Ditt bästa mc-tips

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Låter ju som Mistabarista inte bländar av i tid och då är det rätt puckat!:huvet

Finns väl bättre sätt att synas... om man nu är så skraj kan ju använda en sån där snygg väst i fluorescerande färg :arsele

Strajpa upp hojen i polismönster istället - ger nog effekt. Ish med en vit hjälm på skallen.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Låter ju som Mistabarista inte bländar av i tid och då är det rätt puckat!:huvet

Finns väl bättre sätt att synas... om man nu är så skraj kan ju använda en sån där snygg väst i fluorescerande färg :arsele

Min vinterjackan har flourecerande fält. Funkar inte alltid :död:
Nästa hjälm jag skaffar mig ska vara knallgul :tummenupp
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Inte så puckat bara man bländar av i tid.
Jag vågar själv inte köra utan helljus på dagen längre. Har haft för många incidenter där bilister inte sett mig/struntat i mig.
Däremot behöver man ju inte göra dem blinda ;)

34. Se till att bilisterna upptäcker dig.

Jag skulle påstå att det är jäkligt puckat om det betyder att bilisterna ljustutar tillbaka, då har man stört dem... själv är jag ganska ljuskänslig och blir mäkta irriterande när det är något pucko som kör omkring med helljus.

Och det med att synas, jag kör svart hoj, svart utrustning och har de senaste 2000milen aldrig haft känslan av att bilarna inte ser mig... så det kanske har med körsättet att göra.
Eller jo, bilister som vill in i mitt körfält men ett helljus hade aldrig förändrat det när de ligger i filen bredvid min och SMSar eller letar napp.
 

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Ort
Bromma
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Min vinterjackan har flourecerande fält. Funkar inte alltid :död:
Nästa hjälm jag skaffar mig ska vara knallgul :tummenupp
Körde risktvåan förra året och gjorde ett test där. Vi var yra som var på kursen, två åkte från oss och vände sen och körde sakta mot oss igen. Den ena hade en reflexväst, den andra hade en vit hjälm. Vilken såg vi först? Killen med den vita hjälmen. Vet faktikst inte om en neongul hjälm syns bättre än den vita, men polisen kör ju med vita, måste finnas en tanke med det?
Så nästa hjälm jag köper kommer vara helvit :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Körde risktvåan förra året och gjorde ett test där. Vi var yra som var på kursen, två åkte från oss och vände sen och körde sakta mot oss igen. Den ena hade en reflexväst, den andra hade en vit hjälm. Vilken såg vi först? Killen med den vita hjälmen. Vet faktikst inte om en neongul hjälm syns bättre än den vita, men polisen kör ju med vita, måste finnas en tanke med det?
Så nästa hjälm jag köper kommer vara helvit :)

Personligen har jag svårt att se hur en hjälm/väst/flouroscerande ställ skulle synas bättre än lampan som sitter på hojen. :va
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Personligen har jag svårt att se hur en hjälm/väst/flouroscerande ställ skulle synas bättre än lampan som sitter på hojen. :va

Kanske för att lampan sitter lägre?
Satte du lampan 50 meter upp skulle du däremot synas grymt bra. Lampan iaf. Om nu någon kollar efter motorcyklar 50 meter ovanför vägbanan :rolleyes:
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Kanske för att lampan sitter lägre?
Satte du lampan 50 meter upp skulle du däremot synas grymt bra. Lampan iaf. Om nu någon kollar efter motorcyklar 50 meter ovanför vägbanan :rolleyes:

Visst är det så och visst är jorden rund och det finns höjdskillnader på vägarna... men att dessa 50-100cm som det skiljer tror jag är inom marginalerna och inte något som är direkt avgörande.

De bilister som "inte ser" en motorcyklist tror jag helt enkelt inte har någon koncentration på vad som händer... spelar ingen roll om man så hade haft en saftblandare på huvet.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Visst är det så och visst är jorden rund och det finns höjdskillnader på vägarna... men att dessa 50-100cm som det skiljer tror jag är inom marginalerna och inte något som är direkt avgörande.

De bilister som "inte ser" en motorcyklist tror jag helt enkelt inte har någon koncentration på vad som händer... spelar ingen roll om man så hade haft en saftblandare på huvet.

Well. Det kan vara en bil som skymmer också.
Och självklart syns man bättre med reflexväst än utan. Det kan du väl ändå inte argumentera emot?

Från sidan tex?
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Förutsätt att turistskyltade bilar kommer paniksvänga över i din fil och/eller dig.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
35. Nya däck är hala. Kör lugnt i kurvorna och känn på däcken med händerna för att kolla när greppet kommer tillbaka.

Själv kör jag en kort sträcka grus får att rugga upp kontaktytan i mitten av däcket direkt.

36. Om du kör med solglasögon, använd polariserat glas så upptäcker du annorlunda ytor (vatten, olja etc.) enklare i asfalten.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Förut körde jag med nån flerfärgad hjälm, rött/silver/blått/mm men i två år har jag kört med helt vit hjälm, just för att synas lite bättre och jag märkte en skillnad i hur bilister uppmärksammade mig, men det fanns ändå en del som tvekade på bromsen vid korsningar osv, näst intill nåt tillbud ibland och så.
Till denna säsongen köpte jag en ny hjäm eftersom den vita hjälmen var av kass detaljkvalité, omöjlig att justera ventilationen i osv.
Jag köpte en C3:a och eftersom jag skiter i en hjälms kulör så valde jag idiotgul för att testa!

Jag har aldrig kört med väst och vet inte hur bra det är, men västen skyms ju av armarna tex...

Hjälmen sitter högst upp, skyms aldrig och verkar uppmärksammas av alla i närheten!

Har bara kört typ 400 mil hitintills i år, men under dessa mil har inte ett enda tillbud inträffat, inte en bil har tvekat på bromsen vid korsningar och inte en enda utanför ICA har missat mig när jag lämnat byn!

Är man macho och prestigefull så kan man ju fortsätta med svart hjälm, men vill man synas så är idiotgul en kulör jag verkligen rekommenderar.
:tummenupp
 

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
Tråden var ute efter BRA tips och inte puckobeteende!

Puckobeteende?
Har ju läst lite för mkt om bilister som ej ser mc o kör rakt ut i vägen och mc hinner ej väja och då kör in i sidan på bilen.
Kan undvikas med starkt ljus. Kör ju självklart inte runt så hela tiden utan bara då jag känner att solen i ryggen kan blända bilföraren jag möter.
Ibland ljustutar jag för uppmärksamhet. Har ju överlevt 10år så HELT puckat kan det väl inte vara...? Men såklart alla har ju sin uppfattning.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15

Att blända någon så att de inte ser resten av trafiken och bara dig är puckat.
Bilisten tappar uppmärksamhet på annat som är viktigt också (såsom eventuella cyklister och barn i närheten).

Det är inte bara du som ska överleva när du är ute.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag har kört Med väst, Utan väst och med 3 olika färger på kruka (Gul med stor vit rand och blåaktigt visir, gul med svart, smokevisir och röd/svart med mycket detaljer, mörkt tearoff) samt 3 olika färger på kläder (Svart gortex ställ vs. Blåvit helställ, samt svart collegetröja överdrag a la sporthojströja).

+ Överlägset bäst respons från bilister var med Reflexväst, Blåvitt ställ, gul/vit kruka med blåaktigt visir.

- Sämst respons är med svart Sporthojs tröja ovanpå skinnställ med röd/svart kruka med mörkt tearoff.

Tips: Undvik svarta överdragskläder, det försämrar oddsen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Well. Det kan vara en bil som skymmer också.
Och självklart syns man bättre med reflexväst än utan. Det kan du väl ändå inte argumentera emot?

Från sidan tex?

Brukar du bli påkörd från sidan stillastående? Annars misstänker jag att det man ser från sidan är passé innan man är inom någon sorts fara.
90km/h = 25m/s...

Alltså misstolka mig rätt nu, jag har inget emot att folk köper kläder för att synas bättre, men att det skulle göra en super-duper-jätte-skillnad köper jag inte riktigt. Har de missat lyktan du har fram på hojen så kan de gott ta och missa resten också... det handlar inte om att man inte syns, det handlar om att många trafikanter är totalt ouppmärksamma i trafiken.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Kanske för att lampan sitter lägre?
Satte du lampan 50 meter upp skulle du däremot synas grymt bra. Lampan iaf. Om nu någon kollar efter motorcyklar 50 meter ovanför vägbanan :rolleyes:

I storstadsområden kanske en McDonaldsskylt en meter upp från lyshöjd skulle synas bäst. Sätter man den på bakdelen på hojen istället för hjälmen så slipper man gå omkring med den. Gult ljus framåt i mörker/skymning och det röda lyser bakåt. Reflekterande folie på andra färgen.
 
Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Brukar du bli påkörd från sidan stillastående? Annars misstänker jag att det man ser från sidan är passé innan man är inom någon sorts fara.
90km/h = 25m/s...

Alltså misstolka mig rätt nu, jag har inget emot att folk köper kläder för att synas bättre, men att det skulle göra en super-duper-jätte-skillnad köper jag inte riktigt. Har de missat lyktan du har fram på hojen så kan de gott ta och missa resten också... det handlar inte om att man inte syns, det handlar om att många trafikanter är totalt ouppmärksamma i trafiken.

Man gör allt man kan för att inte va med om en olycka på hoj... Allt från att hålla avstånd och tuta på cyklister innan man kör om till att ha på sig fluorescerande kläder. Även fast det i ditt tycke kanske gör en minimal skillnad... Bättre än inget! :yoparty
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Brukar du bli påkörd från sidan stillastående? Annars misstänker jag att det man ser från sidan är passé innan man är inom någon sorts fara.
90km/h = 25m/s...

Ja, det är asjobbigt. Eftersom jag inte har nån gul väst blir jag påkörd precis hela tiden. Börjar lacka på det där nu faCktiskt.
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Inte så puckat bara man bländar av i tid.
Jag vågar själv inte köra utan helljus på dagen längre. Har haft för många incidenter där bilister inte sett mig/struntat i mig.
Däremot behöver man ju inte göra dem blinda ;)

34. Se till att bilisterna upptäcker dig.

:tummenupp Kör alltid med helljuset på även nu när jag monterat xenonljus, bilisterna blir irriterade....javisst, men kanske får dom sig en funderare att det finns hojåkare på vägen oxå...

Bättre för mig att slippa en vänstersvängande bilist framför mig, om dom ser mig, än att en vänstersvängande bilist får mig i sidan för att dom inte ser mig.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top