Dirt bike JH110X (110PY)-oljefråga+bilder

trött fet å 43

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Grimsarbo
Hoj
Suzuki bandit 1200S -01, JH110X-cross, TTM05-cross 125cc (beställd) och en Yamaha PW 80 ( grabbens )
Hallo
Är det någon som vet om det är gemensam olja motor, vx.låda och koppling till JH 110X crossen 110cc och 4-takt. Det finns två avtappningar under motorn, motoroljepåfyllningen se bild har mätsticka. På andra sidan, vx-lådssidan sitter en spårskruv se bild. Kan det vara så att det sitter någon form av "skvalpplåt" i motorn, därav två avtappningar. Vid oljebyte, ska det då också fyllas genom spårskruven vx. lådssidan. Står ingenting om vx-olja i manualen. Crossen fungerar kanon
 

Bifogat

  • Oljesticka.jpg
    Oljesticka.jpg
    119.8 KB · Visningar: 346
  • vx.jpg
    vx.jpg
    100.3 KB · Visningar: 326
  • Dirtbike.jpg
    Dirtbike.jpg
    121.4 KB · Visningar: 367
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
trött fet å 43 skrev:
Hallo
Är det någon som vet om det är gemensam olja motor, vx.låda och koppling till JH 110X crossen 110cc och 4-takt. Det finns två avtappningar under motorn, motoroljepåfyllningen se bild har mätsticka. På andra sidan, vx-lådssidan sitter en spårskruv se bild. Kan det vara så att det sitter någon form av "skvalpplåt" i motorn, därav två avtappningar. Vid oljebyte, ska det då också fyllas genom spårskruven vx. lådssidan. Står ingenting om vx-olja i manualen. Crossen fungerar kanon
Jag har dessvärre inte svar på din fråga, men skulle vara tacksam om du berättade så mycket som möjligt om hojen. Jag har nämligen själv precis beställt en, och är ruskigt nyfiken.
Berätta lite om prestanda, för- och nack-delar m.m.
 

kjh69

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
näsum
Hoj
2st XR600 -94, Yamaha SR500 -81, CBR1000F -99
Varning!!! När ni ska byta olja på de här motorerna, så försäkra er att det är rätt plugg ni öppnar. Det ska vara den stora pluggen mot kopplingsidan,som ni tappar ur oljan av. Den andra är till för kamkedjesträckaren. Har du otur när du öppnar denna så far bla fjäder och annat ut. sånt som kan vara ett h-vete att hitta.

Sedan den pluggen ovanpå med ett mejselspår, den är till för att du ska kunna hitta nollpunkten på motorn = kolven är i topp. Alltså fyller du på olja i den andra pluggen som du ritat in. vid ett oljebyte brukar det gå i ca 7dl vid den här typen av motorer.
mvh
Josun
 

trött fet å 43

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Grimsarbo
Hoj
Suzuki bandit 1200S -01, JH110X-cross, TTM05-cross 125cc (beställd) och en Yamaha PW 80 ( grabbens )
josun skrev:
Varning!!! När ni ska byta olja på de här motorerna, så försäkra er att det är rätt plugg ni öppnar. Det ska vara den stora pluggen mot kopplingsidan,som ni tappar ur oljan av. Den andra är till för kamkedjesträckaren. Har du otur när du öppnar denna så far bla fjäder och annat ut. sånt som kan vara ett h-vete att hitta.

Sedan den pluggen ovanpå med ett mejselspår, den är till för att du ska kunna hitta nollpunkten på motorn = kolven är i topp. Alltså fyller du på olja i den andra pluggen som du ritat in. vid ett oljebyte brukar det gå i ca 7dl vid den här typen av motorer.
mvh
Josun
:Bugar Tack Josun för svaret, brukar du ha i en bra bilmineralolja eller ska man ha en mc-olja JASO-klassad för kopplingens skull?
 

trött fet å 43

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Grimsarbo
Hoj
Suzuki bandit 1200S -01, JH110X-cross, TTM05-cross 125cc (beställd) och en Yamaha PW 80 ( grabbens )
ec2bme skrev:
Jag har dessvärre inte svar på din fråga, men skulle vara tacksam om du berättade så mycket som möjligt om hojen. Jag har nämligen själv precis beställt en, och är ruskigt nyfiken.
Berätta lite om prestanda, för- och nack-delar m.m.
Tjena!
Kul att du har beställt en likadan. Jag har inte hunnit kört så mycket än pga av snömängden, men det lilla jag provat så är jag mer än nöjd. Håller på med inkörning så jag gasar inte fullt än. Den är lättstartad, har ett skönt 4-taktsljud, lättväxlad 4-växlad låda, rejäl skivbroms i fram, trumma bak, enligt märkplåten 5,8 kw ( ca. 8hk ). Mycket kul för lite pengar. Luftfiltret är ett öppet koniskt filter som är ganska utsatt om man kör "skitigt", men det går säkert att ordna på något sätt. Kolla alla bultförband innan du tar den i drift, lite si och så med åtdragningen, kedjan var också spänd som en fiolsträng, så den får du ev, släppa på. Jag är säker på att du blir nöjd
 

kjh69

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
näsum
Hoj
2st XR600 -94, Yamaha SR500 -81, CBR1000F -99
olja

Det finns inget oljefilter på dessa motorerna, så jag rekomenderar att byta oljan ofta. Jag kommer att köra max 3 tim på min olja, men det är jag det. Jag skulle rekomendera att köra på en olja för mc, då jag inte har en aning hur kopplingen skulle reagera på en bilolja.
mvh Josun
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
biltema har en olja sompassar dessa motorerna med våtkoppling.

jag byter olja var 1-2 timmars körning de 10-15 första timmarna.. kan lova att hojen överlever bra mkt längre då.. för varenda gång jag bytt oljan (castrol GPS som är starkt röd som ny) så har den varit toksvart.

motorerna har ett filter - kallas slungfilter.

k
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hur e de med växlarna på den här krabaten? Går dom runt runt, eller är växellådan "normal"?
Ligger 1:an neråt och resten uppåt eller?
Hur klarar dämparna en fullvuxen (ca 80 kg) person?
Är de 6 eller 12 v batteri till elstarten?

Vi kan ju börja med dom frågorna så länge.

Tack på förhand.

@Trött fet å 43
Tack för dom tipsen. :tummenupp
 

trött fet å 43

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Grimsarbo
Hoj
Suzuki bandit 1200S -01, JH110X-cross, TTM05-cross 125cc (beställd) och en Yamaha PW 80 ( grabbens )
ec2bme skrev:
Hur e de med växlarna på den här krabaten? Går dom runt runt, eller är växellådan "normal"?
Ligger 1:an neråt och resten uppåt eller?
Hur klarar dämparna en fullvuxen (ca 80 kg) person?
Är de 6 eller 12 v batteri till elstarten?

Vi kan ju börja med dom frågorna så länge.

Tack på förhand.

@Trött fet å 43
Tack för dom tipsen. :tummenupp
Växellådan är "normal", ettan nedåt, friläge, 2,3,4
12v batteri 4Ah
Dämparen är förhållandevis stum, så 80 pannor är inga problem, väger själv likadant, fast det kan man inte tro när man ser "alias"
 

trött fet å 43

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Grimsarbo
Hoj
Suzuki bandit 1200S -01, JH110X-cross, TTM05-cross 125cc (beställd) och en Yamaha PW 80 ( grabbens )
KristianAE86 skrev:
biltema har en olja sompassar dessa motorerna med våtkoppling.

jag byter olja var 1-2 timmars körning de 10-15 första timmarna.. kan lova att hojen överlever bra mkt längre då.. för varenda gång jag bytt oljan (castrol GPS som är starkt röd som ny) så har den varit toksvart.

motorerna har ett filter - kallas slungfilter.

k
Slungfilter, hur fungerar och var sitter det? Går det att rengöra?
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
trött fet å 43 skrev:
Växellådan är "normal", ettan nedåt, friläge, 2,3,4
12v batteri 4Ah
Dämparen är förhållandevis stum, så 80 pannor är inga problem, väger själv likadant, fast det kan man inte tro när man ser "alias"
De låter ju hur bra som helst.

Beträffande slungfiltret på den motorn, så kan jag tänka mig att det är likadant som på min Honda z 50.
Om man vid olje byte tar bort motorkåpan på höger sida (bakifrån sett) så sitter det ett finmaskigt litet nät i en gummiram, som du kan dra rakt ut och tvätta och blåsa rent.
 

