Div. delar till TZR -87

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Hej!

Jag har precis köpt (eller rättare sagt ska, så fort jag får min lön...den väntar på mig) en Yamaha TZR 125 -87

Det är dock några smådelar som behövs
Batteri (sitter tydligen nytt men som troligtvis fick stryk i vintras)
Lås (skivbromslås? Godkännt)
Framgaffeln läcker tydligen jättelite, är det en packning? eller vad behövs?
Ny kedja (hur lång?, vilken sort?)
Reflex bak? (måste väl finnas för besiktningens skull eller hur?)
Varför är gasen "trög" (som på en custom hoj), ? Är det svårt att fixa? eller är det så att det kan vara så därför att den har stått i ca. 8 år (mer eller mindre)

EDIT: Kanske skall ställa själva frågan också, var köper jag dessa delar billigast? (på internet)??

Kan tillägga att den är ostrypt, men det sitter inget trimrör, tror heller inte att dem bytt munstycke/luftfilter, är detta något man måste göra, eller går det tillräckligt bra ändå (nu tänker jag på motor och om den kan skära om man inte byter dessa saker)?

Vad är det mer som dem kan klanka ner på besiktningen ?
Alla kablar/slangar ser bra ut, reglagen är bra (en del är lite slitna, men alla fungerar), tutan fungerar....

Många frågor, men jag litar på att få svar :D Är ny i sporthoj sammanhang men det var jävligt kul att köra!! längtar tills jag kan hämta den!!

mvh
Michael

Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Batteri kan du köpa på biltema. Jag tror de har något som ska passa, det är bara och mäta måtten på TZRen.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
cybertron skrev:
2369287 Hej!

Jag har precis köpt (eller rättare sagt ska, så fort jag får min lön...den väntar på mig) en Yamaha TZR 125 -87

Det är dock några smådelar som behövs
Batteri (sitter tydligen nytt men som troligtvis fick stryk i vintras)
Lås (skivbromslås? Godkännt)
Framgaffeln läcker tydligen jättelite, är det en packning? eller vad behövs?
Ny kedja (hur lång?, vilken sort?)
Reflex bak? (måste väl finnas för besiktningens skull eller hur?)
Varför är gasen "trög" (som på en custom hoj), ? Är det svårt att fixa? eller är det så att det kan vara så därför att den har stått i ca. 8 år (mer eller mindre)

EDIT: Kanske skall ställa själva frågan också, var köper jag dessa delar billigast? (på internet)??

Kan tillägga att den är ostrypt, men det sitter inget trimrör, tror heller inte att dem bytt munstycke/luftfilter, är detta något man måste göra, eller går det tillräckligt bra ändå (nu tänker jag på motor och om den kan skära om man inte byter dessa saker)?

Vad är det mer som dem kan klanka ner på besiktningen ?
Alla kablar/slangar ser bra ut, reglagen är bra (en del är lite slitna, men alla fungerar), tutan fungerar....

Många frågor, men jag litar på att få svar :D Är ny i sporthoj sammanhang men det var jävligt kul att köra!! längtar tills jag kan hämta den!!

mvh
Michael

Hör av dig till närmaste Yamaha Center, de bör kunna svara på de flesta av dina frågor, de där angående kedjan till exempel.

Ett skivbromslås som är klass 3 godkänt och således OK:at av FB kan du hitta för ungefär en femhundring.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
www.yamahacenter.com bara ringa någon av dem om du har frågor.

Delar:
www.mascotmotor.com

Bara slå en signal dit, de har det mesta och hittills har alltid personalen vetat vad de pratar om iaf.

Framgaffeln läcker? Låter som Packboxarna (var så på min också). Har du alla delar hemma och arbetar hyffsat effektivt är de bytta på en kväll eller två.
Att rengöra kullagerna (lacknafta funkar) och fetta in med nytt fett är lika bra då du endå är på gång (akta dig för att tappa kulor bara).

Kedja är bara fråga någon anställd på Mascot motor, de har nog svar på det.

Batteri, som tidigare nämnts: Biltema. Satsa på ett gelé batteri, det är faktiskt lika bra som det låter (3års misshandel på en fyrhjuling har vårat klarat hittills).

Reflex: Är väl bara köpa någon cykelreflex?

Lås: Skivbromslås är redan nämt. Annars ett ordentligt lås (ABUS granit m.fl.) kan vara värt besväret. Känner många som blivit av med hojen p.g.a. lastbilar med kran, det är snabbt gjort. Så låsa fast hojen i något är ett tips.

Gasen: Bara öppna och kolla (en skruv under och en ovanpå). Spraya vajern med 5-56...

Byta munstycke vet jag inget om. Men originalluftfiltret på TZR är grovt överdimensionerat, så i min mening kan det gott sitta kvar.

och ett tips: Kolla bromsbeläggen, aldrig kul att upptäcka det ute på fältet.

Phew... det var väl allt? :)

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Mordecaien skrev:
2373779 www.yamahacenter.com bara ringa någon av dem om du har frågor.

Delar:
www.mascotmotor.com

Bara slå en signal dit, de har det mesta och hittills har alltid personalen vetat vad de pratar om iaf.

Framgaffeln läcker? Låter som Packboxarna (var så på min också). Har du alla delar hemma och arbetar hyffsat effektivt är de bytta på en kväll eller två.
Att rengöra kullagerna (lacknafta funkar) och fetta in med nytt fett är lika bra då du endå är på gång (akta dig för att tappa kulor bara).

Kedja är bara fråga någon anställd på Mascot motor, de har nog svar på det.

Batteri, som tidigare nämnts: Biltema. Satsa på ett gelé batteri, det är faktiskt lika bra som det låter (3års misshandel på en fyrhjuling har vårat klarat hittills).

Reflex: Är väl bara köpa någon cykelreflex?

Lås: Skivbromslås är redan nämt. Annars ett ordentligt lås (ABUS granit m.fl.) kan vara värt besväret. Känner många som blivit av med hojen p.g.a. lastbilar med kran, det är snabbt gjort. Så låsa fast hojen i något är ett tips.

Gasen: Bara öppna och kolla (en skruv under och en ovanpå). Spraya vajern med 5-56...

Byta munstycke vet jag inget om. Men originalluftfiltret på TZR är grovt överdimensionerat, så i min mening kan det gott sitta kvar.

och ett tips: Kolla bromsbeläggen, aldrig kul att upptäcka det ute på fältet.

Phew... det var väl allt? :)
Min gas Går inte tillbaka (har inte körts på 5år) Har sprayat med 5,56 men den gör ändå inte det. E det för att Wiren E gammal eller ospänd eller? Jag har en Yttepytte liten bit tills den börjar gasa (har hjärnsläpp kommer inte på vad det heter hoppas du fattar)

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Vet inte hur själva "dosan" ser ut på din hoj, men det är bara öppna och kolla om rullen går trögt, om wiren fastnar, om den är sliten etc. Efter att man kollat allt det kan man börja fundera på en ny wire. Spänna gaswire har jag aldrig varit med om, de funkar tills de är utslitna. Men det kanske någon annan kan kommentera.

Då du sprayar 5-56 eller liknande, så låt det rinna undan hela tiden och "pumpa" på gasen lite då och då.

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Mordecaien skrev:
2373930 Vet inte hur själva "dosan" ser ut på din hoj, men det är bara öppna och kolla om rullen går trögt, om wiren fastnar, om den är sliten etc. Efter att man kollat allt det kan man börja fundera på en ny wire. Spänna gaswire har jag aldrig varit med om, de funkar tills de är utslitna. Men det kanske någon annan kan kommentera.

Då du sprayar 5-56 eller liknande, så låt det rinna undan hela tiden och "pumpa" på gasen lite då och då.
Oki Får ta mig en tit på det imorgon när jag kommer hem^^ Tack för tippsen

cybertron

Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Mordecaien skrev:
2373930 Vet inte hur själva "dosan" ser ut på din hoj, men det är bara öppna och kolla om rullen går trögt, om wiren fastnar, om den är sliten etc. Efter att man kollat allt det kan man börja fundera på en ny wire. Spänna gaswire har jag aldrig varit med om, de funkar tills de är utslitna. Men det kanske någon annan kan kommentera.

Tack så mycket för de utförliga beskrivningarna!!
Hittade även Addemoto som återförsäljare , har mkt delar!

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
varför tänker inte folk på att kolla när trådens senaste inlägg var? :confused:

cybertron

Gick med
31 Mar 2006
Hoj
även om det det var ett tag sen tråden skapades är det dock fortfarande högaktuellt...

men jag är dock inte intresserad av trim av något slag.

finns ingen anledning att trimma i mina ögon, ville jag ha större/starkare hog skulle jag köpa det.
och det ska jag :D
fast det blir nog en 200cc 4-takt eller en 600cc.. inte bestämt mig ännu...tillsvidare får jag väl fortsätta att betala skyhöga bensinkostnader för att pendla på en 125:a. Men det är kul ändå :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept