Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ah sry, du menar att om objektivets största bländare är större 8 så är det af helt enkelt.
Autofokusen körs alltid på den största bländaren, så det spelar ingen roll vad kameran är inställd på. Och brukar kräva att största bländare än minst f/5,6 eller något sånt på de flesta kameror*. En 1,4x telekonverter minskar ju bländaren med ett steg, alltså till f/4 i ditt fall, så det ska funka. En 2x telekonverter ska också funka med AF på ett objektiv som har största bländare 2,8 eftersom att bländaren då minskas två steg till f/5,6.

Det är sedan det blir lite sämre med AF om man kör telekonverter. Ett f/4 objektiv ska kunna ge AF med en 1,4x telekonverter, men inte med en 2x telekonverter. Och klarar objektivet inte en bländare på bättre än f/5,6 redan utan konverter så är det bara att glömma.

*) Har för mig att t.ex. vissa av Canons dyrare kameror ska klara av AF upp till f/8 eller något. Men det är jag osäker på.

http://www.blocket.se/skaraborg/Canon_EF_28_90mm_4_5_6_II_27866828.htm?ca=13&w=1

skulle detta passa på en dslr?
eller är det till analog hus, någon bokstav som anger detta?
generellt, passar analogt på digitalt?

Nu är iaf 450in tillbakalämnad och pengarna ligger och väntar på mitt beslut, lutar åt 550D hus och beggad optik för att komma igång.
6800 för bara huset och 1000 mer inkl kit 18-55, men då har jag nog passerat ekonomiska smärtgränsen så jag tänkte snåla igång det hela.
iofs behöver det inte va canon, tips på nikon i samma prisklass är välkommet.
Ja, det ska passa. Men jag vet inte hur bra bilderna blir.

Det finns inte någon Nikon i samma prisklass som har lika bra filmfunktion som Canon EOS 550D. :tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det finns inte någon Nikon i samma prisklass som har lika bra filmfunktion som Canon EOS 550D. :tummenupp

tack tack
jo jag är medveten om att jag "sänker" kameran om jag gör så här, men huset är ju en framtidsinvestering, känns som jag kan växa i en 550 väääldigt länge.

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
tack tack
jo jag är medveten om att jag "sänker" kameran om jag gör så här, men huset är ju en framtidsinvestering, känns som jag kan växa i en 550 väääldigt länge.

Objektivet du länkade till är främst menat för fullformatskameror. Du får ganska schysst räckvidd men i trånga utrymmen (inomhus t.ex.) kommer den nog att kännas ganska begränsad. Kolla om det finns någon på blocket som säljer sitt kitobjektiv (18-55mm). Lär inte kosta mycket. Alla Canon objektiv som har bokstäverna EF eller EF-S före kan du använda.

Jag borde egentligen inte skriva detta för att göra dig mer :brinnerup men... för dom flesta är det objektiven som är framtidsinvesteringar. Bra objektiv håller längre än hus. Utvecklingen går betydligt snabbare på husen än objektiven. Instegsmodeller såsom 550D sjunker snabbast i värde.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jupp det ska noga fungera

http://www.canon.se/for_home/produc...nses/zoom_lenses/ef_2890mm_f456_usm/index.asp

De säger inget om att de inte kommer fungera, tro att EF fungerar på Digitalt däremot inte FD.

Här finns lite sample ifrån fotosidan.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=3947

tack tack

He he he det trodde jag med min 400D/50D också :D

Nån som kan gissa vad det är för glugg?

He he he jag drar till med 50mm 1,8 :)

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Älskar denna bild som en god vän till mig tog...

Gubbe.jpg

Vill att han lägger den i en tävling.
Jag har som sagt noll koll, men är den inte jävligt grym?

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du kan klassas som trådens Canonobjektivsexpert! ;)
Fett. :yoparty Fast det där var ju iofs ett Sigma. :va

Eller kanske "exifsmygtittarexpert". Inte så svårt att gissa rätt när det bara finns ett 105mm macro till Canon. :tungan

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Får man fråga varför du valde sigman framför canon 100 eller tamron 90? Lite sugen på ett macro själv...:)

Och varför missar alla Tokinas 100 2,8 som jag har. Klart stabilare byggd än Tamrons och lika bra eller bättre optik till samma pris
(enligt tester) :banana

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad vann jag? :banana

Gnutten: Hur gick det häromsistens, räckte batterierna?

Jodå alla tiders, hade inte minskat en endaste stapel på mätaren trots närmare 1500 bilder. Klart imponerad av Canon,s orig batterier. Nu är det snarare datorn som är seg med dessa stora jpeg bilder. Mmmm vill ha en mac. Dock är det ett jäkla pussel med inställningar, vilka punkter kör ni med mitten eller 5 punkter?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Får man fråga varför du valde sigman framför canon 100 eller tamron 90? Lite sugen på ett macro själv...:)
Jag kollade jämförelser på nätet och då tyckte jag att det vann på helheten, grym skärpa, inte för kort brännvidd och klart billigast, jag gav bara 4kkr för det :) Visst, ett 150 eller 180 hade varit roligare till tex insekter, men då snackar vi åtskilliga tusen till och betydligt större och klumpigare grejer.

Jodå alla tiders, hade inte minskat en endaste stapel på mätaren trots närmare 1500 bilder. Klart imponerad av Canon,s orig batterier. Nu är det snarare datorn som är seg med dessa stora jpeg bilder. Mmmm vill ha en mac. Dock är det ett jäkla pussel med inställningar, vilka punkter kör ni med mitten eller 5 punkter?
Du vet att du kan se hur många bilder du har tagit sen du laddade batteriet va? Och laddningen i %? :)

Jag kör med 5-punkters oftast, ibland pyttepunkten och på flygdagen förra helgen hade jag rubbet tror jag så att jag inte missade planen :)

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
He he he Tackar Hoztic orkar ju inte läsa hela boken.

Btw vad har ni för inställning ang ljuskorrigering. Har stängt av den, tror det var den som störde en del när jag var uppe på Lunda & fotade.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Jag kollade jämförelser på nätet och då tyckte jag att det vann på helheten, grym skärpa, inte för kort brännvidd och klart billigast, jag gav bara 4kkr för det :) Visst, ett 150 eller 180 hade varit roligare till tex insekter, men då snackar vi åtskilliga tusen till och betydligt större och klumpigare grejer.

Recensioner på fotosidan eller annat? Sorry om jag lät kritisk förut, det var inte menat så. Mest att det pratats gott om canon o tamron, :)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Recensioner på fotosidan eller annat? Sorry om jag lät kritisk förut, det var inte menat så. Mest att det pratats gott om canon o tamron, :)
Lugnt, jag kallar tillbaka mobben :krama

Ja, dels där, å sen kollade jag på en sida på nätet där man ser bilder tagna med gluggarna och man kan jämföra olika gluggar :tummenupp Dom hade dessutom ett test mellan just min glugg, Canon 100 och Tamron 90. Tyvärr minns jag inte adressen och kommer inte till jobbet på en vecka, där jag har länken, men det finns länkat till den sidan i den här tråden om jag inte missminner mig :) Eller så va de på Fotosidan jag hittade den kanske... :va Hursom, grym sida iaf :fakta

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati