Ditt bästa mc-tips

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Instruera passagerare att klämma ihop benen hårt om mc:n vid kurva, inbromsning eller acceleration. Avlastar att de drar eller trycker på dig.
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
:tummenupp Kör alltid med helljuset på även nu när jag monterat xenonljus, bilisterna blir irriterade....javisst, men kanske får dom sig en funderare att det finns hojåkare på vägen oxå...

Bättre för mig att slippa en vänstersvängande bilist framför mig, om dom ser mig, än att en vänstersvängande bilist får mig i sidan för att dom inte ser mig.

Har du inte något positionsljus/parkeringsljus som du kan stoppa i en utbyteslampa av led-typ på 1 W eller mer? Gärna lite blåaktigt vitt ljus. (är det nog i de flesta vita powerleds)

Köra med helljus och HID är bara överirriterande korkat. Det bländar även dagtid. Ffa skapar du en massa onödig irritation hos andra trafikanter som även spiller över på oss andra mc-åkare. Det räcker mer än väl med halvljuset med HID-konverterat. :mad: Räkna med att bli inplockad i poliskontroll och att de ger dig en registreringsbesiktning för felaktigt lyse.

Vad blir nästa grej för att märkas? Montera jättehornet och åka och tuta varje gång du närmar dig en bil? :cpparty :död
 
Last edited:

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Har du inte något positionsljus/parkeringsljus som du kan stoppa i en utbyteslampa av led-typ på 1 W eller mer? Gärna lite blåaktigt vitt ljus. (är det nog i de flesta vita powerleds)

Köra med helljus och HID är bara överirriterande korkat. Det bländar även dagtid. Ffa skapar du en massa onödig irritation hos andra trafikanter som även spiller över på oss andra mc-åkare. Det räcker mer än väl med halvljuset med HID-konverterat. :mad: Räkna med att bli inplockad i poliskontroll och att de ger dig en registreringsbesiktning för felaktigt lyse.

Vad blir nästa grej för att märkas? Montera jättehornet och åka och tuta varje gång du närmar dig en bil? :cpparty :död

Jag har inget problem dom gångerna jag sitter i en bil och kör och möter en mc med helljus/bländande ljus, faktiskt rätt skönt att kunna uppmärksamma dom ordentligt...för en mc har en väldigt liten frontyta som lätt smälter in i bakgrunden..."Mer ljus åt folket"

Hellre blända en liten stund än att sitta i rullstol/begraven bara för att någon inte såg mig.

Räkna med att bli inplockad i poliskontroll och att de ger dig en registreringsbesiktning för felaktigt lyse.

:cpparty :död

Vad har det med saken å göra?? Finns värre saker för dom att anmärka på:D
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Inte rädd att du ska blända dem i en kurva så de girar på dig och du hamnar i den där rullstolen? Se upp när det inte är fullt dagsljus iaf - då bländar du mycket mer.. ;)

Det där med kontrollen har med den saken att göra att du även uppmärksammas av de som står i kontrollen. Men du kanske räknar med att hinna slå av helljuset innan de ser dig. :D
 
Last edited:

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Tips som jag fick användning av här förra veckan. sätt en dagstidning innanför skinnstället om det blir oväntat kallt när du är ute och kör. Det skyddar mot vind och isolerar helt okej. Själv köpte jag ett aftonblad när jag var i Luleå och hade 5 mil hem och frös som bara den om kroppen. (perforerat ställ)

//Robert
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Inte rädd att du ska blända dem i en kurva så de girar på dig och du hamnar i den där rullstolen? Se upp när det inte är fullt dagsljus iaf - då bländar du mycket mer.. ;)

Det där med kontrollen har med den saken att göra att du även uppmärksammas av de som står i kontrollen. Men du kanske räknar med att hinna slå av helljuset innan de ser dig. :D

När det gäller mc så måste du leva i en teoribok eller något liknande, för i "det verkliga livet" så fungerar det inte så...tyvärr.
Sedan så skiter jag fullkomligt i om jag får böter/ombesiktning för att jag visar att jag finns för mina medtrafikanter.

(Du kan inte ha alla knivar i lådan va??)

Tips som jag fick användning av här förra veckan. sätt en dagstidning innanför skinnstället om det blir oväntat kallt när du är ute och kör. Det skyddar mot vind och isolerar helt okej. Själv köpte jag ett aftonblad när jag var i Luleå och hade 5 mil hem och frös som bara den om kroppen. (perforerat ställ)

//Robert

:tummenupp:tummenupp

Bättre med en Fibban:tuttar:tuttar:tuttar:D
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Här kan alla bidra med ETT tips var som andra medlemmar kan ha nytta av. Det kan tex. handla om vinterförvaring, körtips, ekonomi, hur man slangar, köpa/sälja, garagelarm eller bara en bra glasskiosk
Var noga med att inte göra skriva tips som någon annan redan gjort.

Följer du redan andras råd får du gärna "gilla" detta då det underlättar för nybörjare att se vedertagna tips.

Låt oss slippa uppfinna hjulet på nytt och kom med ett mc-relaterat tips...

Vänligen låt denna tråd ENDAST innehålla seriösa tips och inte något annat.
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
:tummenupp:tummenupp

Bättre med en Fibban:tuttar:tuttar:tuttar:D

Haha... "Fibban" hade jag bakom mig på bönpallen i form av en jävligt het brud som dessutom råkar vara min sambo numera :tuttar Var och körde konbanor med henne då hon håller på och ska ta MC-kort

Tillbaka till Tåpiken =). Riktigt bra tråd för övrigt :tummenupp

//Robert
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Jag blir helt matt av att läsa denna tråden.
Det är så mycket jag måste tänka på när jag kör att jag funderar på att lägga ner helt.

:D Plocka russin och blunda för resten.. Ser man det från andra hållet är det en jäkla massa man redan har koll på utan att man tänker på det aktivt.

När det gäller mc så måste du leva i en teoribok eller något liknande, för i "det verkliga livet" så fungerar det inte så...tyvärr.
Sedan så skiter jag fullkomligt i om jag får böter/ombesiktning för att jag visar att jag finns för mina medtrafikanter.

(Du kan inte ha alla knivar i lådan va??)

Härlig attityd! :tummenupp :brinnerup Utan att bli personlig i tonen så lägg ner kommentarer om liv i teoribok och andra plumpa påhopp. :sissy Att du inte har någon vettigt motiv i verkligheten till ditt HID-lysehelljus på mötande trafik gör det inte vettigare med låga personliga påhopp. Kan förstå att det känns vettigt på en 25kW-reggad 260 hk turbohoj när man sitter bakom styret..:yoparty Men det gör det inte till något allmänt vettigt beteende. Min och andras inställning till systematiskt bländande av mötande trafik lär du inte ändra på. Du retar upp andra i trafiken i onödan och ställer mc-åkare i dålig dager :fatta!

1. Jag har kört HID-konverterad länge och flera tusen mil med hojen. Det krävdes lite justering innan bara HALVLJUSET slutade vara bländande. Att köra med helljus på konstant är helt omöjligt med mina lyktor. Lastbilar bländar av tidigt när man kör i mörker. Mycket tidigare än när man åker bil och mycket++ tidigare än med de gamla halogenlamporna. Ljuset är starkare på hojen än det mesta jag sett på vanliga fordon. T ex har landsortsbussar jag åkt med jämförelsevis löjligt svag ljusbild trots HID-lyse. Både på halv och helljus.

Jag testade att sitta i bil och "möta" min egen hoj i början när många blinkade för de blev bländade. Jag insåg då att det var mer bländande än vad som var vettigt för att synas. Har du mött din egen hoj? I verkliga livet alltså..inte bara i teorin. :rolleyes:

2. "Det verkliga livet" har lärt mig att det är bättre att dyka under radarn än att bete sig som ett skrikande barn. Även i trafiken.

Att jag sätter mig emot beror på att tråden handlar om vettiga tips. I en styling/byggtråd e d hade jag troligen inte brytt mig.

Jag tycker vi lägger diskussionen och accepterar att vi tycker olika om lyset på DIN hoj. ;)
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fast å andra sidan så åker du ju bmw, du kör inte mc. :D Bada-bing!

Kommer aaaldrig lära mig det här med hur man ska köra. Hade tydligen fel jacka också. Ett under att jag fortfarande hållt mig på vägen :D:D

Just ja, ett annat tips heter motstyrning. Ska man vänster så sväng höger. Funkar mycket bättre.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
men att det skulle göra en super-duper-jätte-skillnad köper jag inte riktigt.

Ingen jätteskillnad..:huvet
Picture%20844.jpg


DSCN2820.JPG
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
37. Skaffa en rengöringstrasa i microfiber. 9.50 på ICA. Fukta den lätt så tar den allt utan problem.
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
En klassiker om visirrengöring som många säkert redan kan: istället för att gnugga bort insekterna från visiret med blöt trasa och få repor på köpet så lägger man en genomblöt servett, torkpapper eller vfsh ovanpå alltihop så det ligger klistrat utan luftbubblor.

Enkelt ute i fält är att lägga pappret på torrt och hälla vatten från dricksflaskan. Det suger sig fast smidigt och du slipper försöka lägga på ett sönderfallande torkpapper så det täcker utan att gå hål.

Låt sitta en kvart-halvtimme och sedan har allt jox släppt och torkas lätt bort utan repor.

En natt i diskvatten gör samma jobb men med mindre arbetsinsats. Släng inte ner besticken från nattamaten av slentrian senare bara..:gnissla (Det är valfritt att ta av visiret från hjälmen.)
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top