steffe
"Mannen som talar med whisky"
Fartkameror (trafiksäkerhetskameror) för fotgängare...Men tar inte trafiksäkerhetskamerorna hand om detta trafikfarliga körsätt?
Vi kan väl inte ha Noll Vision?
Fartkameror (trafiksäkerhetskameror) för fotgängare...Men tar inte trafiksäkerhetskamerorna hand om detta trafikfarliga körsätt?
Vi kan väl inte ha Noll Vision?
Nu tror jag du blandar och missförstår, det heter Trafiksäkerhetskameror, inget annat. De tar hand om det mest trafikfarliga beteendet i trafiken enligt Noll Vision.Fartkameror (trafiksäkerhetskameror) för fotgängare...
Fartkameror (trafiksäkerhetskameror) för fotgängare...
Nu tycker jag du är lite negativ, det där kommer inte Maria gilla!"Trafiksäkerhetskameror" är ju plåstret som Bilistverket klistrar på allt som behöver rättas till.
Varför inte urbota dumma fotgängare...?
Om det inte funkar med fartkamera där, så kanske inte fartkameror hjälper till med bältesanvändning eller fungerar mot rattfylla heller...?
Nu tycker jag du är lite negativ, det där kommer inte Maria gilla!
Kan bara hålla med. Fartkameror är värdelösa eftersom dom ENBART tar fartsyndare men är helt värdelösa mot annan tveksam trafikvandel.Men tar inte trafiksäkerhetskamerorna hand om detta trafikfarliga körsätt?
Vi kan väl inte ha Noll Vision?
Nix, den är för att ta bort de som inte skulle med tåget utan bara passerat. Du kommer bara till en plattform med spår 2 och spår 30 så det är en återvändsgränd.Nu vet jag inget om denna tragiska olycka men det talas om en gångbro för stt förhindra denna typ av olyckor.
Jag misstänker starkt att tragikverket byggt en fin bro som inte används sv den stora massan. Skulle tro att man i sin enfald tror att bara för att man bygger en bro är allt lugnt, placeras inte denna bro exakt rätt utan det blir "för jobbigt" att ta omvägen över bron lär den förbli oanvänd och folk korsar spåret istället.
Kan det stämma i detta fallet?
Nix, den är för att ta bort de som inte skulle med tåget utan bara passerat. Du kommer bara till en plattform med spår 2 och spår 30 så det är en återvändsgränd.
Japp, till plattformen för spår 2 och 30. Men tidigare tog man sig över spåren.Så gångbron har inget med tågpassagerarna att göra utan bara de som ska passera över spårområdet?
Visst, det är antalet dagsböter som visar på straffvärdet, och här står bara summan. Men det känns ändå lite magert att en hojförares liv inte är värt mer än 25 papp. Hade det varit en arbetsplatsolycka så hade det varit 1-2 nollor till i bötesbeloppet, för att en rutin inte var som den skulle.På torsdagen föll domen mot den kvinna som körde ihjäl Tobias Durst på E4 förra sommaren.
Tingsrätten menar att hon gjort sig skyldig till vållande till annans död och vårdslöshet i trafik.
Artikeln uppdaterad klockan 12.38.
Det var den 29 augusti 2023 som tysken Tobias Durst var på motorcykelsemester i Sverige. Han var på väg mot Nordkap, men på E4 i höjd med Bergby pågick vägarbete.
Trafiken saktade in och stod nästan stilla.
Det hade dock inte en kvinna som kom söderifrån uppfattat och körde in i Tobias Durst i cirka 80-90 kilometer i timmen. Han dog på platsen.
Det framkom senare att kvinnan hade hållit på med sin mobiltelefon under bilkörningen. Hon åtalades därför för grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död.
Tobias Durst på sin motorcykel.
Rättegången blev känslosam.
Den tilltalade kvinnan var till synes djupt bedrövad och ångerfull. På andra sidan rummet satt Tobias Durst familj, influgen från Tyskland, även de känslomässigt påverkade.
Genom sitt målsägandebiträde, Katja Ober, förmedlade familjen några ord under förhandlingen.
– De vill förmedla att de är tacksamma att de har haft möjlighet att uppfostra och lära känna Tobias. Det har varit så många fina stunder. Han var det yngsta av tre syskon och relationen var nära. Nu finns den oändliga sorgen att han aldrig kommer tillbaka och att de aldrig kan krama honom igen. I deras liv finns ingen normalitet längre och ingen vardag. De hoppas fortfarande på att det är en dröm. Men idag var en av de värsta dagarna i deras liv, att komma hit och inse att det är verklighet. De uppskattar väldigt mycket att NN själv har sagt att hon vill spola tiden tillbaka.
Efter rättegången pratade tidningen med familjen.
– Han älskade att åka motorcykel och reste mycket med den. Men vi var alltid lugna. Han var alltid förberedd. Han var ansvarsfull, sade Tobias Durst mamma, Elke Durst.
Den här bilden tog Tobias Durst cirka två timmar innan olyckan.
Bild: Privat
När familjen kom till Sverige i samband med rättegången åkte de även ut till olycksplatsen.
Eftersom det inte går att stanna på platsen tog de sig genom skogen och fram till viltstängslet. Där satte de upp en stjärna, ett ljus och girlanger.
På torsdagen dömdes kvinnan för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik. Straffet blev villkorlig dom och 25 500 kronor i dagsböter.
Under rättegången hävdade kvinnan att hon inte hållit på med mobiltelefonen strax innan olyckan, utan stängt av radion.
Polisens kartläggning av hennes telefonaktivitet visade dock på annat.
Tingsrätten skriver i domen att kvinnans minnesbilder varierar på ett sätt som leder till bedömningen att hon har utelämnat delar av händelseförloppet som är till hennes nackdel och att hon gjort en efterhandskonstruktion om hur hon använt telefonen.
Tingsrätten anser därmed att kvinnan har använt telefonen strax innan hon körde in i Tobias Durst och att ”hennes oaktsamhet även varit direkt relevant för Tobias Durst död. Hon har därmed gjort sig skyldig till vållande till annans död.”.
Helt ofattbart att de inte fick henne dömt för grovt brott när man ser till hur lagen är skriven. Antar bevisningen inte var tillräckligt stark.Nu har domen kommit för kvinnan som körde ihjäl Tobias Durst: https://www.gd.se/2024-03-21/kvinnan-korde-ihjal-tobias-durst-nu-doms-hon/
Visst, det är antalet dagsböter som visar på straffvärdet, och här står bara summan. Men det känns ändå lite magert att en hojförares liv inte är värt mer än 25 papp. Hade det varit en arbetsplatsolycka så hade det varit 1-2 nollor till i bötesbeloppet, för att en rutin inte var som den skulle.
Vad ska mer krävas än att hon bevisligen kör rakt in i en stillastående hoj, utan att själv bromsa? Hon skickar ett mms precis innan olyckan med en selfie och texten "jag kör bil och halv sover" och polisen har tagit ut loggar från hennes mobil där man ser hur hon använder olika appar för sociala medier kontinuerligt tills det smäller.Helt ofattbart att de inte fick henne dömt för grovt brott när man ser till hur lagen är skriven. Antar bevisningen inte var tillräckligt stark.
Ja, helt ofattbart som sagt. Måste vara något jag inte begriper med svenska domstolars rättspraxis.Vad ska mer krävas än att hon bevisligen kör rakt in i en stillastående hoj, utan att själv bromsa? Hon skickar ett mms precis innan olyckan med en selfie och texten "jag kör bil och halv sover" och polisen har tagit ut loggar från hennes mobil där man ser hur hon använder olika appar för sociala medier kontinuerligt tills det smäller.
Ja, det är ju betydligt dyrare att nypa någon i rumpan eller titta ner i någons urringningJa, helt ofattbart som sagt. Måste vara något jag inte begriper med svenska domstolars rättspraxis.
Det är ju tingsrätten, de delar ju ut helt vetlösa domar som godis, så vill man ha en bättre dom får man nog överklaga det hela.Nu har domen kommit för kvinnan som körde ihjäl Tobias Durst: https://www.gd.se/2024-03-21/kvinnan-korde-ihjal-tobias-durst-nu-doms-hon/
Visst, det är antalet dagsböter som visar på straffvärdet, och här står bara summan. Men det känns ändå lite magert att en hojförares liv inte är värt mer än 25 papp. Hade det varit en arbetsplatsolycka så hade det varit 1-2 nollor till i bötesbeloppet, för att en rutin inte var som den skulle.
Det är ju tingsrätten, de delar ju ut helt vetlösa domar som godis, så vill man ha en bättre dom får man nog överklaga det hela.
Det är ju vad man får när partianslutna ska vara med och fjanta sig där.Tingsrätterna har verkligen reducerat sig själva till några slags rundningsmärken.
Dom verkar även vara oförmögna att dra några lärdomar av alla domar som behöver korrigeras i Hovrätterna - lallandet tillåts fortsätta.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |