Din och min privatekonomi

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Hej på er!

Säsongen är i full gång så detta kanske är fel tid att komma med seriösa trådar :confused:

Har länge funderat på min ekonomi och idag gjordes ett försök att få en översikt, jag lyckades och nu tycker jag inte att idéen var lika kul

Jag tjänar rätt ok och lider ingen nöd men kände att det var dags för en titt.

Sagt och gjort, jag startade lite löst med att regga mig på en hemsida där jag kan föra in mina inkomster och utgifter och lite annat om jag vill vara riktigt duktig.

Slutresultatet gav mig en tankeställare.

Eftersom jag just nu inte är hemma så har jag inte tillgång till exakta siffror på en del räkningar men höftade lite och slutresultatet blev 18000 i månaden i utgifter!!

Kanske inte är så konstigt om man är äger sitt boende eller har flera hojar och bilar, men just nu är jag hojlös och bor i HR och har en helt vanlig snikbil.
Har inga lyxiga eller dyra hobbies och lever i stort sett som jag gjorde innan jag bytte jobb och fick en bra mycket bättre lön.
Två största utgifterna är två lån på sammanlagt 3700kr per månad.
Lån är ingen ovanlighet i dessa tider och jag tror att de flesta har någon form av lån (banklån bostadslån studielån fordon osv..)
Det underligaste är att jag har sålt hojen efter jobb-bytet och bytt bil till en mer ekonomisk som inte går sönder hela tiden, och på min gamla lön så skulle jag i stort sett inte klarat dagens budget. Ändå gjorde jag det och lyckades lägga undan en hel del pengar.

Nu till saken, hur många av er har ca 18000 i fasta utgifter varje månad och varför isåf?
Vad har ni som kostar extra pengar och hur mycket ligger en normal människas fasta utgifter på per månad??

Bland mina vänner så ligger de fasta utgifterna för det mesta på runt 10-12000kr per månad och det är enligt dem ganska saftigt.

18000 för mig är jääääkligt mycket i fasta utgifter, har jag inte hängt med i utvecklingen och lever kvar i gamla tider?
Input bitte

Mvh

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu när du tagit steget och gjort en genomlysning kan du ju börja angripa problemet :)
Låt oss veta hur mycket du lyckas skära. Skulle inte förvåna mig om du LÄTT kan spara 5000/månad.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Fokusera inte på de poster som enskillt har stora utgifter - de vet du i regel vad de är för.

Fokusera istället på allt smått som försvinner i mängden. Klumpa ihop dessa till aningen större poster, för att tracka vad de går till; mat, boende (möbler, etc), transport, etc. Typ lyxfällan-upplägget. När du sedan har en klar bild på vilka stora områden som finns, räkna baklänges på vad du tror att du kan nå upp till. Exempelvis, om jag begränsar mitt äta ute till två gånger i veckan; hur mycket kan jag då spara.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Din definition av "fasta utgifter" är nog något diffus, fasta utgifter i min mening:

• Avgift hyra
  • El, vatten, telefon/mobil, försäkringar, tv, bredband etc.
  • Lån/avbetalning - bostad, fordon, mobil/dator, vitvaror eller vad det än må vara.. prenumerationer

Skjutet från höften, kan ha missat något. Sedan utgifter som soppakortet, mat, hygien/kläder/råttfällor/leksaker, uteliv etc är högst rörligt för mig och förmodligen för de flesta. Visst det är väl mer eller mindre återkommande utgifter men de går att reglera så att det inte är lite för mycket månad kvar vid slutet av pengarna :tummenupp

Har alltid som regel att inte låta fasta månadsinkomsten styra ekonomin till fullo, buffert ska man alltid ha och de som lever på sista slantarna strax innan löning är alltför ofta slarv och/eller lathet.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Vilken hemsida är bra om man vill börja ha koll själv också?

Har börjat bli sugen på bostadsrätt men det kräver ju några hundratusen i eget kapital som man borde börja spara ihop till.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Mina utgifter ligger väl på runt 5000-5500 per månad.
tycker jag klarar mej fint.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har inte fasta utgifter på 18000... högst hälften. (Boende, fordon, försäkringar, telefon, tidningar, mm. Mat ej inkluderat då det varierar månad till månad..)

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Räknade lite på det igår och för min del går cirka 50% av min nettoinkomst till fasta utgifter (har ut 22k, lägger 10,5k på fasta utgifter).
Borde absolut kunna minska ner det något, men det slutar hela tiden med att man tänker: "Äh, det sparar mig bara någon hundring per månad ju".

Gymkortet använder jag aldrig... men det är ju bara 300kr.
Bilen kanske bara behöver halvförsäkring... men det är ju bara 350kr.
Vi kanske borde byta elbolag... men det är ju bara 100kr.
Och så vidare...

Många bäckar små är ett irriterande sant talessätt.

Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Brute force:
När jag läser ditt inlägg så kommer jag ju på att jag kan ta bort några småsaker från listan som tex mat och flygresor till och från jobbet osv.
Så de kvalar väl inte riktigt in i fasta utgifter även fast de är nödvändiga och återkommande utgifter.
Men fortfarande blir det rätt mycket utgifter kvar.
Har tittat och tittat igen på allt och det är fan inget mer än typ bredbandet och postkodlotteriet (var bakis och svag i sinnet en dag) som jag kan ta bort. Tar jag bort bredbandet så kan jag hooka up allt till telefonen och använda den som surfpunkt tex, går typ lika snabbt och används ändå bara när jag är hemma.

Min definition av fasta utgifter:
Boende
försäkringar
lån
el
bredband
mobiltelefoni
gas
medlemsskap
kanske har glömt något också, men det är i stort sett it.

YipYip:

Jag reggade mig på www.smartbudget.se , du kan föra in info från din bank också om du vill vara riktigt seriös.
Än så länge är jag väldigt nöjd med sidan, tydliga och logiska upplägg på hela siten.

Betalar du en avgift så får du mer funktioner och lättar på vissa begränsningar som gratisanvändare har.
Du kan även sätta upp mål för just sparande till olika objekt, tex en bostadsrätt.

Starstriker:

Jag ska göra mitt bästa och självklart rapportera.
Hoppas du är lite synsk och har rätt.

Kazmur:

Jag vet precis vad du menar, därför har jag även infört köpförbud på obestämd tid.
100 spänn där 400 där, men efter ett tag så blir det tusenlappar som ska ut.
Själv har jag svårt att motivera mig att spara 1000kr i månaden, det blir ju ändå aldrig någonting tänker jag, iaf inte snabbt nog. Och då blir det i stort sett aldrig av, speciellt om jag inte har ett specifikt mål.

Många bäckar små som sagt...

FreddaAbborre:

Det är en bra idé, att göra om "nedskärningar" till något positivt istället för bara ett lite halvtrist snålande/sparande.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Finns en del onödigt som man bränner pengar på, i yngre dar så kunde jag bränna ett par tre tusen på krogen per helg medan jag idag sällan kommer upp i det per kvartal, exkl middagar dock. Vet många som bränner 100-200 spänn om dagen periodvis när de bara ska iväg o köpa något i kiosken, händer mig själv också. Matlåda är även det en sparbössa.

Man ska inte glömma att leva heller men visst finns det onödiga utgifter oavsett, vänd på det = många bäckar små = då blir det utgifter som märks när man kikar efter. Sätta upp mål, spara till något är saker som kan underlätta när sparande "bara" för sparandets skull känns meningslöst. Vet precis vad du menar med "det blir ju ändå aldrig någonting" =0)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu var det ett tag sedan jag kollade men då vi har ett servicekonto som sköter alla fasta utgifter så vet jag på ett ungefär vad det kostar. Vi avsätter 17 000:-/månad till servicekontot och därifrån dras räkningar som rör huset, bilen och matkostnader. 2 vuxna och 2 barn.
Övriga fasta utgifter är privatförsäkringar som uppgår till ca 1200:-/månad samt mobiltelefoni 350:-/person och dessa dras från våra privata konton, samma sak med sparande som jag inte räknar in i fasta utgifter.
De gånger jag har hoj eller flera bilar samtidigt så dras försäkring från mitt privata konto.

