Diskriminering av arbetslösa

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Det är inga problem att betala ut bidrag till höger och vänster, det är bara att spara in lite mer på annat håll:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14449059.ab

Tanten får behålla 2700kr/mån i pension. De pengarna kan ju hjälpa någon annan stackars arbetsvägrare istället.

2700kr/mån...jäkla lyxtant...

:dummer

FYFAN! När glömde politikerna att allt vi har idag kan vi tacka våra pensionärer, deras föräldrar osv för. Att hynsa runt med gamla människor som inte orkar eller vet hur man säger ifrån gör mig så jävla illamående.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
När glömde politikerna att allt vi har idag kan vi tacka våra pensionärer, deras föräldrar osv för.

Fast pensionärer med garantipension är ju oftast kvinnor som inte betalat in något till statskassan....
Och vad reglerna beträffar är jag rätt säker på att de är skapade för att hålla just folk som den typiske SH:aren nöjd då det hade blivit ett jäkla liv om det kom fram att utomeuropeiska invandrare med dubbelt medborgarskap börjar flytta tillbaka till sina hemländer med bibehållen garantipension...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tillhör du inte de som blivit söndercurlade behöver du ju inte ta åt dig! :)

.....Du kanske tillhör de som skulle förstå att det ingår att man skall lyfta en läskback då och då om du skulle jobba på en restaurang.
Det gör inte den nyanställde 18-åriga tuggumibrewden som börjat på restaiurangen/caféet där damen jobbar. Hon fick nästan en stroke när en av diskarna inte fanns inom räckhåll och kunde hjälpa till och min dam sa åt henne att det ingår i arbetsuppgifterna att bära läskbackar... Men hon tycker det är sååååå kul och sååå sköön stämning när hon får servera latte och fnissa med kunderna...

Det är bara så svårt att förbise allt prat om "Den söndercurlade generationen" och "Ni lata nittitalister" med mera...:D Känner mig inte träffad, så jag tar inte åt mig. Men ändå, det verkar som att så många av de som tror och tycker som tidigare nämnts inte ens kan tro på att det finns undantag... vilket jag finner smått fascinerande:va Blir lite krengt av att bli dragen över samma kam liksom, men jag tar inte åt mig av sånt som inte stämmer in på mig personligen. Dock skulle jag gärna byta generation så att jag slipper bli placerad i samma fack...:gnissla

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Fast pensionärer med garantipension är ju oftast kvinnor som inte betalat in något till statskassan....
Och vad reglerna beträffar är jag rätt säker på att de är skapade för att hålla just folk som den typiske SH:aren nöjd då det hade blivit ett jäkla liv om det kom fram att utomeuropeiska invandrare med dubbelt medborgarskap börjar flytta tillbaka till sina hemländer med bibehållen garantipension...

Självfallet, men är det inte det institutionella regelverket som är bristfälligt i så fall?

regelverket verkar även vara anpassat för detta: "För att få full garantipension ska du ha bott minst 40 år i Sverige. Garantipensionen blir därför lägre om du bott kortare tid än 40 år i Sverig"

källa: http://www.pensionsmyndigheten.se/Garantipension.html

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Han är ju krengt, hur typiskt är inte det! Min kasse är restad.

Så vem fan ska jag ta upp den här kränkningen med och få ut tusentals med stålars??:va Kan jag stämma hela samhället tro?:va Ge mig!:mad:

...:rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det räcker så väl med att dom får mer i pension trots att dom aldrig har jobbat här för att få mig flyg förbannad.

http://www.kristianstadsbladet.se/d...pengar-som-hon-har-betalt-in-under-livet.html

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det räcker så väl med att dom får mer i pension trots att dom aldrig har jobbat här för att få mig flyg förbannad.

http://www.kristianstadsbladet.se/d...pengar-som-hon-har-betalt-in-under-livet.html

Fast "mer" får dom(tm) väl bara únder första året då dom(tm) får ut etableringsbidrag för att kunna skapa sig en ny tillvaro efter att ha kommit tomhänta?! Köpa sådant som man normalt samlar på sig under decennier?! Därefter är dom(tm) ju hänvisade till en reducerad garantipension.

Eller hävdar du att invandrare för resten av livet kommer lyfta mer än svenska pensionärer baserat på en insändare som i sin tur återberättar vad någon annan berättat för en bibliotekarie?

Jag vet iofs att den där insändare sprid som en löpeld bland avpixlarna men du får gärna ge nig något mer konkret. Om vi bortser från det första året då invandrare får olika former av etabableringsbidrag, vad mer än garantipension har de att vänta därefter som inte svenska pensionärer får?

Edit:
Jag säger inte att du har fel. Jag är inte någon hejare på pensioner, bidrag och ersättningar. Jag vill bara ha någon lite mer givande än en insändare fylld med anektoder. Om det är som du antyder, att invandrarpensionärer som aldrig jobbat i Sverige får mer än svenska pensionärer får efter ett helt arbetsliv så är det givetvis uppåt väggarna och jag blir lika upprörd som du.
Däremot misstänker jag att det återigen är ett fall där man jämför äpplen med päron och blandar in tillfälliga etableringsbidrag i jämförelsen med svenska pensioner...

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är bra! :fakta Ta med den erfarenheten in i andra trådar.

Jag vet att du och jag ibland (eller kanske rentav ofta?) har skilda åsikter, och åsikter har man ju av diverse olika orsaker. En del har jag kanske för att jag är ung och en aning naiv (dock är jag jävligt cynisk enligt min mor:D ), andra beror på något helt annat. Men jag är inte så naiv (korkad) att jag räds att hugga i eller blir kränkt av att tvingas arbeta för min lön. Den typen av curlad mentalitet är nog mer intelligensbetingad än generationsbetingad:)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eller hävdar du att invandrare för resten av livet kommer lyfta mer än svenska pensionärer baserat på en insändare som i sin tur återberättar vad någon annan berättat för en bibliotekarie?

Jag vet iofs att den där insändare sprid som en löpeld bland avpixlarna men du får gärna ge nig något mer konkret. Om vi bortser från det första året då invandrare får olika former av etabableringsbidrag, vad mer än garantipension har de att vänta därefter som inte svenska pensionärer får?

Jag vet inte vad Krisianstadsbladet är för tidning, men Göran Dandelo som har skrivit det där verkar definitivt inte vara någon Avpixlatanhängare då han om man letar vidare på samma tidning har polisanmält just Avpixlat.

Vore det kanske inte rimligt att uppgifterna dementerades minst lika stort vitt och brett som dom spreds om det vore så att dom var felaktiga?

Jag har inte sett en enda dementi eller förklaring om att det skulle vara tillfälligt innan du påstod det, jag tycker nästan att någon av dom traditionella medierna skulle ha gått ut med dom uppgifterna i såna fall, dom brukar ju ha bråttom att påpeka felaktigheter om dom hittar några.

Det verkar dock inte bättre än att uppgifterna stämmer.

En biblotekari i sverige har förmodligen studerat några år i början av sin arbetsföra ålder, hon kanske har fött ett par barn som hon har varit mammaledig med, samt hon kanske har jobbat deltid ett par år när barnen varit små.

Hur dom beräknar pensionen på människor som inte ens har bott i Sverige innan pension har jag ingen aning om, då inte jag heller är någon hejare på dom reglerna och det inte är något som Aftonbladet gör en extrabilag om.

Men får dom en spänn mera i månaden än en gammal livstidshemmafru så är det käpprätt åt helvetet.
Min mormor må aldrig ha förvärvsarbetat en dag i sitt liv då hon var hemma och skötte gården då morfar jobbade för två, det var könsrollerna på den tiden, men det har ju ÅAS inte dom som kommer hit efter 65 heller.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vore det kanske inte rimligt att uppgifterna dementerades minst lika stort vitt och brett som dom spreds om det vore så att dom var felaktiga?

Det är inte så lätt att bemöta den typen av anektdotdriven bevisföring som f.ö. inte ger några detaljer utan bara säger att person A får si och person B får så...

Det intressanta i sammanhanget är ju att veta vilka ersättningar det är som ingår i respektive summa och hur vad som ligger till underlag för respektive prövning.

OM det nu är så att det enbart handlar om "ren" pension och den som aldrig betalat en krona får mer än den som jobbat hela livet så finns det väl knappast någon som inte tycker det är upprörande? :va

Min poäng är fortfarande, att en insändare med anekdoter utan en enda uppgift om detaljerna är meningslös som diskussionsunderlag. Om man skall uppröras över att det ena äpplet är dyrare än det andra äpplet så kan det nog ändå anses vara ett krav, att vi till att börja med, säkerställer att vi inte sitter och jämför svenska höstäpplen med granatäpplen....

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min poäng är fortfarande, att en insändare med anekdoter utan en enda uppgift om detaljerna är meningslös som diskussionsunderlag. Om man skall uppröras över att det ena äpplet är dyrare än det andra äpplet så kan det nog ändå anses vara ett krav, att vi till att börja med, säkerställer att vi inte sitter och jämför svenska höstäpplen med granatäpplen....

Eftersom pensionsmyndigheten knappast skickar in en spec på pensionerna ifråga till tidningen måste man ju diskutera utifrån dom uppgifter man ges.

Skulle insänderen ha varit fruktansvärt förljugen skulle nog någon ha kunnat dementera uppgifterna direkt.

Någon på pensionsmyndigheten skulle ju direkt kunna säga "Det är helt omöjligt, så kan det inte gå till, det kan aldrig bli så, det finns spärrar mot det i pensionssystemet"

Fast det kanske kan det då, eftersom ingen dementi på uppgifterna har synts till, och Göran Dandelo är tidigare medlem i partierna Moderaterna och Kristianstadsbygdens framtid, men för tillfället i Sveriges pensionärers intresseparti, så jag anar att han har en viss insyn i just pensionsfrågor.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Eftersom pensionsmyndigheten knappast skickar in en spec på pensionerna ifråga till tidningen måste man ju diskutera utifrån dom uppgifter man ges.

Det står inget om att det rör sig om pension. Det står att det rör sig om vad hon får sammanlagt, alltså bidrag, pension och andra ersättningar.

Om en person endast har pension och den andre även har rätt till andra ersättningar är det väl heller inte märkligt om det finns skillnader i siffrorna.

Men återigen.
Innan jag blir upprörd skulle jag vilja veta VILKA ersättningar som går ut till den ena personen som inte betalas ut till den andra. Först därefter kan man ju börja diskutera regelverken bakom olika ersättningar.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Efter lite snabb googlande så verkar det som så att man kan få upp till upp till 5137 kr (ensamståede) eller 4367 kr (gift/sambo) + hyran betald (upp till 6200 kr singel/ eller 3100 kr som sambo). Alltså en miniminivå då man inte har en skälig levnadsstandard på ev annan pension, bostadstillägg och liknande. Det heter "äldreförsörjningsstödet".

Med reservation att jag har uppfattat det fel.

Vad bibliotikarien kan ha för villkor får någon annan googla fram.

Edit: källa: http://www.pensionssystemet.se

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Efter lite snabb googlande så verkar det som så att man kan få upp till upp till 5137 kr+ hyran betald (upp till 6200 kr singel)

Vad bibliotikarien kan ha för villkor får någon annan googla fram.

5137+6200 = 11337:-

.....Då utgör ju uppenbarligen bostadsbidraget lejonparten av damens inkomst och alltså kommer de även försvinna så snart hyran är betalt.

Med tanke på att bibliotekarien inte hade bostadsbidrag kan man väl anta att hennes boendekostnader är betydligt lägre, inte ovanligt att äldre bor i färdigamorterade hus. Om vi antar att hennes bostadskostnad är 2000:-/mån så kommer ju den disponibla inkomsten för dem båda skilja rätt ordentligt!

Vilke

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha

.....Då utgör ju uppenbarligen bostadsbidraget lejonparten av damens inkomst och alltså kommer de även försvinna så snart hyran är betalt.

Med tanke på att bibliotekarien inte hade bostadsbidrag kan man väl anta att hennes boendekostnader är betydligt lägre, inte ovanligt att äldre bor i färdigamorterade hus. Om vi antar att hennes bostadskostnad är 2000:-/mån så kommer ju den disponibla inkomsten för dem båda skilja rätt ordentligt!

....Å andra sidan så borde invandrarkvinnan bo rätt så bra om hon har en hyra på 6200 kr.

Men du har helt rätt, fria pengar i näven till nöjen borde bibliotikarien ha mer av.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
....Å andra sidan så borde invandrarkvinnan bo rätt så bra om hon har en hyra på 6200 kr.

Så kan det mycket väl vara men det kan vi ju ta i tråden där vi diskuterar utformningen av reglerna för bostadsbidrag. :)

Det handlar fortfarande om att hon når upp till en nivå tack vare flera olika bidrag, som förhoppningsvis är behovsprövade och har en tydlig adress. Det är inte bara så att invandrarpensionärer får en klump pengar att roa sig med efter eget huvud medan gamla knegare får ut mindre på pin tji.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

Skulle insänderen ha varit fruktansvärt förljugen skulle nog någon ha kunnat dementera uppgifterna direkt.

Någon på pensionsmyndigheten skulle ju direkt kunna säga "Det är helt omöjligt, så kan det inte gå till, det kan aldrig bli så, det finns spärrar mot det i pensionssystemet"

Fast det kanske kan det då, eftersom ingen dementi på uppgifterna har synts till, och Göran Dandelo är tidigare medlem i partierna Moderaterna och Kristianstadsbygdens framtid, men för tillfället i Sveriges pensionärers intresseparti, så jag anar att han har en viss insyn i just pensionsfrågor.

Kristianstadsbladet är en överlag seriös tidning och är den enda vi har här i trakten.
Kristianstadsbygdens framtid är ett parti som liknar Sverige demokraterna rätt mycket. Moderaterna sammarbetar enligt tveksam uppgift (en S:are i kommunen) med Kristianstadsbygdens framtid.

Källan känns väll inte helt hundra. Å andra sidan verkar få "neutrala journalister" skriva något negativt mot våra "utsatta grupper".

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

Då tycker jag det är orimligt med ett bostadsbidrag på 6200 för ensamstående, kan man inte ordna försörjning själv får man leta efter billigare boende.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...