Määt

orange
Gick med
16 May 2004
Ort
Luleå
Hoj
525 -04, CIG14E, JH110X, Ski-Doo Summit 800X 144" -04, Arctic Cat Thundercat 1000 -98 [såld]
Fick min 110X häromdan. Har en 14E sedan tidigare, men denna är ju hur ball som helst. Känns som det är mycket leksak för pengarna. Löjligt rolig att slanga med. Onödigt lågt växlad . 1:an o 2:an går ju knappt att använda. Blir till att försöka hitta ett mindre bakdrev. Bakbromsen (trumma) är kass, men det är bra bett i frambromsen
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Hej
Jag har också köpt en likadan fast med skiva bak :tungan Bara väntar å längter tills den kommer :tummenupp
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
NÅGON som vet om det är samma motor som i GS-311 som florerar i olika gruköps- sammanhang...??
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
El Presidente skrev:
NÅGON som vet om det är samma motor som i GS-311 som florerar i olika gruköps- sammanhang...??
Inte riktigt. Växellådan på GS-311 går runt runt, alltså neutral-1-2-3-4-neutral-1-2-3-4.
Du kommer alltså till neutralen direkt från 4:an.

Sån är tydligen inte JH-110X.

Jag har ingen själv ännu (får den i april), men efter vad jag har läst mig till, så verkar JH-110X bra mycket seriösare än Gs-311 på samtliga punkter. Inklusive motorn.
 

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
josun skrev:
Varning!!! När ni ska byta olja på de här motorerna, så försäkra er att det är rätt plugg ni öppnar. Det ska vara den stora pluggen mot kopplingsidan,som ni tappar ur oljan av. Den andra är till för kamkedjesträckaren. Har du otur när du öppnar denna så far bla fjäder och annat ut. sånt som kan vara ett h-vete att hitta.

Sedan den pluggen ovanpå med ett mejselspår, den är till för att du ska kunna hitta nollpunkten på motorn = kolven är i topp. Alltså fyller du på olja i den andra pluggen som du ritat in. vid ett oljebyte brukar det gå i ca 7dl vid den här typen av motorer.
mvh
Josun

Hehe, du lär dig av dina misstag Josun........ :banana
 

trött fet å 43

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Grimsarbo
Hoj
Suzuki bandit 1200S -01, JH110X-cross, TTM05-cross 125cc (beställd) och en Yamaha PW 80 ( grabbens )
:huvet Titta in på www.cuihan.com och se vad han säger om våra JH 110X-crossar ( indragen pga klen framgaffel och triangelbygel ?, måste mena svingen ). Nu får man väl torrbrumma i garaget :hihi
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
trött fet å 43 skrev:
:huvet Titta in på www.cuihan.com och se vad han säger om våra JH 110X-crossar ( indragen pga klen framgaffel och triangelbygel ?, måste mena svingen ). Nu får man väl torrbrumma i garaget :hihi
Men läs om den som man kan byta mot.
En sån skulle jag inte vilja ha. Den e ju shit-ugly. Så klara den endast 75 kg med, och ska jag gå ner till max 75kg med kläder och hjälm och grejer, så kommer jag inte att se särskilt sund ut. :näsblod

Enligt Patrik som äger "riskok" så byter dom tydligen leverantör, därav detta utlåtande.
 

trött fet å 43

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Grimsarbo
Hoj
Suzuki bandit 1200S -01, JH110X-cross, TTM05-cross 125cc (beställd) och en Yamaha PW 80 ( grabbens )
josun skrev:
Varning!!! När ni ska byta olja på de här motorerna, så försäkra er att det är rätt plugg ni öppnar. Det ska vara den stora pluggen mot kopplingsidan,som ni tappar ur oljan av. Den andra är till för kamkedjesträckaren. Har du otur när du öppnar denna så far bla fjäder och annat ut. sånt som kan vara ett h-vete att hitta.

Sedan den pluggen ovanpå med ett mejselspår, den är till för att du ska kunna hitta nollpunkten på motorn = kolven är i topp. Alltså fyller du på olja i den andra pluggen som du ritat in. vid ett oljebyte brukar det gå i ca 7dl vid den här typen av motorer.
mvh
Josun
Hallo Josun
Så här säger Cui Han ang. oljefrågan som jag ställde till honom innan jag fick svar av dig. Det är som du säger, ser det ut som.

De säger det fanns två olika motormodeller, en med separat olja och en med gemensam. Har du två pluggar bör det vara med separat olja. Normal växellådsolja passar i så fall. Vi har ju strikta normer här i europa så de sade man kan ta en "bra olja för växellådan" så funkar det.

mvh Sam
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top