Vi har dock en buffert medräknad i dessa 17 000:- och jag brukar stoppa in några tusenlappar extra där i slutet på varje månad om jag ser att jag har för mycket pengar kvar i slutet på månaden. För är det något jag har lärt mig som husägare så är det att en rejäl buffert behövs.
För 30 minuter sedan till exempel så stod jag och kollade på när det rann in vatten i köket från vinden. Och mycket riktigt så var det ju dyngsurt runt en genomföring uppe på taket och det var rejält med vatten i bjälklaget på vinden som är fyllt med sågspån.

Det första man kan göra är att sluta betala med visakortet, pronto! När man bara betalar med kort så har man ingen riktig koll på hur mycket man gör av med. Det är bättre att istället ta ut en femhundring i veckan som får räcka, då vet man ju hur mycket man gör av med.
Sen börjar man lägga om försäkringar, senast jag gjorde det så sparade vi in ca 200:-/månad. Inte mycket men alltid något.
Storhandla mat, dra ner på inköp av tidsskrifter (jag la ut ca 500:-/månad för flera år sedan på bara tidningar).

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Anders:
Hehe jag har resonerat precis tvärtom men visakortet, men innerst inne så vet jag ju att du har rätt.
Gillar inte att springa runt med en massa kontakter som sedan blir magiskt förvandlade till skramlande småslantar som tynger ner fickorna.
Så när jag har kontanter på mig så ser jag till att bli av med dom illa kvickt, Typ kasta växel på dom som säljer Situation Stockholm eller så köper jag något för stunden onödigt som tuggummi eller en glass.
Ibland hinner hänger dom med hem och kastas ner i min cylinderformade spargris, där jag nu har över 1200kr bara för att jag inte vill springa runt med en massa småkronor.

Bra tips från dig som ska införas asap!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Anders:
Hehe jag har resonerat precis tvärtom men visakortet, men innerst inne så vet jag ju att du har rätt.
Gillar inte att springa runt med en massa kontakter som sedan blir magiskt förvandlade till skramlande småslantar som tynger ner fickorna.
Så när jag har kontanter på mig så ser jag till att bli av med dom illa kvickt, Typ kasta växel på dom som säljer Situation Stockholm eller så köper jag något för stunden onödigt som tuggummi eller en glass.
Ibland hinner hänger dom med hem och kastas ner i min cylinderformade spargris, där jag nu har över 1200kr bara för att jag inte vill springa runt med en massa småkronor.

Bra tips från dig som ska införas asap!

Ja, gällande kortet så gör jag inte så själv då jag istället drar mig för att handla alls när jag inte har kontanter på mig= ännu billigare. Men det funkar för de som inte riktigt har koll på vad de gör av med. Hela idén grundar sig dock på att du lämnar kortet hemma och gör bara av med så mycket du har på dig...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Startade eget -08 och det var inte så fett de första åren. Skar ner på ALLT och slutade i princip att konsumera. Klarade mig i princip på 5k/månad i två års tid. Sedan dess har jag inte tagit ut svängarna enormt mycket och konstaterar glatt att de där två ren var riktigt fostrande, men visst fan var det surt.

Man behöver inte en massa skit, man behöver inte äta/festa ute varge vecka, man behöver inte köpa nya kläder mer än det nödvändigaste så att man ser hel och ren ut. Osv osv.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Startade eget -08 och det var inte så fett de första åren. Skar ner på ALLT och slutade i princip att konsumera. Klarade mig i princip på 5k/månad i två års tid. Sedan dess har jag inte tagit ut svängarna enormt mycket och konstaterar glatt att de där två ren var riktigt fostrande, men visst fan var det surt.

Man behöver inte en massa skit, man behöver inte äta/festa ute varge vecka, man behöver inte köpa nya kläder mer än det nödvändigaste så att man ser hel och ren ut. Osv osv.

Men vad fan, så har jag det ju alltid.:gråta

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har inte så bra koll på hur stora olika utgiftsposter är, jag brukar oftast bara få reda på hur mycket damen låter mig behålla...

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Trådskaparen: vad tusan har du lån på om du har skitbil o hyresrätt? 3700/mån känns saftigt? Sms'a låna till hojjen? :)

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Brute force:
När jag läser ditt inlägg så kommer jag ju på att jag kan ta bort några småsaker från listan som tex mat och flygresor till och från jobbet osv.
Så de kvalar väl inte riktigt in i fasta utgifter även fast de är nödvändiga och återkommande utgifter.
Men fortfarande blir det rätt mycket utgifter kvar.
Har tittat och tittat igen på allt och det är fan inget mer än typ bredbandet och postkodlotteriet (var bakis och svag i sinnet en dag) som jag kan ta bort. Tar jag bort bredbandet så kan jag hooka up allt till telefonen och använda den som surfpunkt tex, går typ lika snabbt och används ändå bara när jag är hemma.

Min definition av fasta utgifter:
Boende
försäkringar
lån
el
bredband
mobiltelefoni
gas
medlemsskap
kanske har glömt något också, men det är i stort sett it.

YipYip:

Jag reggade mig på www.smartbudget.se , du kan föra in info från din bank också om du vill vara riktigt seriös.
Än så länge är jag väldigt nöjd med sidan, tydliga och logiska upplägg på hela siten.

Betalar du en avgift så får du mer funktioner och lättar på vissa begränsningar som gratisanvändare har.
Du kan även sätta upp mål för just sparande till olika objekt, tex en bostadsrätt.

Starstriker:

Jag ska göra mitt bästa och självklart rapportera.
Hoppas du är lite synsk och har rätt.

Kazmur:

Jag vet precis vad du menar, därför har jag även infört köpförbud på obestämd tid.
100 spänn där 400 där, men efter ett tag så blir det tusenlappar som ska ut.
Själv har jag svårt att motivera mig att spara 1000kr i månaden, det blir ju ändå aldrig någonting tänker jag, iaf inte snabbt nog. Och då blir det i stort sett aldrig av, speciellt om jag inte har ett specifikt mål.

Många bäckar små som sagt...

FreddaAbborre:

Det är en bra idé, att göra om "nedskärningar" till något positivt istället för bara ett lite halvtrist snålande/sparande.

måste tyvärr erkänna att jag känner igen mig lite,men plockat bort lite onödiga premunationer,försöker göra fler ärenden när jag åker och handlar etc,men det finns nog en del att skära i om jag hårddrar det lite mera....

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Vad har ni som kostar extra pengar och hur mycket ligger en normal människas fasta utgifter på per månad??
Vem du än frågar så brukar de största utgiftsposterna för en normal familj bestå av bostad, transport och mat. Är man en familj så blir kostnaden för mat och boende ofta väsentligt mycket lägre räknat per person än om man bor ensam och beroende på var jobben finns kan man kanske spara in på transport också (t.ex. 1 bil i familjen om man alls har någon).

För egen del sticker tranpsortkostnaderna iväg mycket eftersom vi både har 2 bilar och 2 SL-kort men med dagisbarn osv. är det en kostnad vi unnar oss. Vikigast är ju att rätta sina utgifter efter den inkomst man har. Hur lite pengar jag än tjänat har jag alltid haft pengar över - inte genom att den lägsta lönen varit hög utan genom att dra åt svångremmen rejält när livet sket sig lite.

Vill minnas jag läste att en normal familj har utgifter på cirka 30 000 kr per månad...så om du bor själv, har bil, äter mat ute och sätter lite guldkant på tillvaron så är det nog rätt enkelt att springa iväg till 18 000 kr/mån. Däremot borde det lämna massvis med utrymme för besparingar om du vill eller behöver.

Hittade intressant statistik som jämför 1978 med 2008:
Så här har hushållens utgifter förändrats från 1978 till 2008.

Hushållens utgifter 1978/2008
•Bostad 43.900/71.600
•Livsmedel 40.100/36.800
•Utemåltider 6.800/10.500
•Alkohol 4.400/3.900
•Tobak 3.400/2.200
•Förbrukningsvaror 5.400/5.900
•Hushållstjänster 8.500/10.300
•Kläder och skor 17.400/14.900
•Möbler 18.900/17.300
•Hälso- och sjukvård 3.000/6.600
•Transport 32.800/50.300
•Fritid och kultur 30.900/54.900
•Totala utgifter 215.500/290.900

Utgifterna gäller för ett genomsnittshushåll.

Källa: SCB

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...