Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Autofokusen körs alltid på den största bländaren, så det spelar ingen roll vad kameran är inställd på. Och brukar kräva att största bländare än minst f/5,6 eller något sånt på de flesta kameror*. En 1,4x telekonverter minskar ju bländaren med ett steg, alltså till f/4 i ditt fall, så det ska funka. En 2x telekonverter ska också funka med AF på ett objektiv som har största bländare 2,8 eftersom att bländaren då minskas två steg till f/5,6.Ah sry, du menar att om objektivets största bländare är större 8 så är det af helt enkelt.
Det är sedan det blir lite sämre med AF om man kör telekonverter. Ett f/4 objektiv ska kunna ge AF med en 1,4x telekonverter, men inte med en 2x telekonverter. Och klarar objektivet inte en bländare på bättre än f/5,6 redan utan konverter så är det bara att glömma.
*) Har för mig att t.ex. vissa av Canons dyrare kameror ska klara av AF upp till f/8 eller något. Men det är jag osäker på.
Ja, det ska passa. Men jag vet inte hur bra bilderna blir.http://www.blocket.se/skaraborg/Canon_EF_28_90mm_4_5_6_II_27866828.htm?ca=13&w=1
skulle detta passa på en dslr?
eller är det till analog hus, någon bokstav som anger detta?
generellt, passar analogt på digitalt?
Nu är iaf 450in tillbakalämnad och pengarna ligger och väntar på mitt beslut, lutar åt 550D hus och beggad optik för att komma igång.
6800 för bara huset och 1000 mer inkl kit 18-55, men då har jag nog passerat ekonomiska smärtgränsen så jag tänkte snåla igång det hela.
iofs behöver det inte va canon, tips på nikon i samma prisklass är välkommet.
Det finns inte någon Nikon i samma prisklass som har lika bra filmfunktion som Canon EOS 550D.