Ditt bästa mc-tips

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
En klassiker om visirrengöring som många säkert redan kan: istället för att gnugga bort insekterna från visiret med blöt trasa och få repor på köpet så lägger man en genomblöt servett, torkpapper eller vfsh ovanpå alltihop så det ligger klistrat utan luftbubblor.

Enkelt ute i fält är att lägga pappret på torrt och hälla vatten från dricksflaskan. Det suger sig fast smidigt och du slipper försöka lägga på ett sönderfallande torkpapper så det täcker utan att gå hål.

Låt sitta en kvart-halvtimme och sedan har allt jox släppt och torkas lätt bort utan repor.

En natt i diskvatten gör samma jobb men med mindre arbetsinsats. Släng inte ner besticken från nattamaten av slentrian senare bara..:gnissla (Det är valfritt att ta av visiret från hjälmen.)

Räcker att ha pappret på ett par minuter bara för att flugorna ska gå bort utan problem :tummenupp
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
En klassiker om visirrengöring som många säkert redan kan: istället för att gnugga bort insekterna från visiret med blöt trasa och få repor på köpet så lägger man en genomblöt servett, torkpapper eller vfsh ovanpå alltihop så det ligger klistrat utan luftbubblor.

Enkelt ute i fält är att lägga pappret på torrt och hälla vatten från dricksflaskan. Det suger sig fast smidigt och du slipper försöka lägga på ett sönderfallande torkpapper så det täcker utan att gå hål.

Låt sitta en kvart-halvtimme och sedan har allt jox släppt och torkas lätt bort utan repor.

En natt i diskvatten gör samma jobb men med mindre arbetsinsats. Släng inte ner besticken från nattamaten av slentrian senare bara..:gnissla (Det är valfritt att ta av visiret från hjälmen.)

Detta tipset går dessutom utmärkt att använda även på fronten på MC:n när man ska tvätta den. Ta en handduk eller liknande och blöt ner och lägg över framkåpan/lykta/ruta och låt det dra medans du tvättar resten av hojen. Då släpper krypen utan problem utan att man behöver använda massa insektsrens och skit.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
ett annat tips heter motstyrning. Ska man vänster så sväng höger. Funkar mycket bättre.

Är det överhuvudtaget möjligt att göra på något annat sätt? :va

Att Californianska superbajkskolan sedan på Disneyvis tagit
rikspatent och copyright på det är en annan femma. :glömdet

/e
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Är det överhuvudtaget möjligt att göra på något annat sätt? :va

Uppenbarligen får många panik och bromsar omkull sig (eller drar ut i terrängen) istf att svänga för att de inte känner till vad som faktiskt händer när man svänger även om de gör rätt i vanliga fall.
Och väldigt få är så tokiga att de prövar på snabbstyrning i verkligheten utan att fått reda på hur det fungerar på förhand.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Vad menar man med hajmönster på däcket? Kanske en dum fråga, men jag har aldrig hört det förut.
 

Nicke_72

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Tiger 800XC -13
Kolla olja utan central- /depå-stöd. Sätt dej på hojen och räta upp den, tag sedan ett kort med mobilen på "olje-gluggen".
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Konstigt att ingen tipsat om öronproppar än, det gjorde en värld av skillnad för mig att köra med proppar när jag åker "inspirerat".

Utan proppar spänner jag mig ofrivilligt när det ylar och skriker i hjälmen av fartvinden, men med proppar märker jag att jag håller mycket bättre focus på körningen och till och med kan åka ännu fortare med bättre känsla av kontroll. Kör aldig utanför 90-skyltarna utan proppar numer.

Beror iofs på hjälmkvaliteten, min lever jävel inuti.:gnissla
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Kör utan öronproppar om du vill ha större chans till att behålla körkortet :tummenupp

Likadant att köra okåpat. Det håller också nere hastigheten.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top