.. dvs att statistiken som pressenteras ibland spaltar upp sporthojar och andra hojtyper men i viktiga delar klumpar ihop alla hojar...
..
Och fartkameror.... Hur svårt kan det va, de skyltar ju t,o,m innan dem
Jag sku nästan våga att säga tt den klassningen är från SMC. Vi har iallafall en tight dialog runt detta, jämnt. Och det bruker bli som vi tycker! Det kan faktisk var bökigt att definiera, ex. Haybusa årsmodell 2016, va´är det för en MC typ.. Den var sporthoj för några år sedan (världens snabbaste!) Senare åren klassas den som touring! (sorry, Haybisa ägare!)...
Vi hoppas att MC industrin själv kommer med en klassning vi kan använda i hela EU - då får vi enklare att sammanlikna data..
Tydligen är det väldig svårt med fartkameror - till närmast omöjligt, att undvika att komma på bild.
MC kollektivet har lyckats att få statistikken att visa att MC är hastighets förbrytare nummer 1.
Detta betyder inte att man får sin bild up på personal restaurangen på polishuset som en hjälte, där verkligen är duktig att köra motorcykel. Nä, det betyder att man har pisset i byxorna, motorcyklisternas byxor!
Vid vanliga trafikmätningar, lite här och lite där - kan man konstatera att närmare 54% av al trafik kör för fort. Motorcyklisterna, som i redan är överrepresenterade i hastighetskamerorna, lyckas här att ha några flera procent som kör för fort. typ 57%.
Och alla argument om att MC altid ill köra yttepyttelite fortare än bilarna, eftersom man skapar sig en fri säkerhets zone, håller ingenstans..
Alla är nog medvetna om att trafikpolisen i samband med samhälls utvecklingen har fått lite övriga uppgifter, dvs att hastighets övervakningen nog inte har största fokus, eller kontroll av nyktra förares körkort!
Vi har nu alla lärt och förstått alla inspel om hastighetens konsekvens, som staten har gett oss. Senast i Aftonbladets artikel med tips från det statliga verk förre helgen. Det är hastighetens som avgör!!!
Så lösningen är ju logisk, nu när vi inte kan räkna med polisen - Vi inför begränsat äger ansvar, på mindre förseelser, logisk set under 30 km/t. En bild som bevis av fordonets reg-skylt, räcker bra. Det är ju även bra för miljön med lägra hastighet, så där fick politiken flertal!
Och vid att endast göra det begränsat på så sätt, så rör vi ju inte vid basen i svensk rättssäkerhet, (eller hur????).
Att få ATK att plåta åt båda håll - Piece of cake, tar 2 månader från beslut,, beställning, drift, möte hemma i lådan)..
Förre helgen var 3 onödiga MC dödsolyckor..
Det är inte farligt att köra MC, om du har giltigt körkör, äger din MC, respekterar trafikregler och kör klokt och nykter. Men, det blir aldrig helt riskfritt.. men, nästan..