Diskbollstråden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänkte det var dags för en samlingstråd om diskbollar, dessa underbara hjälpmedel för oss hojåkare.
Hur är det med diskbollar egentligen, fungerar de, hur länge håller de, brinner de upp, hur många skall man ha, vilken märke är bäst, spelar densiteten någon roll, hur mycket dämpar de, osv.

Finns det något vetenskapligt test av diskbollar och dess effekter?
Har någon hojtidning gjort ett seriöst test av diskbollar?
Har någon mätt ljudnivån med 1, 2, 3 eller fler diskbollar?
Vad är era erfarenheter av diskbollar?

Tänkte eventuellt testa lite själv med XT:n då den låter lite väl just nu.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Min erfarenhet av diskbollar är att de håller ett tag, och att de med tvål i löddrar.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
De får inte vara som Svinto för dessa brinner upp!

Mina är gamla nu men de är av grövre trådar som inte rostar eller brinner upp. Märke? Kommer inte ihåg...:(

Men jag behöver inte köpa nya under min livstid! :)

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
var ett helvete att kräma in diskbollar i mitt racefit system. dom flög ut hela tiden haha. fick sätta asen runt db-killern:O sen fick ja kommentar på besiktningen (efterkontroll på ljudet p.ga. polis:O ) gubben som jobba där sa "Stäng av hojjen så inte db-killern brinner upp" :rock:arsele

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Min erfarenhet av diskbollar är att de håller ett tag
Hur långt är ett snöre?
Vill ha bättre mått på livslängd här. Hur många sporthojåkar-mil* håller en diskboll?

*Sporthojåkar-mil = redig hårdkörning i övre delen av varvtalsregistret på allmän väg. Banåka är hårdare och sliter mera.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Hur långt är ett snöre?
Vill ha bättre mått på livslängd här. Hur många sporthojåkar-mil* håller en diskboll?

*Sporthojåkar-mil = redig hårdkörning i övre delen av varvtalsregistret på allmän väg. Banåka är hårdare och sliter mera.
Ett snöre är ekCakt dubbelt så långt som det är från mitten till ena änden.
Hårdkörning med diskboll, max tio minuter.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spelar cylinderantalet roll?
Det borde det väl göra :va
Jag menar avgaspulserna från en enstånka slår väl sönder bollen snabbare än ett jämnt flöde från 4 cylindrar?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur får man bollen att sitta fast?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Varför skulle jag gömma discobollen i ljuddämparen? Den skall ju hänga i depåtältet! :banana

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Då så, lite diskbollar inhandlade för framtida test.
Det blev Willys och Coops diskbollar.
Nu är jag inte helt hundra vilken som kommer vartifrån, men jag tror den blåa var från Willys och den vita ifrån Coop.

Här märks redan skillnader i densitet/vikt per boll. Man får 18 gram per boll från Kron. Bollen har dock en lite fastare form och känns att den sitter ihop lite bättre.
Diskboll_1_1.jpg
Diskboll_1_2.jpg

Fixas diskboll är 2 gram tyngre, men är å andra sidan inte lika hårt packad.
Diskboll_2_1.jpg
Diskboll_2_2.jpg

Tänkte testa hur de tål värme samt hur väl de dämpar ljud i en XT600:a. Har db mätare så först referenstest utan diskbollar och sen börja med 1 boll för att sen öka på med mera bollar successivt.
Vad mera bör testas?

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Har alltid funkat bättre för mig..

images

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fixas bollar fick jag dra ihop och fästa i ljuddämparen med svetstråd, dom hängde i långa slamsor ur dämparna på väg till besiktningen ändå. -1 på fixa alltså.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Då skall vi se testade på R6:an istället för XT:n.

Dämparen i fråga är en Dan Moto Conical GP
14cc7b2950c7657f9fff81725800fe72.image.549x550.jpg

Monterade en hållare/plåt ungefär i mitten av dämparen så att diskbollarna skall stanna kvar. Packade inte diskbollarna stenhårt men tryckte ned dem med ett verktygsskaft så de satt kvar.
Mätte bara på tomgång med respekt för grannarna.

Intressant nog är skillnaden mellan 1 & 2 diskbollar samt 3 & 4 diskbollar väldigt liten jämfört med hoppet mellan 2 & 3 diskbollar.
:va

Sen satan vad R6:an är känslig med mottrycket i avgassystemet. XT:n bryr sig inte nämnvärt om det sitter något som hindrar flödet i dämparen. Men R6:an med 4 diskbollar vill inte varva över 7000 rpm längre. Med 2 diskbollar så går den bättre men fortfarande taskigt. Helt öppet så är den säkert i det tunnaste laget. Så 1 diskboll är väl det optimala för just denna dämpare. Fast då låter den ganska redigt :D

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Då skall vi se testade på R6:an istället för XT:n.

Dämparen i fråga är en Dan Moto Conical GP
View attachment 408668

Monterade en hållare/plåt ungefär i mitten av dämparen så att diskbollarna skall stanna kvar. Packade inte diskbollarna stenhårt men tryckte ned dem med ett verktygsskaft så de satt kvar.
Mätte bara på tomgång med respekt för grannarna.

Intressant nog är skillnaden mellan 1 & 2 diskbollar samt 3 & 4 diskbollar väldigt liten jämfört med hoppet mellan 2 & 3 diskbollar.
:va

Sen satan vad R6:an är känslig med mottrycket i avgassystemet. XT:n bryr sig inte nämnvärt om det sitter något som hindrar flödet i dämparen. Men R6:an med 4 diskbollar vill inte varva över 7000 rpm längre. Med 2 diskbollar så går den bättre men fortfarande taskigt. Helt öppet så är den säkert i det tunnaste laget. Så 1 diskboll är väl det optimala för just denna dämpare. Fast då låter den ganska redigt :D

Intressant! Men kan du inte göra en "2 meter fullgas" som man brukar göra i RR-depån?

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Kul tråd. Jag har provat Coop-bollarna. 5 bollar på en stånka med minizoom.
Blev riktigt tyst , men packade ihop sig på väg till besikningen så det gick inget vidare.
På andra försöket pressade jag in ytterligare 8 bollar. Körde hojen i bilen till besiktningen
och den gick igenom.
Kände att det inte var en långsiktig lösning så jag plockade ut dem.
De hade redan börjat rosta och var ganska bökiga att få ut.

Hoppas du fortsätter din forskning . Vi är nog många som önskar en bra lösning på problemet.

Nyheter
CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser