Diskutera Digital Fotografering här

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Nu när man är tillfälligt kameralös fick jag ett tillfälle att rota fram lite bilder som representerar de fundamentala grunderna sommaren består av: Skärgård, vattensport och fina tjejor!

_DSC2351.jpg


DSC_2492.jpg
 
Last edited:

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
KetogaN skrev:
2348117 Jag hade hellre haft ett 70-200 4L begagnat för 5000kr istället för det där 70-300 med IS, det är 2000kr för glasen och 4000kr för IS.
IS är bra men optiken är viktigare.

Jag har nästan aldrig IS påslaget när jag fotar hojjar.
Dessutom ÄTER is batteri, så har du inte batterigrepp eller iaf några extra batterier med dig kommer du bli ledsen. ;)

/Karl

Tack för dina synpunkter.
Hmmm, kanske verkar dumt med IS för den glade amatören.
Ska genast ta en titt på gluggarna du rekomenderade istället :)

/Johan

Thundercat skrev:
2348800 Canons EF 28-300 f/3.5-5.6L IS USM väger nästan 1,7 kilo. Det är ganska klumpigt att släpa omkring på.

Det här är 2 väldigt fina objektiv:
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/24-70.php 12870kr
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/70-200_4.php 6995kr

Köper du dessutom en 1,4X konverter så kommer du upp till 280mm med bländare 5,6.

Kan du hitta något av dem begagnat så kommer du en bra bit under vad 28-300 objektivet kostar.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=45107

70-200 2,8 L för 6000 kr:
http://www.blocket.se/vi/8944675.htm?ca=15_s

Hoppsan 1,7 kg... Det är ju ingen fördel med den vikten!
Ska kika på de andra objektiven i stället.
Tack för tipset.

/Johan
 
Last edited:

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Jag har en manual till en canon 30D över om någon är intresserad, den är på svenska.

//Mheel
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
kamerajämförelser..

Det diskuteras instegskameror och uppbyten lite då och då. Ni som bytt upp er, kan fotografera och vet var era gränser går med respektive kamera. Känner att 350D har mycket att ge innan jag kommer överge den. Blir säkert tre extra nya objektiv innan jag byter hus. När jag fotade med film och naturmotiv höll jag mig till en äldre häck. Var inga problem få bra kort ändå. Hellre lägga 20000-30000 på objektiv för egen del än stora summor på ett bättre hus i dagsläget.

Blir skillnaderna och möjligheterna så stora att det verkligen motiverar byte? Vad har ni märkt varit största för- och nackdelar med nya respektive gamla digitalkameror ni ägt? Förutsätter lite allmänt fotograferande varierat sport, natur osv..

Går läsa recensioner och tester. Där står dock sällan de där personliga intrycken och jämförelserna.

För ta min egen jämförelse. Bara haft en systemkamera av digital modell. Den andra är en pocketvariant. Får stryk på alla områden utom festbilder i smårum.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Babar skrev:
2353171 Det diskuteras instegskameror och uppbyten lite då och då. Ni som bytt upp er, kan fotografera och vet var era gränser går med respektive kamera. Känner att 350D har mycket att ge innan jag kommer överge den. Blir säkert tre extra nya objektiv innan jag byter hus. När jag fotade med film och naturmotiv höll jag mig till en äldre häck. Var inga problem få bra kort ändå. Hellre lägga 20000-30000 på objektiv för egen del än stora summor på ett bättre hus i dagsläget.

Blir skillnaderna och möjligheterna så stora att det verkligen motiverar byte? Vad har ni märkt varit största för- och nackdelar med nya respektive gamla digitalkameror ni ägt? Förutsätter lite allmänt fotograferande varierat sport, natur osv..

Går läsa recensioner och tester. Där står dock sällan de där personliga intrycken och jämförelserna.

För ta min egen jämförelse. Bara haft en systemkamera av digital modell. Den andra är en pocketvariant. Får stryk på alla områden utom festbilder i smårum.

Jag kör med en D70 och blev så klart sugen på att byta upp mig till D200 när den kom.
Men efter lite funderande så beslöt jag mig för att satsa mina pengar på bättre optik och byta hus när min D70 är slut som artist!

Planen är att skaffa:

Sigma 14mm 2.8
Nikkor 28-70 2.8
Nikkor 70-200 2.8
Nikkor 105 2.8 macro
och möjligen en 1,4 konverter.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Mer sländor.
 

Bifogat

  • IMG_9268_trollsländor parar sig.jpg
    IMG_9268_trollsländor parar sig.jpg
    90.4 KB · Visningar: 47
  • IMG_9271_3 sländor.jpg
    IMG_9271_3 sländor.jpg
    73.4 KB · Visningar: 31
  • IMG_9327_röd slända.jpg
    IMG_9327_röd slända.jpg
    37.6 KB · Visningar: 45

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Babar skrev:
2353171 Det diskuteras instegskameror och uppbyten lite då och då. Ni som bytt upp er, kan fotografera och vet var era gränser går med respektive kamera. Känner att 350D har mycket att ge innan jag kommer överge den. Blir säkert tre extra nya objektiv innan jag byter hus. När jag fotade med film och naturmotiv höll jag mig till en äldre häck. Var inga problem få bra kort ändå. Hellre lägga 20000-30000 på objektiv för egen del än stora summor på ett bättre hus i dagsläget.

Blir skillnaderna och möjligheterna så stora att det verkligen motiverar byte? Vad har ni märkt varit största för- och nackdelar med nya respektive gamla digitalkameror ni ägt? Förutsätter lite allmänt fotograferande varierat sport, natur osv..

Går läsa recensioner och tester. Där står dock sällan de där personliga intrycken och jämförelserna.

För ta min egen jämförelse. Bara haft en systemkamera av digital modell. Den andra är en pocketvariant. Får stryk på alla områden utom festbilder i smårum.


Bildkvalitetsmässigt skiljer sig inte modernare D-SLR:er såååå mycket. Det är inte som skillnaden mellan D-SLR och digitalkompakt om man säger så. Däremot skiljer en del i handhavande och byggkvalitet på husen (läs: mera metall och bättre tätade). De dyraste husen har också flera korssensorer (+) som är känsligare istället för (|) eller (-) -sensorer. De är alltså säkrare och ger därför snabbare AF även om det är annat än sensorerna som också spelar roll för AF-hastigheten. De enklare D-SLR:erna har bara korssensor i mitten. Dyrare hus har också ofta flera anpassningsmöjligheten på detaljnivå samt flera reglage på utsidan för snabbare åtkomst istället för att man ska in i menyerna och bråka. Sökarna brukar bli större och ljusare ju dyrare kameran är också.

Har man ett hus som man trivs med så gör man bättre i att satsa på bra optik - speciellt om man tror att man kommer att fortsätta med samma märke. Det spelar ingen roll hur snabb AF huset har om man försöker plåta action med gamla sura sunkgluggar med tokslö AF-motor. Då blir man ändå tvungen att försöka förfokusera eller köra med manuell fokus. Om man däremot stör sig på saker och ting och tycker att den mesta energin går åt till att hitta workarounds för kamerans svagheter kanske det börjar bli dags att byta upp sig.

Skillnaden i bildkvalitet mellan 350D och 20/30D är såvitt jag vet obefintlig eller iaf näst intill obefintlig. Alltså inte värd att byta för om det är just det man vill åt. Isf måste du nog upp på 5D (om man tänker enligt prisskalan alltså).
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Skärmen på min Canon Ixus700 har fått sig en törn så att den bara lyser vitt.
Man ser även lite sprickor i den. Finns det något bra ställe man kan beställa en ny eller blir man tvungen att lämna in? Vart ska man lämna in i så fall och vad kostar det?
 

Tommy_86

Dead eyes see no future
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Nyköping (enstaberga
Hoj
Ktm Exc 300 sixdays -10
Det fick bli en Canon Powershot S3 IS inkl värdepaket: Laddset Uniross med 4 x 2300 mAh-batterier + Minne 1GB + väska Soligor modell 106 + boken "Digital Fotografering i praktiken" :) betalade nyss så nu är det bara att vänta på kameran sen ska det fotas :D tack för hjälpen
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top