Krockade ju med ett rådjur onsdag kväll för drygt två veckor sedan. Kommer ihåg att jag såg rådjuret, men ingenting av kraschen. Nästa minne är folk som lyser mig i ansiktet och frågar diverse saker, ganska blurrigt minne, även av hanteringen på akuten fast starkast minne är saxen som klipper av alla kläder. Vet att jag åker igenom en apparat för skiktröntgen, men vaga minnen. Ont som satan att röra sig, får hjälp med allt under natten då de säger att nyckelbenet plus två revben är av, dessutom någonting mer (men inte av) av andra revben. I övrigt bara blåslagen, gul och blå lite överallt.
Helt klart dunkar jag i asfalten rätt ordentligt, hjälmen gör nog det den ska för jag har ju klarat mig rätt ok och den har en spricka i sig.
Grejen är att jag trodde att nyckelbenet var av, de gjorde ju ingen vanlig röntgen och jag har ju inte sett något. I fredags var jag på efterkontroll och läkaren jag träffade började kolla lite med fingrarna, sedan skickade han iväg mig till röntgen, han ville ha en plattröntgen. Hon som tog röntgen utbrast ett Oh! när första bilden kom upp på skärmen, hon sa nog mer än hon skulle där sen. Jag hade ju uppfattningen att nyckelbenet hade gått av, inte krossat.
Sedan tillbaka till läkaren, han kollade röntgen, sedan drog han iväg för att rådfråga kollega. Sedan kom de tillbaka, och det blev en längre diskussion om att de troligtvis inte ska operera då jag kan röra mig i stort sett obehindrat. Den äldre läkaren skrattade till när jag sträckte armen rakt upp när han frågade om jag kunde röra mig, han hade nog inte väntat sig det. Hade det varit ett par år sedan hade det blivit operation, men numer är de mer restriktiva.
Någon som har åsikt om vad som läker fortast, operation med skruvar/plattor eller låta kroppen bilda ben av sig självt mellan alla delar? Jag är 58, antar att ålder spelar in i läkningsprocessen. De skulle ta upp det igen imorgon, de har nog läkarkonferens då.
View attachment 477809