2327748 ...
Men det verkar finnas ett visst förakt för bestsellers..............

Bara för att försvara mig då :) (läser du en Clive Cussler så inser du att kultursnobbfaktorn är låg på mig)

DV-koden är tråkigt skriven, den känns som den hela tiden skrivits för att bli film - det ger inte speciellt bra böcker.
Intrigen är ju kul tills man kollar upp den. Bortsett från diskussionerna runt Maria Magdalena så bottnar hela intrigen i en bluff som avslöjades ganska snabbt efter sitt uppdykande. Till och med några av upphovsmännen har erkänt att de förfalskat dokumenten och skapat myten som hela DV-kod-intrigen bygger på.

Att det blir en storsäljare när man får delar av det katolska samfundet att bete sig som talibaner är ju inte konstigt....

Så det finns mycket som gör DV-koden mycket tråkigare än den först upplevs när man är mitt i den.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag tycker Michael Connelys bokserie om detektiven Harry Bosh är jäkligt bra..

Även Robert Ludlums böcker är bra... Maktbas jamaica mfl.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy