Ditt bästa mc-tips

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Om din hjälm spricker för att du tappat den är det en sk*t hjälm, inget annat, hur tror du den fungerat om du vurpat på riktigt? en hjälm ska klara den lilla kraft den utsätts om du tappar den.

De flesta hjälmar är precis som bilar byggda med deformationszoner. De tar upp kraften från en smäll bättre genom att gå sönder istf. att fortplanta den.
Sedan är frågan vid vilken kraft de ska deformeras. Jag vet inte. Men tappar jag hjälmen från sadelhöjd ner i stenhård betong så anser i alla fall jag den hjälmen som förbrukad.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Spelar ingen roll vilken typ av hoj du har ... kör SMC kurser, både Knix och BKK.

Detta kanske är en självklarhet för de flesta, men för nybörjare är det en jobbig detalj att arbeta bort: Greppa inte styret som det vore en skivstång. Håll styret löst i händerna och använd sikt(dvs kolla dit du ska), mottryck & kropsvikt för att flytta hojen

Bara för att du kan, betyder inte inte alltid att du bör. Ex "uuuiiilllla" mellan bilar i trafiken

Håll tankarna på trafiken/mc körningen etc , och inte på flickvännen/jobbet/brosans-grannes-dotter/nästa måltid/etc. De flesta misstag beror på "bilist" betende.. dvs man tänker inte på vad man själv eller nån annan håller på med i trafiken. Detta kan på hoj ha en ödersiger konsekvens
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Spelar ingen roll vilken typ av hoj du har ... kör SMC kurser, både Knix och BKK.
Med vissa typer av hojar upptäcker du väldigt snabbt begränsningarna i designen. Tyvärr är det lite tråkigt om de uppstår väldigt tidigt på en hoj som man gillar skarpt annars.

Tror inte många Customåkare tycker om att köra bana ;) Jag gör det inte.
Kass bromssträcka (för lätt fram=framhjulet låser tidigt) och går inte att luta så mycket som behövs i kurvorna (pinnar, fotplattor, ram eller avgassystem tar i) :brinnerupp

Å andra sidan kan man ju välja att byta upp sig till ngt som går att svänga med vilket leder mig in på nästa punkt.

32. Köp en hoj som det går att köra med.
 
Last edited:

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Väl basic kanske men värt att nämnas...

Kör som om det "alltid" kör ut en bil framför dig vid alla utfarter längs vägen, eller att du "alltid" får möte i alla dolda kurvor......

Att mentalt inbilla sig att det springer ut ett barn vid fastigheter längs vägen eller ovannämnda ställen kyler effektivt ner hornen i pannan.


(Men...en go väg och inte en käft i närheten.........:cdevil)
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Med vissa typer av hojar upptäcker du väldigt snabbt begränsningarna i designen. Tyvärr är det lite tråkigt om de uppstår väldigt tidigt på en hoj som man gillar skarpt annars.

Tror inte många Customåkare tycker om att köra bana ;) Jag gör det inte.
Kass bromssträcka (för lätt fram=framhjulet låser tidigt) och går inte att luta så mycket som behövs i kurvorna (pinnar, fotplattor, ram eller avgassystem tar i) :brinnerupp

Å andra sidan kan man ju välja att byta upp sig till ngt som går att svänga med vilket leder mig in på nästa punkt.

32. Köp en hoj som det går att köra med.


Att köra framförallt knix men till viss del även BKK handlar om att lära sig begränsningarna på aktuell hoj och ev hur man gör för att komma runt dessa el nytta begränsningarna till ens fördel. Mao att man i slutändan blir en säkrare förare i trafiken på aktuell hoj och därmed kan ha roligare då man vet hur hojen uppför sig. :tummenupp

Sen så är det bra att sätta 1 - 2 SMC kurser oavsett hoj varje år i början av sesongen bara för att få bort ringrosten på aktuell hoj
En glidare körs ju inte på samma sätt som en supersporthoj eller motard och den som inte blir ringrostig under vintern .... han/hon kör enduro/liknande under vintern :galen

Nu låter det ju som en SMC kurs är svaret på allt, vilket inte stämmer, men faktum kvarstår ... de är nyttiga, speciellt i början av sesongen.
I slutet av sesongen är det nog mest de som gillar att köra bana som tar alla chanser de får att få köra "bara lite till.... även om det är en knix" :p
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
En blandning inom trevliga och mindre trevliga ämnen - alla nyttiga dock

Träna en perfekt inbromsning vid rödljus. Du ska stå helt still innan du sätter ned foten.

Träna krypkörning och garagevändningar så ofta du kan.

En variant på detta: Sakta ner ett antal lagom meter före rödljus och träna balans vid stillastående och kryp vid behov fram emot linjen. Sätt blicken långt bort, du ser trafikljuset i periferseendet, och sitt kvar och balansera med gaskontroll, styret, slir på kopplingen och fotbroms. Bra balans har du sedan nytta av i mer än bara körning i låg fart.

Bromsa ALDRIG med frambromsen vid krypkörning. Ish när du girar. Tvärnitar du kommer du lätt tappa hojen i marken. Det går inte att fånga 200+ kilo hoj med rörelseenergi på ett ben. Ta mao för vana att bara använda fotbroms. Bra att slita lite på den med för funktionens skull. :tungan

När du ska åka dit du inte känner vägnätet och saknar vägtips så är ett bra sätt att hitta rätt väg att börja med trafikverkets driftområdeskartor där de icke-randiga vägarna (oavsett färg) är asfalterade. (Vill du ha grus väljer du alltså de randiga och letar resten med googlemaps, terrängkartan eller hitta.se efter enskilda/kommunala grusvägar.) De kan ha slarvat med uppdateringen så ibland är även grusvägar asfalterade (ofta oljegrusade). Det är bara läns/riks/europavägar på driftkartorna - det finns mycket mer vägar än dessa (enskilda och kommunala). Åk och kolla status, chansa och ha en känd väg som alternativ eller titta på hitta.se (se nedan) http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Orebro/Sa-skots-din-vag/Vem-skoter-min-vag/

Hitta.se satellitkartor har oftast bäst upplösning. Här kan du se om en okänd väg är kurvig nog eller om en väg du är osäker på är asfalterad. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?ShowSatellite=false&SearchType=4

Googlemaps är ett smidigt sätt att lägga rutter som lätt går att justera till godtyckliga vägsträckningar. Se till att vara inloggad och flytta rutten med musen på önskade sträckor. GPS-användare har andra metoder, men detta funkar bra för mig som bara kör karta. http://maps.google.se/maps?tab=ml

Om du inte kör GPS, eller vill komplettera för säkerhetsskull - Skriv ut ovannämnda driftområdeskartor som dubbelsidiga A4 och laminera över de områden du kör. På dessa kan du med vattenfast OH-tusch rita rutter du lagt i googlemaps. Du slipper vägbeskrivningar i text om du inte vill ha meterkoll.

Trafikverkets karta över väggivare ger vägdata med ½-timmesintervall. Tidigt/sent på säsongen ger tempgivare vägtemp (och luft). Klicka på givaren för att se mätdata 6h tillbaka (kolla tidigt på morgonen så ser du om det varit frost på natten). Nederbördsgivaren ger överblick på regnsystem och deras riktning - bra hela året. http://trafikinfo.trafikverket.se/lpvmenu/lpvmenu.htm#id=1

yr.no prognos timme för timme är kontinuerligt aktuell 24h framåt. Knappa in orter på din resväg och se temp, molntäcke (sol) och nederbörd. Långtidsprognosen är bra när resan är längre eller om resstart är senare. På "översikt" står solens upp- och nedgång för orten. http://www.yr.no/sted/Sverige/Örebro/Karlskoga/time_for_time_detaljert.html

Värmehandtag höjer din säkerhet och är underbart på kvällar/nätter, i regn, tidigt och sent på säsongen. Mina är från oxford och har fyra värmelägen. Kör med skön kontakt med styret i sporthandskar utan bylsigt foder även nära nollan. Har foder bara om det blir timmar av ihållande regn. Har även tunna fingervantar som löst foder till sporthandsken från vinterfriluftsbutik som alternativ till fodrad handske.

Köp en värmejacka i stor storlek men som sitter tajt utanpå skyddskläderna att ha om du råkar bli sen hem en kall kväll eller om du blir stående. (Eller har en lättfrusen fru ed bakpå) Har du tur hittar du en på rea där stora storlekar ofta finns kvar. Primaloft är ett syntetiskt material med dunlik isolerförmåga utan att ta upp fukt. Det går att komprimera rejält så jackan tar liten plats i en rulle ed.
http://klattermusen.se/produkt.php?...r&produktGrupp=varmande&produktKategori=jacka
http://www.kelkoo.se/ssc-164701-primaloft-jacka.html
http://www.nextag.com/primaloft-jacket/stores-html
http://www.allaannonser.se/primaloft-jacka.html

Skriv in ditt namn och adress och/eller personnummer med vattenfast penna på avsedd plats i skyddsplagget. Eller sy dit en lapp med denna info.

Lägg in ICE (In case of Emergency) i mobilen - person som ska kontaktas om du hittas skadad och medvetslös. Har du fler kan du numrera dem i gångordning med ICE1, ICE2 etc. Jag har en "ICE wife". P s s vet de som hittar dig medvetslös vem som ska kontaktas. Ha inte automatisk pinkodslåsning påslaget på mobilen när du kör. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=119096

Ta ställning i donationsfrågan och anmäl det till donationsregistret (alltså både om du vill eller INTE vill donera - det är enklast och rakast och ffa omtänksamt för dina anhöriga att DE slipper ta ställning om du ligger som tänkbar donator eftersom du inte klargjort din åsikt i förväg.) Min åsikt är att om man vill ha möjlighet att ta emot något ska man vara beredd att ge. Lika villkor åt båda hållen! Dumt att det inte infört i lag. Har du ingen ursäkt för att inte donera ska du inte heller vara aktuell för att ta emot donation. http://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret

Skaffa verkstadshandbok/mekhandbok för din hoj om du inte har tummen helt mitt i handen. Det är bra att känna sin hoj även på en teknisk nivå även om det skulle vara lite trist att meka. Du bör inte meka det mest avancerade om du inte har koll men de enklare momenten bör du göra för kännedom och egen säkerhet.

Handtvättkräm kostar inte mycket på burk och vanligt tvättmedel löser olja och skit bra om man gnuggar lite på fuktiga händer eller ha flera uppsättningar mekhandskar (tajta tvättbara) för olika skitiga jobb så slipper både du, verktyg och hojen bli skitigare än nödvändigt. Till de skitigaste jobben har jag ett par vanliga arbetshandskar i läder.

Tvätta hojen på handtvättstationer för bil. Där finns allt du behöver i sprutorna i båset (utom möjligheten att torka sadeln - ett sämskinn eller frottelapp löser det - och en kökssvamp med vit slipyta för att få bort insekterna från ffa glasen på hojen.) Låter uppenbart, men eftersom det bara står bilister där och putsar och fejar är det lätt att man inte tänker på att det funkar lika bra med MC. Många trevliga kommentarer och samtal från/med avundssjuka bilister blir det på köpet. Hårdvaxa kan du göra hemma om du inte vill stå där mer än nödvändigt.
 
Last edited:

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Du tror inte säljare rekommenderar Shoei och Arai för det tjänar mer pengar på dem då?

http://sharp.direct.gov.uk/ kan du titta på lite tester på hjälmar. Många Maruschin har t ex bättre resultat än 3 ggr så dyra Arai.
Vi får inte heller glömma den kända biltemahjälmen som har bättre värden än det mesta på marknaden, för 699:- eller vad det är den kostar.

Säger inte att man ska köpa den billigaste skiten man hittar men att anse att Shoei och Arai är bäst bara för de kostar mycket pengar så har man lurat sig själv.

Säljarna tjänar mer pengar på dom? Vet inte om du missat nåt men säljarna har ingen provision på antal sålda hjälmar direkt ( inget jag nånsin hört talas om i alla fall ) Om det nu egentligen är "ägarna" du syftar på så funkar det inte riktigt så att ju dyrare saker är, desto mer förtjänst får dom. Det är oftast en sämre marginal / förjänst på saker som kostar mer. Tror heller inte en försäljare står och blåljuger folk rakt upp i ansiktet och säger, denna e så pass säker en hjälm kan bli, dessa märken har alltid levererat hjälmar i toppklass och är vad ja själv skulle köpt om det inte är så.

Kollar du överlag så har Shoei & Arai de bästa hjälmarna. Du tror inte det finns en anledning varför 90% av alla moto gp förare och island of man förare brukar använda dessa märken?

Hört om biltemas, med vad har det ens med mina kommentarer att göra? Där var det ingen shoei eller arai det jämfördes med utan en nolan hjälm som fick pisk om ja inte minns helt fel.
Sen finns de både arai & shoei hjälmar till vettiga priser ( & arai lämnar tex 5års garanti på sina hjälmar ).
Och jag har aldrig sagt dom är bäst för dom e dyra.

Nja. Kevlar fungerar precis lika bra när du väl kasar (har jag gjort med kevlarjeans).
Däremot om du vill ha dämpning av fallet och skydd mot småsten så är tjockt läder bäst.

Ja det är sant, kevlar har ja hört mycket positivt om, men finns väl inga knäskydd i såna jeans ? Och vad ska man ha som överdel då ?

Läste det blev en trevlig runda hem för er från svt :yoparty
Klockren dag med en massa trevligt folk och ett väder som kom på beställning :tummenupp

Om din hjälm spricker för att du tappat den är det en sk*t hjälm, inget annat, hur tror du den fungerat om du vurpat på riktigt? en hjälm ska klara den lilla kraft den utsätts om du tappar den.

Självupplevda erfarenheter ligger till grund för det du säger, intressant, jag har inget mer att tillägga :tummenupp

Skulle vilja hänvisa till Powerglides inlägg på nästa sida :tummenupp :tuttar
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Måla garagedörren likadant fast att ni inte har hoj :tungan

I-Don%27t-Have-A-Meth-Lab.jpg

y
Ne men mitt tips är väl att ställa in handtagen/styret själv när du köper en hoj, kan inte förklara hur mkt skönare min körställning blev med bara dom få graderna :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Primaloft är ett syntetiskt material med dunlik isolerförmåga utan att ta upp fukt. Det går att komprimera rejält så jackan tar liten plats i en rulle ed.

Bra tips. Det här materialet hade jag inte hört talas om tidigare.
Finns NF jackor att köpa från staterna för $104. Jag klipper till direkt!
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ja det är sant, kevlar har ja hört mycket positivt om, men finns väl inga knäskydd i såna jeans ? Och vad ska man ha som överdel då ?

Mina knäskydd i jeansen sitter inlagda i fickor över knäna och är CE-godkända. Höftskydd finns också som inlägg men det har jag inte köpt.
Som överdel finns det fristående skinnjackor, gortex eller säkerhetsjackor att köpa.

33. Köp Ducatiklubbens vägkarta Utmärkta Vägar för 100 pix c:a
 
Last edited:

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
Brukar köra med heljus vid lågt stående sol så man är säker på att synas vid möten. Vanligtvis när jag kör österut på eftermiddag/ tidig kväll. En del bilister blir ju sura o visar med sitt ljus men skit i det.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Tråden var ute efter BRA tips och inte puckobeteende!

Inte så puckat bara man bländar av i tid.
Jag vågar själv inte köra utan helljus på dagen längre. Har haft för många incidenter där bilister inte sett mig/struntat i mig.
Däremot behöver man ju inte göra dem blinda ;)

34. Se till att bilisterna upptäcker dig.
 

Försten

Jag kan inte dö - jag har livförsäkring!
Gick med
8 Mar 2010
Ort
S-malm
Hoj
CB1R Röd + Rasad Husa650FS
Inte så puckat bara man bländar av i tid.
Jag vågar själv inte köra utan helljus på dagen längre. Har haft för många incidenter där bilister inte sett mig/struntat i mig.
Däremot behöver man ju inte göra dem blinda ;)

34. Se till att bilisterna upptäcker dig.

Låter ju som Mistabarista inte bländar av i tid och då är det rätt puckat!:huvet

Finns väl bättre sätt att synas... om man nu är så skraj kan ju använda en sån där snygg väst i fluorescerande färg :arsele
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top