En blandning inom trevliga och mindre trevliga ämnen - alla nyttiga dock
Träna en perfekt inbromsning vid rödljus. Du ska stå helt still innan du sätter ned foten.
Träna krypkörning och garagevändningar så ofta du kan.
En variant på detta: Sakta ner ett antal lagom meter före rödljus och träna balans vid stillastående och kryp vid behov fram emot linjen. Sätt blicken långt bort, du ser trafikljuset i periferseendet, och sitt kvar och balansera med gaskontroll, styret, slir på kopplingen och fotbroms. Bra balans har du sedan nytta av i mer än bara körning i låg fart.
Bromsa ALDRIG med frambromsen vid krypkörning. Ish när du girar. Tvärnitar du kommer du lätt tappa hojen i marken. Det går inte att fånga 200+ kilo hoj med rörelseenergi på ett ben. Ta mao för vana att bara använda fotbroms. Bra att slita lite på den med för funktionens skull.
När du ska åka dit du inte känner vägnätet och saknar vägtips så är ett bra sätt att hitta rätt väg att börja med trafikverkets driftområdeskartor där de icke-randiga vägarna (oavsett färg) är asfalterade. (Vill du ha grus väljer du alltså de randiga och letar resten med googlemaps, terrängkartan eller hitta.se efter enskilda/kommunala grusvägar.) De kan ha slarvat med uppdateringen så ibland är även grusvägar asfalterade (ofta oljegrusade). Det är bara läns/riks/europavägar på driftkartorna - det finns mycket mer vägar än dessa (enskilda och kommunala). Åk och kolla status, chansa och ha en känd väg som alternativ eller titta på hitta.se (se nedan)
http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Orebro/Sa-skots-din-vag/Vem-skoter-min-vag/
Hitta.se satellitkartor har oftast bäst upplösning. Här kan du se om en okänd väg är kurvig nog eller om en väg du är osäker på är asfalterad.
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?ShowSatellite=false&SearchType=4
Googlemaps är ett smidigt sätt att lägga rutter som lätt går att justera till godtyckliga vägsträckningar. Se till att vara inloggad och flytta rutten med musen på önskade sträckor. GPS-användare har andra metoder, men detta funkar bra för mig som bara kör karta.
http://maps.google.se/maps?tab=ml
Om du inte kör GPS, eller vill komplettera för säkerhetsskull - Skriv ut ovannämnda driftområdeskartor som dubbelsidiga A4 och laminera över de områden du kör. På dessa kan du med vattenfast OH-tusch rita rutter du lagt i googlemaps. Du slipper vägbeskrivningar i text om du inte vill ha meterkoll.
Trafikverkets karta över väggivare ger vägdata med ½-timmesintervall. Tidigt/sent på säsongen ger tempgivare vägtemp (och luft). Klicka på givaren för att se mätdata 6h tillbaka (kolla tidigt på morgonen så ser du om det varit frost på natten). Nederbördsgivaren ger överblick på regnsystem och deras riktning - bra hela året.
http://trafikinfo.trafikverket.se/lpvmenu/lpvmenu.htm#id=1
yr.no prognos timme för timme är kontinuerligt aktuell 24h framåt. Knappa in orter på din resväg och se temp, molntäcke (sol) och nederbörd. Långtidsprognosen är bra när resan är längre eller om resstart är senare. På "översikt" står solens upp- och nedgång för orten.
http://www.yr.no/sted/Sverige/Örebro/Karlskoga/time_for_time_detaljert.html
Värmehandtag höjer din säkerhet och är underbart på kvällar/nätter, i regn, tidigt och sent på säsongen. Mina är från oxford och har fyra värmelägen. Kör med skön kontakt med styret i sporthandskar utan bylsigt foder även nära nollan. Har foder bara om det blir timmar av ihållande regn. Har även tunna fingervantar som löst foder till sporthandsken från vinterfriluftsbutik som alternativ till fodrad handske.
Köp en värmejacka i stor storlek men som sitter tajt utanpå skyddskläderna att ha om du råkar bli sen hem en kall kväll eller om du blir stående. (Eller har en lättfrusen fru ed bakpå) Har du tur hittar du en på rea där stora storlekar ofta finns kvar. Primaloft är ett syntetiskt material med dunlik isolerförmåga utan att ta upp fukt. Det går att komprimera rejält så jackan tar liten plats i en rulle ed.
http://klattermusen.se/produkt.php?...r&produktGrupp=varmande&produktKategori=jacka
http://www.kelkoo.se/ssc-164701-primaloft-jacka.html
http://www.nextag.com/primaloft-jacket/stores-html
http://www.allaannonser.se/primaloft-jacka.html
Skriv in ditt namn och adress och/eller personnummer med vattenfast penna på avsedd plats i skyddsplagget. Eller sy dit en lapp med denna info.
Lägg in ICE (In case of Emergency) i mobilen - person som ska kontaktas om du hittas skadad och medvetslös. Har du fler kan du numrera dem i gångordning med ICE1, ICE2 etc. Jag har en "ICE wife". P s s vet de som hittar dig medvetslös vem som ska kontaktas. Ha inte automatisk pinkodslåsning påslaget på mobilen när du kör.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=119096
Ta ställning i donationsfrågan och anmäl det till donationsregistret (alltså både om du vill eller INTE vill donera - det är enklast och rakast och ffa omtänksamt för dina anhöriga att DE slipper ta ställning om du ligger som tänkbar donator eftersom du inte klargjort din åsikt i förväg.) Min åsikt är att om man vill ha möjlighet att ta emot något ska man vara beredd att ge. Lika villkor åt båda hållen! Dumt att det inte infört i lag. Har du ingen ursäkt för att inte donera ska du inte heller vara aktuell för att ta emot donation.
http://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret
Skaffa verkstadshandbok/mekhandbok för din hoj om du inte har tummen helt mitt i handen. Det är bra att känna sin hoj även på en teknisk nivå även om det skulle vara lite trist att meka. Du bör inte meka det mest avancerade om du inte har koll men de enklare momenten bör du göra för kännedom och egen säkerhet.
Handtvättkräm kostar inte mycket på burk och vanligt tvättmedel löser olja och skit bra om man gnuggar lite på fuktiga händer eller ha flera uppsättningar mekhandskar (tajta tvättbara) för olika skitiga jobb så slipper både du, verktyg och hojen bli skitigare än nödvändigt. Till de skitigaste jobben har jag ett par vanliga arbetshandskar i läder.
Tvätta hojen på handtvättstationer för bil. Där finns allt du behöver i sprutorna i båset (utom möjligheten att torka sadeln - ett sämskinn eller frottelapp löser det - och en kökssvamp med vit slipyta för att få bort insekterna från ffa glasen på hojen.) Låter uppenbart, men eftersom det bara står bilister där och putsar och fejar är det lätt att man inte tänker på att det funkar lika bra med MC. Många trevliga kommentarer och samtal från/med avundssjuka bilister blir det på köpet. Hårdvaxa kan du göra hemma om du inte vill stå där mer än nödvändigt.