Bilen är en BMW 530 bensinare.
Motorn hostade och hackade vid kallstart, men bara ibland. När jag bestämde mig för att lämna in den för felsökning så hände det ca 20-25% av kallstarterna. Blev alldeles för störande för mig!
Efter felsökningen så ville dom byta två injektorer, tändstiften på samma två cylindrarna och alla sex tändspolarna.
...det gav noll resultat i förbättring.
Lämnade in den igen, dom sa att datorn säger inte att det finns något fel på något mer. Varken injektorer eller högtryckspump. Men att erfarenheten är att motorerna inte brukar bli bra förrän alla injektorer är bytta...
...jaha, det är väl bara å slanta upp så att resterande fyra injektorer blir bytta.
Dom erbjöd sig att byta dom utan att ta betalt för arbetet.
Kostade ändå ca 11600 för 4 injektorer.
Nu då... ska den väl funka...
Jo... det verkade bli bra med kallstarts-trilskandet, men ett nytt fenomen dök upp...
Vid halvhård acceleration så ryckte den till vid ett specifikt varvtal, verkade det som, och motorlampan tände sig och begränsad effekt tillgänglig sa den i infotainmentdisplayen.
Stannade jag stängde av och startade igen så var motorlampan borta och all effekt tillgänglig...
Vid mjuk acceleration och fullgas-acceleration så fungerade den som den skulle.
Lämnade in den igen, inget fel nu heller enligt diagnosdatorn.
Inte heller vid test av högtryckspumpen, som misstänktes vara orsaken.
Dom ville dock byta den ändå, lite på chans eller kanske som en kvalificerad gissning...
Gick på nästan 12000:-
Detta verkade dock göra verkan... nu fungerar bilen som den ska sedan dess.
Ska säga att det var ett batteribyte för ca 4250 inräknat i dom 46000 kronorna.
(Ett dyrt batterihelvete... bara det kostade strax under 2900).
Hoppas den fungerar en stund nu...