Diskutera Digital Fotografering här

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
twinner skrev:
Hmm,alla bilder i albumet? Hittade inställningar för digitala effekter nu,plussade på kontrasten och skärpa ett snäpp:=) ska se om det blir bättre
Är tex denna dålig? jag kan inte se att den har några särskilda brister :brinnerup
Markus%20foto'%20(105).jpg

Den är det absolut inget fel på! Kanonsnygg bild

Men den blåmesen/talgoxen (lär mig aldrig skillnaden) du bifogade, och t ex koltrasten du bifogade för ett tag sen. Ser helt kontrastfattiga ut. Ser ut att vara tagna med webcamera :tungan Prova höja

Du skulle byta till Canon va? ;-)
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Mheel skrev:
Nu har jag gått och lurat lite mer på kamera m.m. Funderar väldigt mycket på att satsa på följande objektiv
Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
samt
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
Vad tror ni om det?
Kommer förmodligen spara ett lite tag till och sen köpa allt på en gång, kollar också ebay m.m. efter vettiga beg. köp.
//Mheel

Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM = 6575 kr
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM = 5750 kr
=12325 (cyberphoto)

http://www.blocket.se/vi/7447533.htm?ca=15_s
Canon EF 24-70mm f/2.8L USM + Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM = 13 000 kr
24-70 objektivet är helt underbart, mitt bästa objektiv.


EF 70-200/f4L USM är prisvärt, ännu mer prisvärt som begagnat:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=37776

woofes skrev:
Jag äger ett 100-400 IS sedan 1år tillbaka. Innan det använde jag ett EF 70-200 2.8L och innan det EF 70-200 4L. Jag kände att jag behövde den extra räckvidden med 100-400an. Kanonfint objektiv som ger riktigt bra resultat. Där det är lite skillda meningar är väl huruvida man gillar push-pull zoomen eller ej. Själv tycker jag den funkar kalasbra. Bildstabilisatorn är ovärderlig... Kontrast och färgåtergivning är helt på topp. Ger finare färger och bättre kontrast än mitt tidigare 70-200 2.8L.
Här är ett bildexempel från i somras på min brors P1800...

http://www.pbase.com/woofes/image/50809561/original

100-400 är ju helt klart ett intressant alternativ, vill helst ha canon-objektiv.
Såg att du bor nära Göteborg, skulle man kunna få testa det nån gång innan det blir dags för köp?
 

MikkE

Guest
Markus och Anton: Mkt najsiga bilder!!


Kollade på dukumentären/serien "Papparazzi" idag på Kanal 5... Snubbarna där hade TELE! Med ljusskydd var objektivet nära metern! Det bilr inte mindre HA-begär iaf..
F.ö. väldans intressant att se på, vet inte när nästa program går.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tack så mycket Micke. Det värmer :)

En till bild från idag. Kraftigt indrag, därav den dåliga kvaliteten

Ormvråk som äter på en död hare

DSC_0057.jpg
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Ljunghusen skrev:
Den är det absolut inget fel på! Kanonsnygg bild

Men den blåmesen/talgoxen (lär mig aldrig skillnaden) du bifogade, och t ex koltrasten du bifogade för ett tag sen. Ser helt kontrastfattiga ut. Ser ut att vara tagna med webcamera :tungan Prova höja

Du skulle byta till Canon va? ;-)


Kanske det faktum att jag alltid kört på 2.8 bländare spelat ett spratt ?
Idag var jag tvungen att besöka sthlm så det blev inget fotande:( ska testa i morgon med annorlunda värden:=)
 

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
inge just nu
twinner skrev:
Kanske det faktum att jag alltid kört på 2.8 bländare spelat ett spratt ?
Idag var jag tvungen att besöka sthlm så det blev inget fotande:( ska testa i morgon med annorlunda värden:=)

Använde du motljusskydd? Har man otur så tappar man mycket kontraster om man skippar det. Kontrasten går ju att ändra bra i efterbehandlingen, men det är ju alltid bäst att lösa problemet så tidigt i kedjan som möjligt. Dålig kontrast kan även bero på dåliga filter.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
woofes skrev:
Använde du motljusskydd? Har man otur så tappar man mycket kontraster om man skippar det. Kontrasten går ju att ändra bra i efterbehandlingen, men det är ju alltid bäst att lösa problemet så tidigt i kedjan som möjligt. Dålig kontrast kan även bero på dåliga filter.

Motljusskydd: Ja.
Filter: Cirk pol,Hoya.
Jag är lite emot att mixtra för mycket med denna typen av bilder,vill att det ska vara så verkligt som möjligt:=)
 

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
inge just nu
twinner skrev:
Motljusskydd: Ja.
Filter: Cirk pol,Hoya.
Jag är lite emot att mixtra för mycket med denna typen av bilder,vill att det ska vara så verkligt som möjligt:=)

Håller med dig helt, är också emot för mycket justering och vill helst få allt rätt från första början. Men man ska ju inte heller se förbi möjligheterna till att förbättra ett bra foto i efterbehandling i datorn. Verkligheten ser i många fall tråkig ut och med en del försköning i datorn så kan ett tråkigt foto helt plötsligt bli få liv och bli intressant.

Tog mig friheten att "fixa" lite med bilden på hunden. Hoppas det var ok? Höjde kontrasten lite och ljusade upp mellantoner en aning, samt lite extra skärpning. Vad tycker ni om skillnaden? jag hade iaf föredragit det såhär. Nu vet jag ju inte om färgtonerna stämmer då jag inte vet hur hunden ser ut i verkligheten..
Markus_x.jpg


/Andreas
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
woofes skrev:
Håller med dig helt, är också emot för mycket justering och vill helst få allt rätt från första början. Men man ska ju inte heller se förbi möjligheterna till att förbättra ett bra foto i efterbehandling i datorn. Verkligheten ser i många fall tråkig ut och med en del försköning i datorn så kan ett tråkigt foto helt plötsligt bli få liv och bli intressant.

Tog mig friheten att "fixa" lite med bilden på hunden. Hoppas det var ok? Höjde kontrasten lite och ljusade upp mellantoner en aning, samt lite extra skärpning. Vad tycker ni om skillnaden? jag hade iaf föredragit det såhär. Nu vet jag ju inte om färgtonerna stämmer då jag inte vet hur hunden ser ut i verkligheten..

/Andreas

Ha!! Jo det blev en jävla skillnad :tummenupp ,men jag gillar den som orginal också:=) Färgtonerna är bra.
Är inte så vidare värst hemma på effekter i PS:=). Nåja! ska snart ut och testa kameran med lite andra inställningar.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Tja ja är helt ny på detta men det är kul å skulle vilja prova lite mer. Men bland alla förkortningar å zoomar :) är det lätt å tappa bort sig, ska man ta en kurs eller nått? Kollade lite på kameror men i den pris klassen vill man ju inte bara handla va som helst :) Hur mycket ska man ungefär lägga på en kamera i början?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Klantbo skrev:
Tja ja är helt ny på detta men det är kul å skulle vilja prova lite mer. Men bland alla förkortningar å zoomar :) är det lätt å tappa bort sig, ska man ta en kurs eller nått? Kollade lite på kameror men i den pris klassen vill man ju inte bara handla va som helst :) Hur mycket ska man ungefär lägga på en kamera i början?

allt mellan 1000kr till 400 000 kr:=)
Ska du välja en kompaktkamera så välj någon av de mer kända märkena,canon,nikon, mm. Satsa på så mycket optisk zoom du kan.
Vill du lägga ribban högre så kolla på te x EOS 350, D50 mm
 

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
inge just nu
Mheel skrev:
Ska man satsa på ett 17-85 eller ett 28-135, som standard objekt??

//Mheel

Det beror lite på vilken typ av kamera du har. Har du en med en mindre sensor än fullstor småbildssensor, t.ex. canons typiska APS-C 1.6x så skulle jag valt 17-85. För annars tappar du för mycket av vidvinkeln.

/Andreas
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
twinner skrev:
allt mellan 1000kr till 400 000 kr:=)
Ska du välja en kompaktkamera så välj någon av de mer kända märkena,canon,nikon, mm. Satsa på så mycket optisk zoom du kan.
Vill du lägga ribban högre så kolla på te x EOS 350, D50 mm
Varför ska alla välja Canon och Nikon för? Tråkus månsus! Jag rekommenderar något ur Panasonics FZ-serie med 12x optisk zoom och bildstabilisering, t.ex FZ5 eller den nya FZ7. Bra grejor dock inte att jämföra med DSLR eller hur var det nu? :va
http://www.firingsquad.com/hardware/panasonic_lumix_dmc-fz30_canon_eos-20d_camera_shootout/
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Fina bilder Ljunghusen.Jag fotade bara RAW idag..Fick inte så många bilder innan solen gick i moln:(
Där jag köpt hus finns häckande Fiskgjusar:=) där ska jag vara ofta:=)
Ska även köpa en bra konverter,sälja av mitt 28-75 mm för det används ändå aldrig.
%c5n.jpg

Birdy.jpg


Torkel skrev:
Varför ska alla välja Canon och Nikon för? Tråkus månsus! Jag rekommenderar något ur Panasonics FZ-serie med 12x optisk zoom och bildstabilisering, t.ex FZ5 eller den nya FZ7. Bra grejor dock inte att jämföra med DSLR eller hur var det nu? :va
http://www.firingsquad.com/hardware/panasonic_lumix_dmc-fz30_canon_eos-20d_camera_shootout/

Men hallå :4skrika
Exempel bara:=)
Bara så att han inte köper en Avant eller liklnande.
 

MikkE

Guest
Jag har fått ett erbjudande att KANSKE få fotografera ett bröllop i Juni i Göteborg. Det är min systers kompis som ska hamna i träsket, hoho.
Håller på att fixa en liten mall på prislista om vad jag kommer att ta för arbetet och självfallet ska jag deala med dem litegrann efter vad de vill ha och kan erbjuda för pengar. De ska tydligen ha en del dollars på kontot.
För att de ska se lite bättre ut så inkluderar jag i priset en hel del 10x15 papperskopior och färre 21x30. Även reseersättning tillkommer.

Efter att ha kollat på typ www.blf.se och www.prb.se cirkaprislistor så är det MYCKET mer än vad jag hade tänkt (viseligen är den listan för proffs). Tror ni att priser runt 4000 kr är för lite med resa, arbete (heldag) och framkallning?

Jag har inte hittat några länkar på fotostudios olika priser som man kan jämnföra.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
MikkE skrev:
Jag har fått ett erbjudande att KANSKE få fotografera ett bröllop i Juni i Göteborg. Det är min systers kompis som ska hamna i träsket, hoho.
Håller på att fixa en liten mall på prislista om vad jag kommer att ta för arbetet och självfallet ska jag deala med dem litegrann efter vad de vill ha och kan erbjuda för pengar. De ska tydligen ha en del dollars på kontot.
För att de ska se lite bättre ut så inkluderar jag i priset en hel del 10x15 papperskopior och färre 21x30. Även reseersättning tillkommer.

Efter att ha kollat på typ www.blf.se och www.prb.se cirkaprislistor så är det MYCKET mer än vad jag hade tänkt (viseligen är den listan för proffs). Tror ni att priser runt 4000 kr är för lite med resa, arbete (heldag) och framkallning?

Jag har inte hittat några länkar på fotostudios olika priser som man kan jämnföra.

Tråkigt svar...
Gör det gratis för erfarenheten:=) eller för vad det kostar dig.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Absolut gratis eller mkt billigt första gången.
För 4000 spänn får dom en erfaren fotograf som kan garantera pangbilder.

Ska själv fota ett bröllop i augusti och det tar inte jag något för.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top