Hej Joakim,
Du har idag skrivit en notis om en olycka där en bilist kört ihjäl en mc-förare. Varför skriver du den så att det framstår som att mc-föraren har skuld i det hela? ” När bilisten skulle köra om en lastbil fick han oväntat möte med en motorcyklist.” Det är väl snarare ”När bilisten skulle köra om en lastbil kontrollerade vederbörande inte om det kom mötande trafik vilket drabbade en motorcyklist.”.
Hälsningar,
Till att börja med, förfärlig olycka..Jag blir lite irriterad över ordvalet i Sydsvenskan så jag mailade notismakaren
Hej.
Detta gör jag inte av det skälet att jag inte vet om det verkligen var så, eller om det [rent teoretiskt] skulle kunna vara så att motorcyklisten körde väldigt fort.
Inte heller polisen kan, ännu, svara på detta med säkerhet.
Därmed är underlaget för ett liknande konstaterande bristfälligt.
Däremot framgår ju av artikeln att det finns brottsmisstankar inledande. Alltså vårdslöshet p bilistens sida.
vänligen
/Joakim Palmkvist
Hej,
Tack för ditt svar!
Klart är att bilen var där den inte skulle vara och att mc:n motsatt det var i sin egen fil.
Det jag vänder mig mot är att det beskrivs som en mc-olycka där mc:n plötsligt fanns någonstans vilket får det att framstå som att det är motorcykeln som är farlig när det i själva verket oftast är bilister som bär skulden till olyckor mellan bil och mc.
Som motorcyklist oroar jag mig för att få en del av min värld förbjuden eller begränsad utan att själv ha skuld till det. Språkbruket på tidningsredaktioner påverkar opinionen.
Med vänliga hälsningar,
Hej igen Lennart.
Nå, det respekterar jag.
Jag är själv mc-förare, om än utan fordon för tillfället.
Jag vill peka på den här formuleringen ”Från andra hållet kom det en motorcykel, som inte hann väja undan för bilen.”
Vilket i mina ögon (och förhoppningsvis fler läsares) indikerar att MC-föraren var den drabbade.
Och olyckan inbegrep ju en MC, varvid rubrikordet ”MC-olycka” trots allt sammanfattar händelsen.
Men dina synpunkter är mottagna, bearbetade och kommer att vara med i mina tankar till nästa tillfälle.
hälsningar
/J
Det fick jag inte.
Även här hamnar hela ansvarsbiten på mc-n. Bilisten kunde ju tagit konsekvenserna av sin felaktiga omkörning och väjt. Nej det indikerar inte att mcföraren var den drabbade parten, det indikerar att han anser mc-föraren var den som misslyckats med att ta ansvar för bilistens misstag.
Troligtvis är skribenten så marinerad i den sortens tänkande att han inte förmår flytta sin tanke tillbaka till ett rimligt åskådningssätt.
Nåja, det här är ändå ett övergående problem, ska man tro bilföretagen så har dom autonoma bilar inom något år, och med deras starka lobbyverksamhet så kommer snart alla icke-autonoma fordon förbjudas, dvs motorcyklar och mer analoga bilar.
Jag är fortfarande vansinnigt nyfiken på hur dom hade tänkt hantera hundar, hästar, barn, cyklister, vilt mm? Tyvärr är ju inte förbud någon direkt högoddsare
Det var väl före den "autonoma" Uber-bilen körde på en fotgängare i Arizona för 6 månader sedan, mars 2018.
Sedan har det blivit väldigt tyst.....
Nä, förra veckan kom ju nyheter om att Volvo får testa på vägar runt fiskebyn.
Motorcykeln saknade registreringsskyltar och det visade sig att ramnumret var bortslipat. Polisen misstänker därför att motorcykeln har stulits och föraren har anhållits misstänkt för stöld.
Lilla Edet inatt:
Ett "efterföljande" ledde till att en statistikgenerator körde i diket.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7048047
Förmodligen en välkänd profil där de lokala poliserna troligen sett sig avhängda mer än en gång tidigare.
Lite förvånande att inte narkotikabeslag nämns, men killen kanske var på hemväg från en tänkbar leveransrunda, eller hunnit kasta sin skit innan stoppet.
Hur sin helst - ett litet steg framåt.
Nu är det väl lite snedsprång att prata om undvikande av kommande olyckor, men de flesta komponenter vi levererar till bilindustrin har helt andra krav än när de sitter i mobiltelefoner. Bilindustrin har samarbetsgrupper där de styr över vilka tester olika saker måste klara för att få användas av dem. Här finns en lista över gubbar som ska komma överens http://www.aecouncil.com/AECMembers.html
Så du kör på någon med flit som har begått ett misstag?
Du verkar vara en sympatisk kille..
Missförstå inte, jag försvarar inte ingen här, men att med berått mod köra på någon
Du förstår att när man har varit tvungen att lägga en av sina hojar 2 gånger i rondell o blivit prejad upp på en refug en gång i rondell, alla gångerna har jag hört samma sak.
JAG SAG DEJ INTE.
Jag har skrotat i snitt en bil om året i 30 år o det har aldrig varit mitt fel enligt alla utredningar o försäkrings bolag jag har alltid fått 100% ersättning o aldrig något premie straff.
Moraliskt är det kanske fel att resonera så här men det är inte juridiskt fel dessutom har inte jag några moraliska skyldigheter att se till att någon kaffedrickande mobilsurfande latte person har sin bil med sig hem.
Mvh
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |