Direktrapport från Falken-träningen

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Mattiaz skrev:
Fan va tråkigt, har du ersättningskåpor Xenomorf?
Och Abstruts väntar man ju besked från också :/

Klart jag har nya kåpor att sätta på, och tror inte det är några större bekymmer att laga de som satt på....

Men det kanske är lika bra att inte laga dem, man lär ju garanterat klota fler gånger! :p
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
chrille-r1000 skrev:
Han får skaffa sig däck som håller värmen bättre på vänster sida.

Svårt att ha bättre däck än de slicks han körde på. Det är ju i princip bara en vänster på Falkenbergsbanan och med tanke på dagens temperatur så är det inte underligt att han lowsidade där.
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
Gubbar o gummor!

Tänk på att detta är racing. Gränser är där för att testas och klotningar är oundvikliga.
De som ställer upp o tränar ... just det tränar ... gör det för att bli bättre. Alla som utfört någon form av träning vet att det händer inget så länge du håller en takt som du är komfortabel med och då sker det heller ingen utveckling.

Åter igen, på licenskursen får vi lära oss att det finns bara två typer av RR-förare: den som har klotat o de som skall klota.
Att sedan känna på vårsådden i första böjen är kanske lite magstarkt. :D
Men Apstruts klotning var mer väntad. De som inte känner till Falken så innehåller den endast en (1) vänstersväng som tas ganska hårt o under acceleration. Nu när väderlaget är som det är så kan det vara extremt knepigt att hålla vänstersidan av däcken varma i ett helt varv innan du är tillbaka till samma säng igen.
Jag ser inte en klotning som ett nederlag utan näst intill som en vinst. Jag inbillar mig att man kan lära sig en massa om man sätter sig ner o försöker analysera vad som hände, vad du gjorde som fick dig att klota. Allt för att kunna ligga strax under gränsen istället för just över vid något tillfälle.
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Det hände en hel del på den något oglamorösa, kalla och gödseldoftande träningen.

Metallis och Jalle kom aldrig ens ut på banan. M hade oljeläckage och Jalle han bara få i ettan innan motorn stendog.

Xeno körde enligt vittnen rakt fram i kurvan på bakdäcket! Det har du inte berättat Xeno!

Apsnus hade den goda/dåliga smaken/turen/oturen att köra omkull PRECIS framför ögonen på syrran, Canoly, McB, Don Q och mig. Jag hann knappt uppfatta vad som hände (för mig såg det ut som om bakhjulet försvann i gaspådraget), men det otäcka gnisslande, skrapande ljudet av en mc som glider på sidan glömmer man inte i första taget.

Massa sporthojkändisar träffade man också, förutom de som körde. :hej
Seizure Later
McB
Don Q
Acrid
Fluppen
Mavve
PeNo
Ankan m.fl.

Det finns foton på både Xeno och Apis när de åker skamkärra!
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Klart kul att kolla på. Kan knappt vänta tills jag får rejsa. :)

Träffade en del kändisar jag med. :hej

750RR
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Bilder från falkenberg hittas på www.ketogan.com.

Klicka på pictures och sotera på falkenberg.

/KetogaN
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Macho Woman skrev:
Det hände en hel del på den något oglamorösa, kalla och gödseldoftande träningen.

Kallt var det, men någon gödseldoft kände jag inte av. Är du säker på att det inte var något som hade fastnat i näshår/mustach? :D

Det finns foton på både Xeno och Apis när de åker skamkärra!

Don Björne och Niels, upp med fotona nu! :crash
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Så fruktansvärt kul! Weeeeeee! Satan, jag vill köra imorgon igen! :rock

Till att börja med var det kul att se såväl bekanta ansikten som nya diton. Det var också kanontrevligt att morsa på Jalle också IRL för första gången. Vi tar dem nästa gång Jalle!

Angående körningen. Vi rullade ut allesammans och fes omkring i ett gäng varv för att komma in i matchen och värma däck lite. Alla var ju ringrostiga efter vinteruppehållet och man behövde ju känna sig för innan man kom in i det. Jag satt med röven parkerad i sadeln och bara hängde på till att börja med. Jag hade siktet inställt på Micke och låg och sniffade hans ångor ett tag.

Successivt höjdes tempot och när det började gå på lite mer fick jag problem med mitt visir. När jag stängde helt så immade det igen så jag var tvungen att köra med en liten glipa, problemet var att när jag gasade på ordentligt på rakorna så blåste ju skiten igen. Jag gick in i depån för att klura ut något. Nisse och jag pratade lite och han kom med ett förslag som vi dock inte kunde lösa utan saftdunkar... :)

Återigen ut på banan för att lika kvickt gå tillbaks in i depån. Jag kunde inte köra så här! Sista varven höll jag andan i stort sett mellan visiröppningarna. Jag gick återigen in i depån och Metallgutten fixade fram lite silvertejp på bästa MacGyver-manér. Vi fixerade visiret med en liten glipa på ca 3cm och sedan bar det iväg ut igen.

Nog fick jag frisk luft alltid, lite väl mycket luft. Efter blott två varv så gick jag in i depån för att ånyo låta Metallgutten leka superhjälte. Denna gång tejpade vi visiret med en glipa på ca 1cm och nu vart det kanon.

Jag värmde däck i något varv och sedan började man gasa lite mer. Nisse noterade att man hängde av en och annan R1:a och jag låste nu upp rövlåset och började röra mig lite på cykeln och knäna började mäta asfaltsavstånd. Varv två och tre kändes helt ok och på fjärde växte hornen ut än mer. Kommer på mål- och start, går in i långa högern, över krönet och dyker sedan ner vänster. När jag gör förflyttningen åt vänster på hojen så upptäcker jag att någon har snott framhjulet. Framändan bara försvinner iväg och jag kanar på asfalten en bit och sedan ut i spenaten. Väl ute i det gröna, eller snarare i gruset, så börjar jag göra några volter. Det är först nu jag börjar tänka lite då jag tidigare endast konstaterat att "Fan, här flyger man...". Min enda tanke då jag tumlar runt, runt är att "Se nu för fan till att inte bryta nacken"... ...och det gjorde jag ju inte. :)

Då man väl parkerat sig på beachen så studsar jag upp med en gång och rusar bort till hojen som vid en första anblick verkar någorlunda intakt. Jag får åka häst och kärra in till depån och sedan gör man en lite grundligare översyn på grejorna. Får till slut igång motorn och det verkar bara ha blivit kosmetiska skador på kåporna.

Som tur var skedde ju kraschen i en av de långsammare kurvorna och tillika i den enda vänstern. Som tur var är ju partiet lite slöare som sagt, iaf för en annan snigel och jag tror inte man kör fortare än strax över 100 innan man går på gasen genom vänstern. Att jag lade mig ner är troligtvis en kombination av kall vänsterdäckssida (med tanke på vädret och faktumet att det bara finns en "riktig vänster" samt en fjädringsteori som Nisse hade, men den får han dra själv då han är den mer tekniskt bevandrade av oss två.

Att döma av Ketogans bilder var det tydligen två till som gick av på samma ställe idag. Jag antar att kurvan motsvarar Torparn på Sviestad, en klassiker s a s.

Nåvä, jag hoppas ha hojen back in business om ca två veckor och därefter är det dags igen. Jag är riktig körkåt nu, frånsett vurpan kändes allt dj*kligt skönt idag. Dock, lite högre temperatur vore ju trevligt.
 
Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
Så fruktansvärt kul! Weeeeeee! Satan, jag vill köra imorgon igen! :rock

<JÄTTESNIPP>

Nåvä, jag hoppas ha hojen back in business om ca två veckor och därefter är det dags igen. Jag är riktig körkåt nu, frånsett vurpan kändes allt dj*kligt skönt idag. Dock, lite högre temperatur vore ju trevligt.

Gott att höra att du inte tar för illa vid dig av det lilla missödet. På't igen bara! :tummenupp
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Det är ju själva f*n att man ska vara sjuk, jag ville ju också vara där och se detta.
Jaja det kommer väl fler tillfällen, skönt att det inte blev några personskador vi vurporna iaf.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
McB skrev:
Gott att höra att du inte tar för illa vid dig av det lilla missödet. På't igen bara! :tummenupp

Jag får lov att säga detsamma! Skönt att det gick såpass bra och att du är positiv. :tummenupp
 

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Ort
St Höga
Hoj
R1-01, no more
:tummenupp
Fan va sköj det ser ut!!
Vem är detta(från KetogaN's hemsida)?? Feeet hoj! är det radial bromsar eller??
 

Bifogat

  • 2003-04-02_nr_fyra.jpg
    2003-04-02_nr_fyra.jpg
    94 KB · Visningar: 368

Canoly

Guest
stavgren skrev:
Gôtt att det inte var värre. Hur gick det för Apstruts?

Den här gången gick den tråkiga vänstern bra. Tror att det är Apstruts jag har fångat.
 

Bifogat

  • apstruts vänster.jpg
    apstruts vänster.jpg
    83.8 KB · Visningar: 356

Canoly

Guest
XENOMORF skrev:
Klart jag har nya kåpor att sätta på, och tror inte det är några större bekymmer att laga de som satt på....

Men det kanske är lika bra att inte laga dem, man lär ju garanterat klota fler gånger! :p

Här ser det bra ut.

XENOMORF
 

Bifogat

  • xeno vänster.jpg
    xeno vänster.jpg
    60.8 KB · Visningar: 343

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Premiärträning med mörka moln och +5 grader, vi packade med oss för mycket prylar som vanligt, men man vet ju aldrig va man kan behöva, Xenosmurf med sitt ½ miljoners GP stall lånade verktyg och även Apstrutsen lånade verktyg (jag undrar varför) mina verktyg har en förbannelse, bägge dessa posörer klotade inom kort.

Falken har nu fixat cementerad depå, trots små vattenpölar så är det bättre än grusdepå.

Jag körde 36 varv = 7.2 mil på bana, jobbigt men jätteroligt att få köra riktig räcer, min cykeldator flippade ur, lite oljesprut på sidokåporna samt att bromskoppen lossnade efter ½ träningen.

Metallgutten fick oljeläckage på rettan och Jalle hade elfel, tråkigt att det strulade grabbar, bara att bita ihop och komma igen.

Jag växlade åt fel håll 2 ggr på 36 varv, nu börjar jag lära mig, mina varvtider blev bättre och bättre, jag fegade duktigt i vänstern där dom flesta avåkningarna skedde.

Idag är man nöjd och har träningsvärk i armar och ben, jag älskar bankörning och tackar även våra supporters för att dom hjälpte till i depån.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top