Diskmaskinen pajjade, ska föreningen betala?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Alltid någon annan som ska betala.
Sen kan man väll säga att det manliga alternativet till det kvinnliga Hen är Hom?

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Någon annan betalar ju inte..? Han hyr ju. Dvs betalar hyra för en lägenhet som ska ha den överenskomna standarden. Hos seriösa värdar (dvs anknutna till Fastighetsägareföreningen) finns utgifter med i kalkylen: En del av hyran sätts av till underhåll. En del till löpande kostnader. En del till vinst.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Någon annan betalar ju inte..? Han hyr ju. Dvs betalar hyra för en lägenhet som ska ha den överenskomna standarden. Hos seriösa värdar (dvs anknutna till Fastighetsägareföreningen) finns utgifter med i kalkylen: En del av hyran sätts av till underhåll. En del till löpande kostnader. En del till vinst.

Underhåll är kommunism! :mad:

Vinst skare va! :fakta

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Den som använder och har sönder maskinen bör rimligtvis också betala den. Hjälper hyresvärden dig att bädda sängen också?

Finns inga mer handlingsförlamade och gnälliga människor än folk i hyresrätt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
När jag bodde själv hade jag En tallrik, mugg, gaffel, kniv. En gryta och en gjutjärnspanna, fick aldrig något diskberg. . . . . ;)

Jag har kastat 4 set med bestick/porslin pga bristande intresse i diskning genom åren :hihi

Pappersmuggar till gästerna?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag bodde själv hade jag En tallrik, mugg, gaffel, kniv. En gryta och en gjutjärnspanna, fick aldrig något diskberg. . . . . ;)

Var tallriken för när du hade gäster? I sann diskoptimeringsanda äter man ju ur kastrullerna. :hihi

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Det spelar ingen roll vem som installerat maskinen, värd eller tidigare hyresgäst. Finns den där vid inflytt och har inte värden explicit uttalat att den inte ingår i hyran är det värdens ansvar att se till att den fungerar. Punkt.

Står diskmaskinen i lgh vid inflyttning utan att nya hyresgästen överenskommit med tidigare hyresgäst om att ta över den så är ansvaret för diskmaskinen hos fastighetsbolaget, helt korrekt. Problemet i TS situation är (av fakta i inlägget att döma) att diskmaskinen till stor sannolikhet är "övertagen från tidigare hyresgäst" och TS blir därför ägare till maskinen, därför har han fått den information han fått av kvartersvärden. Skulle diskmaskinen gått över till fastighetsbolaget eller varit deras från början skulle den till stor sannolikhet stått med i lägenhetsspecifikationen eller i hyreskontraktet eftersom dem kan ta ut högre hyra pga diskmaskinen. Det är väldigt vanligt att fastighetsbolag är noga med att informera den nya hyresgästen vad som gäller ansvarsmässigt vid övertagandet av diskmaskin som finns från en tidigare hyresgäst, oftast diskuteras det vid besiktningen, visningen, kontraktsskrivningen eller står det i bolagens information vid in/avflytt vad som gäller så det lär inte "glömmas" i första taget, vill sen den nya hyresgästen inte ta över diskmaskinen får tidigare hyresgäst ta bort den i samband med avflytt. Kombinationen av kvartersvärden uttalande, avsaknaden av maskinen i kontraktet och många fastighetsbolags vanliga rutiner gällande övertagande av diskmaskiner mellan hyresgäster vid in/avflytt gör att TS till stor sannolikhet är ny ägare till diskmaskinen. Eftersom han troligtvis är ägaren av diskmaskinen kommer en vända hos hyresgästföreningen inte göra att fastighetsbolaget reparerar diskmaskinen.

Obs! Det är inte omöjligt att fastighetsbolaget är ägare till diskmaskinen, fast det är ganska osannolikt i denna situation med tanke på den fakta som uppges.

Padde: Försök att vid en tvist gällande exempelvis en vattenskada bevisa...

Detta skrev jag iofs ingenting om, skrev bara att det du syftade på kallas fackmannamässig installation. Tog bort inlägget pga blev lite väl mkt information som inte handlade om själva ämnet om fastighetsbolaget skulle laga maskinen eller ej.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen