Ditt bästa mc-tips

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Här kan alla bidra med ETT tips var som andra medlemmar kan ha nytta av. Det kan tex. handla om vinterförvaring, körtips, ekonomi, hur man slangar, köpa/sälja, garagelarm eller bara en bra glasskiosk ;)
Var noga med att inte göra skriva tips som någon annan redan gjort.

Följer du redan andras råd får du gärna "gilla" detta då det underlättar för nybörjare att se vedertagna tips.

Låt oss slippa uppfinna hjulet på nytt och kom med ett mc-relaterat tips...

Vänligen låt denna tråd ENDAST innehålla seriösa tips och inte något annat.
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
För att slippa riskera att köra iväg med skivbromslåset i brinsskivan, parkera ALLTID ex. mot en vägg så du måste backa hojen för att komma iväg.
Hjälper hjärnan att komma ihåg att man ska låsa upp innan man backar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mitt bästa tips är en bit gummislang på nyckeln till skivbromslåset.

När man ska låsa skivbromslåset måste man ta bort gummislangen och då sätter man den på tändningsnyckeln istället.

När man sen kommer tillbaks till hojen så går inte tändningsnyckeln i låset för att det sitter en gummislang på den.

Då är det en bra idé att kliva av och låsa upp skivbromslåset först och flytta gummislangen till den nyckeln istället.

Dessutom skyddar slangen från repor runt tändningslåset, som en extra bonus...
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Jag har mitt skivbromslås i fodral liggande i cutsen när jag kör, när låset sitter på hojen stoppar jag alltid fodralet i hjälmen tillsammans med handskarna. Det är ganska svårt att missa det när hjälmen ska på huvudet, något jag hoppas ni har på när ni kör. Ett tips som hjälpt mig vid några disträa tillfällen! :)
 

Livhusaren

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kåtemm(a) 950 SM
Överskatta inte din egen förmåga!! Gäller speciellt vid gruppkörningar då det är lätt att falla för grupptrycket..

Ett annat tips är att när man börjar lära sig att trixa lite (wheelie, stoppie etc.) så ha alltid en polare/tjej eller motsv. med om det skulle hända nåt!:Bugar
 

anton-j

Skitfrän MC
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda x3
När du köper en hoj, se till att den har bensin och laddat batteri.

Köpte ny i tisdags och fick soppatorsk i Fredhällstunneln. Hojen hann stanna innan jag hittade reservkranen och självklart fanns det inte tillräckligt med kräm i batteriet för att dra runt motorn...
Då var det bara att åka sparkcykel över till stora essingen i den minimala väggrenen :banana
 

Smagatusk

Guest
Vänd växelföraren så att ettan hamnar uppåt och resten neråt. Coolare helt enkelt.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Håll handen på bromsen när du kör i stan eller i tät trafik.

Skulle du kolla bakåt och sedan tittar fram igen och du har hinder i vägen så sparar du lite tid som du annars förbrukat för att flytta fingrarna:tummenupp
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Om du ska förbättra hojen så börja med fjädring, sedan bromsar och sist motor/avgassystem. Den ordningen kommer att förbättra din hastighet/varvtid/säkerhet/känsla mer än motsatt ordning.

Givetvis har bling-bling prioritet över ovanstående men om man ska in på det mer konkreta...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Åk inte runt med oskrapade puckar. Det ser mycket okunnigt ut.
Kan du inte skrapa själv så tjöp/sno ett par färdigkrapade, du blir flera divisioner coolare!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top