Diskutera Digital Fotografering här

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
KetogaN skrev:
2361275 Gissningvis är det flera exponeringar som är sammaklippta för att återge en bild som kameran inte klarar inom sitt normala dynamiska omfång.

Och där kom du:)

Skulle nog också gissa redan nämda gissning. Gissa om det tog tid att gissa det. gissningsvis så krävs det mer än ett gisslandrama för att gissa till sig så mycket gissningar.

Thundercat skrev:

Ahaaaa. Grymt:tummenupp
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Jag bytte upp mig från 20D till 1D MarkII N av flera alternativ. Bl.a.:

* Tätning
* Snabbare serietagning
* Snabbare AF
* Bättre sökare
* Slippa det plastiga batterigreppet

m.m. m.m. ...

Jag ångrar inte bytet en sekund även fall det var några kr. att lägga mellan.

- Johan

Babar skrev:
2353171 Det diskuteras instegskameror och uppbyten lite då och då. Ni som bytt upp er, kan fotografera och vet var era gränser går med respektive kamera. Känner att 350D har mycket att ge innan jag kommer överge den. Blir säkert tre extra nya objektiv innan jag byter hus. När jag fotade med film och naturmotiv höll jag mig till en äldre häck. Var inga problem få bra kort ändå. Hellre lägga 20000-30000 på objektiv för egen del än stora summor på ett bättre hus i dagsläget.

Blir skillnaderna och möjligheterna så stora att det verkligen motiverar byte? Vad har ni märkt varit största för- och nackdelar med nya respektive gamla digitalkameror ni ägt? Förutsätter lite allmänt fotograferande varierat sport, natur osv..

Går läsa recensioner och tester. Där står dock sällan de där personliga intrycken och jämförelserna.

För ta min egen jämförelse. Bara haft en systemkamera av digital modell. Den andra är en pocketvariant. Får stryk på alla områden utom festbilder i smårum.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Ju mer jag plåtar, desto oftare vill jag använda blixt. I 9 fall av 10 som upplättning bara. Har ju varit en så fin (vädermässigt, inte fotomässigt) sommar och på motortävlingar vill jag gärna köra med blixt för att lätta upp så man kan få med lite ögon och sådant..
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
mr_rockster skrev:
2362506 Ska du föressten till knutstorp i helgen å plåta?

Så är det tänkt!
Upplättning brukar jag köra med, men bara till depåbilder och så.
Kör du blixt mot förarna på banan??
(är det uppskattat? :) )
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
KetogaN skrev:
2362727 Så är det tänkt!
Upplättning brukar jag köra med, men bara till depåbilder och så.
Kör du blixt mot förarna på banan??
(är det uppskattat? :) )
Kör mot förarna på banan och ingen har någonsin klagat. När jag var på MX VM så hade i stort sett ALLA fotografer blixten på kameran och slog de mot förarna. Blixtljuset är ju ändå så svagt jämfört med solljuset.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Hur viktigt tycker ni IS resp. VR är?
Hade ni valt Sigma 70-200 2,8 med möjligheten att använda konverter på 2x eller är det bättre att satsa på en Nikon Objektiv Af 18-200/3,5-5,6G VR eller Canon Objektiv Ef 70-300/4-5,6 Is Usm ?
 
Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Mheel skrev:
2362941 Hur viktigt tycker ni IS resp. VR är?
Hade ni valt Sigma 70-200 2,8 med möjligheten att använda konverter på 2x eller är det bättre att satsa på en Nikon Objektiv Af 18-200/3,5-5,6G VR eller Canon Objektiv Ef 70-300/4-5,6 Is Usm ?

Jag hade valt sigmas 70-200 2,8 istället för Ef 70-300 is usm, dom spelar inte ens i samma liga optiskt sett. IS är toppen, men det är inte bättre än bra optik.

IS på 70-300 4-5,6 är lite som att sätta väghållningskit på en traktor.. ;)

mr_rockster skrev:
2362766 Kör mot förarna på banan och ingen har någonsin klagat. När jag var på MX VM så hade i stort sett ALLA fotografer blixten på kameran och slog de mot förarna. Blixtljuset är ju ändå så svagt jämfört med solljuset.

Hmm.. ja man kanske ska prova.
Kommer du ner till knutstorp?

/Karl
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Shitsan! kanske kommer att få hem ett 300mm 2.8 snabbare än jag anat:=)
Få se om nån vill köpa mitt Sigma bara....
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Skit i IS:en. IS på ett i övrigt kass objektiv = kass objektiv.
IS på ett i övrigt bra objektiv = bra objektiv ;).

Jag har aldrig saknat IS egentligen, kanske man skulle sakna det om man en gång har haft det men jag känner verkligen inget behov av det. Känns mer som det har blivit en grej som bara ska finnas där..

MVH

- Johan

Mheel skrev:
2362941 Hur viktigt tycker ni IS resp. VR är?
Hade ni valt Sigma 70-200 2,8 med möjligheten att använda konverter på 2x eller är det bättre att satsa på en Nikon Objektiv Af 18-200/3,5-5,6G VR eller Canon Objektiv Ef 70-300/4-5,6 Is Usm ?

Jepps! Jag kommer till knutstorp med mitt nya batteripack till blixten ;).. 430 blixtar ska det räcka till ungefär.

Det pratas ju föressten om regn till knutstorp.. hmm, då känns blixt lite överflödigt (eftersom inte den starka solen skapar några skuggor...) men blir säkert lite användning av grejjerna ändå ;)

- Johan

KetogaN skrev:
2363072

Hmm.. ja man kanske ska prova.
Kommer du ner till knutstorp?

/Karl
 
Last edited:

Tommy_86

Dead eyes see no future
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Nyköping (enstaberga
Hoj
Ktm Exc 300 sixdays -10
Gaah vill ju ha min kamera nu :(
Beställde i måndags och det står: klar att skicka, skickas inom kort. Så har det stått nu sen kl 13 i måndags :(
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
twinner skrev:
2363313 Ja 2 kanaler.... Suck.

Ärligt talat så skulle jag välja denna framför D200, samma kamera, mindre pris:=)

2 kanaler?

Eftersom jag köpt en D200 för dyra pengar efter att ha väntat alldeles för länge så måste jag försvara den :)

Några av grejerna som skiljer är:

#storleken, att D200 är större är ett plus om man som jag har stora händer
#ljusmätningssensorn
#buffertstorleken
#tätningen(?)
#antalet reglage - trevligt att slippa jaga runt i menyer
#ingen programlägesratt vilket betyder att man slipper låna ut kameran till folk som inte fattar hur den ska användas :)

Har inte hittat någon jämförelse sida vid sida ännu. Detta är vad jag kommer ihåg.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top