Din och min privatekonomi

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
allt e väl relativt..20k i utgifter är väl inte så mycket för en som får ut 50k netto el hur ?
men 20k är mycket för någon som får ut 25k.

jag och frugan ( hon e mammaledig ) ligger på runt 22k i totala kostnader och då kan jag netto få ut mellan 30-60k beroende på hur mycket resor jag haft och frugan mammapening.

men jag håller helt och hållet med, VISA kort mfl är ingen bra grej för att hålla koll på kostnader..då e cash tricket..ta ut en tusenlapp/v och klara dig på det

men då jag reser runt brukar korten glöda, shoppa, äta är väl dom 2 grejerna man kan göra då man är ute och reser..

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
I vårat hushåll som består av 2 vuxna och 2 småbarn i stockholm snittar vi räkningar på 27.000sek i månan.
Detta inkluderar stående sparande på 6000sek i månan och amortering av huslån på 2000sek men exkluderar matkostnader.
Vi avsätter 16.000sek i månaden till privatkontot för mat och diverse och kan leva rätt ok på det. Det som finns i saldot utöver detta läggs undan i början på månaden.

Mina spartips är som redan nämnts aldrig ha kontanter, det funkar för mig, har jag en femhundring på fickan ryker den fort.
Jag är så sjukt trött på soppa kostnaderna och försöker cykla till och från jobbet samt att vi tar lilla(Aygo) bilen så fort vi ska kortare vändor. Stora bilen(V70) står nu mest i garaget...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Köp det du behöver, ge fan i det du inte behöver.
Strunta i statusjakten.
Köp inget på avbetalning.

Jag har haft både hög och låg inkomst.
Påverkar mig inte nämnbart.

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Vad är det för 2 lån du har som kostar dig 3700kr i månaden om du bara en bil o bor i hr? sms, avbetalning på tv osv??

Jag är allergisk mot att låna till leksaker, bostad och ev bil kan jag tänka mig, vi bor i hus med ca 3 mille i lån, har 2 bilar en 04 och en 97, jag har 2 mc r1 2004 gata r1 2004 bana, fasta avgifter ca 17k per månad så hur du kan ha utgifter på 18 är för mig helt otroligt.

Hur tråkigt det än må vara så hade jag satt mig ner och gått igenom alla utgifter, hyra, lån, el, vatten, mobil osv och tittat på om det inte går att betala av tex lånet, kanske ta ett billigare mobilabonnemang, elskling.se är smidigt.

Säg att du kan minska dina utgifter med 5k per månad och kanske sätta undan dessa istället så har du efter ett gäng månader pengar att casha en lite halvny hoj istället för att låna till hög ränta, jag tror att många idag har så jävla brottom att handla att man inte pallar spara utan kör på "nödlån" till hög ränta, jag tänkte såhär när jag skulle köpa min r1 2004 spara, casha, trafikförsäkra för att hålla nere kostnaderna, men säg att du behöver låna till leksaken, då innebär det att du förmodligen behöver helförsäkra till en hög månadskostnad för hur roligt är det om du klotar hojjen som du har 50k i lån på om du bara har trafik? i mitt fall så visst hojjen är i värsta fall åt helvete, men jag har iaf inga lån på den utan är fri, har jag tur så kan jag sälja delar från den för att inte gått så mycket back, och i vilket fall så lär jag ha lagt mindre pengar på hojjen än vad den som helförsäkrat efter första året. kanske dumt och konstigt förklarat men så tänker jag

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag håller med de som är inne på spåret köp idag betala i morgon mentaliteten där man dessutom bortser från alla mindre utgifterna som blir stora om man summerar dem. Räkna ut om ni gör något av följande hur stor utgift det blir på en månad tillsammans och var för sig.

Godis/läsk/glass när suget finns
Ett paket cigaretter/snus om dagen
Fika ute varje dag
Lunch ute på vardagar
Middagar ute i veckosluten/helg samt något stopp på en bar en kväll i veckan

Räcker det inte att spara in där får man gå vidare med att se över ens kostnader. Olika typer av fasta abonnemang. Numera betalar nog många för bredband hemma, mobilabonnemang med fastpris/surf, oanvända gymkort, aktivt golfmedlemskap fast man aldrig spelar.

Är man en familj kan man fundera på om man verkligen behöver två bilar och om man har kan man se över ägandekostnaderna på dessa. Många köper relativt nya bilar och får sig en chock när de verkliga kostnaderna för ägandet kommer ifatt dem. Den dagen de säljer eller byter in och värdeminskningen kommer som ett slag i ansiktet.

Kreditkorten kan det vara en bra ide att klippa sönder. Man får en sämre överblick även om vissa av dem erbjuder en bra summering. Med kortet har man ständig tillgång till pengar. Om man saknar kontanter drar man sig från att gå till bankomaten för att köpa den där onödiga prylen. Man har tid till eftertanke om det verkligen är nödvändigt. Sist men inte minst kan man ju göra en budget vad man minst behöver för att känna att man får en dräglig vardag. Sedan hålla sig till det och tacka nej till kompisars förfrågningar om resor, krogliv och egna köpbegär för att fylla nyhetens behag.

Egentligen behöver man inte så mycket. Tak över huvudet, kläder och mat för dagen samt känslan att vara behövd på ett eller annat sätt samt ha något mål att sikta på. Det kan vara vad som helst. Ett lång eller kortsiktigt.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
En sak är iaf säker, det intressanta är inte vad du tjänar, utan vad du har kvar efter fasta utgifter, har gott om vänner med bra mkt bättre lön som ojar sig den 15:e & börjar använda krediterna....

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjo!

Låter mycket för att leva ensam. Jag har ca 18000kr också, men då ligger maten på 4000kr och hyran på ca 7500kr i månaden. I övrigt är rubbet inräknat i det...inkl bilens utgifter såklart.

Har undvikit så mycket fasta avgifter som möjligt. Äger inte ens en smartphone och använder inte wap-tjänsten på min w810. :D

//KaliZ

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Jag har gjort så att jag öppnat ett sparkonto dit jag för över 30-40% av nettolönen direkt den åker in på kontot. Sen betalar jag räkningar för pengarna som blir över och lever på resten utan att behöva bry mig då jag redan stoppat undan en summa. Funkar bäst för mig :)

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Först och främst måste jag klargöra en sak.

JAG HAR ABSOLUT ALDRIG BEFATTAT MIG MED SMS LÅN

Det var ett rejält slag under bältet pojkar, jag är sårad.

Men jag har kollat igenom allt lite igen, och upptäckte att jag tabbade mig lite med uträkningen.
Hade slängt in mat resor bränsle och lite annat småskit.
Men fortfarande är det inte långt ifrån 18000 och fortfarande högre än det behöver vara.

Jag har ett blancolån som jag tog när hojen rasade gång på gång och suget var för stort, sen köpte jag en bil som också rasade rejält en gång och jag var just då absolut tvungen att få den fixad asap.
Nu har jag ett lån från VW som det är ok ränta på, men blancolånet har hög ränta tyvärr.

Jag lever inte direkt något flashigt krogenliv eller köper saker på löpande band, har infört köpförbud på mig själv sedan 1.5 år och det fungerar mycket bra.
Kanske går ut en gång i månaden max och går på bio varannan vecka med mina syskon.
Äter ute en gång i månaden när jag är hemma.
Thats it i stort sett.
Kollen har ju som sagt bara börjat och just nu är jag inte hemma så jag kan göra något seriösare försök.
Men jag gillar en del tips jag får av er, saker som egentligen är rätt uppenbara och logiska men inte praktiseras ändå.

Det där med tusenlappen på fickan ska jag ta till mig.

Smagatusk

Guest
Jag och tjejen har fasta utgifter på cirka 19.000 i månaden, inkluderat ett huslån på 1.4 miljoner. Tillsammans har vi ut cirka 55-60.000 och när allt är betalt och vi lagt undan pengar i bufferten så har vi cirka 25.000 över. Vi lever inte i lyx, tycker inte att vi spenderar mer än vi behöver. Innan lönen kom in nu den 25 så hade vi 79 spänn på kontot. Så är det i stort sett varje månad.

Jag fattar fan inte vart pengarna tar vägen...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har ett blancolån som jag tog när hojen rasade gång på gång och suget var för stort, sen köpte jag en bil som också rasade rejält en gång och jag var just då absolut tvungen att få den fixad asap.
Nu har jag ett lån från VW som det är ok ränta på, men blancolånet har hög ränta tyvärr.

Se om du kan finansiera om lånen så att du får ner räntan på dem och se till att betala av dem.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
I vårat hushåll som består av 2 vuxna och 2 småbarn i stockholm snittar vi räkningar på 27.000sek i månan.
Detta inkluderar stående sparande på 6000sek i månan och amortering av huslån på 2000sek

Får jag fråga varför ni amorterar 2000, men sparar 6000 i mån? Skulle ni inte vinna på att göra tvärt emot?
Jag funderar detta då jag själv kommer att börja amortera rejält på bostadslånet då huset är färdigrenoverat.Eller är detta dumt, finns det något bra "knep" för att minimera slutkostnaden?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
18k i fasta utgifter på en hyresrätt??
Själv ligger jag på 12k per månad. Radhus med värde på 2,5 ny passat och ny husvagn. Bor själv och min största post är ränta och sen el.
Brukar spara 5-10k per månad, beroende på elräkning och lyx. Äter billigt och gott men tänker mej för.

Plan för sin ekonomi borde varje vettig vuxen människa ha. Att blås allt och leva som om det inte fanns någon morgondag är inte hållbart.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Det jag bryr mig om när det gäller den privata ekonomin är om jag lever över eller under mina tillgångar. Om pengarna alltid räcker till det jag vill göra utan att jag behöver bry mig om när löneutbetalningen äger rum, samtidigt som sparkontot får sin andel, då vet jag att utgifterna ligger på en acceptabel nivå.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Får jag fråga varför ni amorterar 2000, men sparar 6000 i mån? Skulle ni inte vinna på att göra tvärt emot?
Jag funderar detta då jag själv kommer att börja amortera rejält på bostadslånet då huset är färdigrenoverat.Eller är detta dumt, finns det något bra "knep" för att minimera slutkostnaden?

Jo det hade vi säkert men sparandet är fördelat på olika saker som vi behöver pengar för.
2500sek till semesterkonto
2500sek till sparkonto
1000sek i långsiktigt sparande till ungarna
Och
2000sek för amortering

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Vi har fasta utgifter på ca 22 000/månad varav hyra är ca 11 000 sek o resten är fasta avgifter såsom el/gas/internet/försäkring osv. Just boendekostnaden är ganska saftig medd Svenska mått mätt men England är dyrt, särskilt runtom London. Visst kan man hitta billigare boende men en viss standard vill man ju ha och dessutom reser jag mycket i jobbet så det sparar mycket tid att bo nära Heathrow.

Dock har vi inga lån och vi sparar ganska mycket per månad för att så småningom köpa något.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA